سیاست تعامل حداکثری و دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم صادرات نفت را افزایش داد


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، دیپلماسی فعال انرژی ایران نقش مهمی در تضمین رشد اقتصادی و درآمد‌های ارزی کشور داشته است. این کشور که به خاطر ذخایر عظیم نفت و گاز خود شناخته شده است، به طور استراتژیک از منابع خود استفاده کرده و روابط قوی با بازیگران کلیدی جهانی در بخش انرژی برقرار کرده است تا پتانسیل اقتصادی خود را به حداکثر برساند.

یکی از کمک‌های کلیدی دیپلماسی انرژی ایران در رشد اقتصادی و درآمد‌های ارزی، توانایی آن در تنوع بخشیدن به بازار‌های خود و دور شدن از خریداران سنتی است. ایران با گسترش دامنه بازار خود و تضمین قرارداد‌های فروش تضمینی، توانسته است حجم صادرات خود را افزایش داده و درآمد بیشتری از بخش نفت و گاز خود داشته باشد. این تغییر به سمت رویکرد بازار چند لایه نه تنها رشد اقتصادی را تقویت کرده است، بلکه اتکای کشور را به چند خریدار منتخب کاهش داده است و در نتیجه آسیب پذیری آن را در برابر نوسانات بازار به حداقل می‌رساند.

احمدی: سیاست تعامل حداکثری و دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم صادرات نفت را افزایش داد

دیپلماسی انرژی ایران، نیروی محرکه رشد اقتصادی و درآمد‌های ارزی کشور بوده است که از ذخایر عظیم نفت و گاز، مشارکت‌های استراتژیک و سیاست‌های هوشمند انرژی تامین می‌شود. ایران با تنوع بخشیدن به بازار‌های خود، مشارکت در دیپلماسی فعال انرژی و استفاده از منابع خود برای توسعه پایدار، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی انرژی و تامین کننده قابل اعتماد منابع انرژی معرفی کرده است.

از آنجایی که این کشور به حرکت در پویایی پیچیده چشم انداز انرژی بین المللی ادامه می‌دهد، تعهد قوی آن به دیپلماسی انرژی در بهره برداری از پتانسیل اقتصادی، افزایش نفوذ منطقه‌ای و تضمین رونق آینده آن ضروری خواهد بود.

بخوانید:  دردسر جدید برای گل‌محمدی

احمدی: سیاست تعامل حداکثری و دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم صادرات نفت را افزایش داد

حجت الاسلام والمسلمین موسی احمدی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره دیپلماسی انرژی در دولت شهید رئیسی، اظهار داشت: حوزه «انرژی» حوزه بسیار مهمی است و یکی از مشکلاتی که طی سال‌ها با آن مواجه بودیم، بحث ناترازی در تولید و مصرف و همچنین هدررفت گاز بود؛ همچنین از مشکلات دیگر در حوزه انرژی می‌توان به مساله صادرات و ارز آوری اشاره کرد و یکی از اقدامات خوبی که زمان آقای رییسی و امیرعبداللهیان اتفاق افتاد، گره نزدن بحث مذاکرات برجام به حوزه نفت و انرژی بود. 

وی افزود: یکی از برنامه‌های خوب دولت شهید رئیسی متمرکز شدن بر مذاکرات و رایزنی‌هایی بود که با کشور‌های همسایه و چین انجام دادند و حتی رایزنی با شرکت‌هایی که می‌توانست تحریم‌ها را به نحوی دور بزند در این دولت انجام شد.

احمدی: سیاست تعامل حداکثری و دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم صادرات نفت را افزایش داد

احمدی نماینده مردم جم، کنگان و دیر در مجلس با اشاره به میزان صادرات نفت در دولت آقای رئیسی گفت: به نظر من به پشتوانه تصمیمات مهم دولت شهید رئیسی و به کارگیری سیاست تعامل حداکثری و دیپلماسی فعال انرژی بهترین دوران برای صادرات نفت، در دولت سیزدهم بود که حتی با تشدید تحریم‌ها به وقوع پیوست و دشمن نیز به آن اذعان داشت و از هر راهی برای بی اثر کردن تحریم‌های تجارت انرژی استفاده کردند و نتایج آن نیز واضح و مبرهن است. بر اساس گزارش‌هایی که به دست کمیسیون می‌رسید من از نزدیک شاهد بودم که دولت برای خنثی کردن تحریم ها، شیوه‌های خاصی را اتخاذ می‌کرد.

وی در پایان گفت: باید مسیر فعلی در خنثی کردن تحریم‌ها و توسعه تجارت خارجی تداوم یابد تا بتوانیم به نتیجه رشد حداکثری برسیم.

بخوانید:  سکوت شیث رضایی بالاخره شکست! + سند

انتهای پیام/ 



منبع