سینمای کوتاه جلوتر از سینمای بلند است اما فاقد مبانی نظری

*«امروز جمعه است» / مخاطب را به فکر واداشت

هاشم‌زاده با اشاره به فیلم کوتاه «کپسول» بیان کرد: در این فیلم چندین چرا برایم ایجاد شد تا بتوانیم داستان را پیگیری کنیم و نتیجه برایمان متقاعد کننده باشد. دانستن پاسخ این چرایی‌ها مهم است و باید به آنها آگاه شویم تا بتوانیم قصه را همراهی کنیم. 

امیر پذیرفته کارگردان «کپسول» با اشاره به اینکه تمام چیزی که از فیلمسازی بلد بودم را در این فیلم به کار گرفتم گفت: تنها چیزی که در فیلمم برایم مهم بود رسیدن به هدف بود. در سکانس‌های مختلف پسربچه به هر طریقی میخواهد به هدفش برسد. 

هاشم‌زاده توضیح داد: اطلاعات در فیلم انگیزه و باورپذیری کاراکترها را برای مخاطب امکان‌پذیر می‌کند. مقولات کلی هیچ وقت من را قانع نمی‌کند و باید اطلاعات لازم برای شناخت شخصیت‌های فیلم را از قصه دریافت کنم. 

*«پرتاب ناگهانی یک فیل» / فیلمی با لحن زنانه و با ظرافت 

هاشم‌زاده تاکید کرد: 6 فیلم در 6 ژانر و فضای مختلف در این بسته دیده شد اما در فیلم‌های بلندی که در حال اکران است این تنوع دیده نمی‌شود و موضوع و ژانر بسیار به هم نزدیک هستند. در ادامه نشست سعید هاشم‌زاده به نقد آثار به نمایش درآمده پرداخت و درباره هر فیلم جداگانه با کارگردان اثر و مخاطبان گفتگو کرد. 

*«خنده بی‌دلیل گوزنها» / کارگردان جهان خودش را به تصویر کشیده 

ژنریک شش فیلم شش نگاه

این کارگردان در پاسخ به دلیل انتخاب اسم فیلم گفت: نویسنده یک ماه فیلمنامه را بازنویسی کرد برای احترام و تشکر از زحمات نویسنده، اسم فیلم را تغییر ندادم. در اصل اسم فیلم، انتخاب نویسنده اثر بود. 

بخوانید:  ۲۶۶ هزار مورد آزمایش کنترل کیفی در آزادراه شیراز ـ اصفهان انجام شد

توکلی با تاکید بر اینکه هنروتجربه اتفاق خوبی را رقم زده تا مخاطبان با فیلم کوتاه آشنا شوند و آن را جدی بگیرند یادآور شد: فضای فیلم کوتاه آماتوری و تجربی نیست و فیلم‌ها با جدیت در حال ساخت هستند. این جدیت مستلزم مبانی نظری است و باید در این عرصه اثری تالیف شود به عنوان مبانی نظری در فیلم کوتاه تا انتظارات را از فیلم کوتاه مشخص کنند. 

علی توکلی کارگردان فیلم کوتاه «کبود» گفت:‌ بخش بزرگی از اثر در زمان حقیقی قرار دارد و باید چند چرخش در داستان رخ می‌داد. 

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه در «امروز جمعه است» موقعیت و کاراکترها برایم جالب بود گفت: فیلم با یک غافلگیری همراه است که محور فیلم را تشکیل می‌دهد. تمام این چرخش‌ها در بستر داستان رخ می‌دهد. 

در ادامه نشست سعید هاشم‌زاده به نقد فیلم «کبود» پرداخت و ادامه داد: داستان «کبود» یک معما را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند سپس اطرافِ این معما، داستان دیده می‌شود. داستانِ فیلم این پتانسیل را دارد که شاخ و برگ بگیرد. 

ایمانی درباره فیلم «خنده بی‌دلیل گوزنها» توضیح داد: به دلیل علاقه‌ای که به فضای فانتزی داشتم میخواستم بیشتر خودم را به چالش بکشم. به طور مثال فیلمنامه لوکیشن‌های متفاوتی داشته باشد تا بتوانم آن چیزی که در ذهن دارم خلق کنم. 

بسته فیلم‌های «پرتاب ناگهانی یک فیل» به کارگردانی نازنین چیت‌ساز (11 دقیقه)، «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی (15 دقیقه)، «خنده بی‌دلیل گوزنها» به کارگردانی سجاد ایمانی (20 دقیقه)، «کبود» به کارگردانی علی توکلی (20 دقیقه)، «کپسول» به کارگردانی امیر پذیرفته (20 دقیقه) و «امروز جمعه است» به کارگردانی محمد آهنگر (14 دقیقه) در گروه سینمایی هنروتجربه در حال اکران است. 

بخوانید:  نخستین اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان برگزار می شود
نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

*«کپسول» / رسیدن به هدف در داستان فیلم 

*«کبود» / ایجاد معما در ذهن مخاطب

وی ادامه داد: سینمای کوتاه کمی جلوتر از سینمای فیلم بلند قرار گرفته است. در ساخت فیلم کوتاه، فیلمساز با جسارت دست به انتخاب موضوع، محتوا و فرم می‌زند و کارگردان آن چیزی که می‌خواهند را می‌سازند اما در فیلم بلند اینگونه نیست و فیلمسازان راحت به سمت فرم دلخواهشان نمی‌روند. 

وی ادامه داد: دیدگاه زنانه در این فیلم برایم جالب بود. ایده‌های کارگردان بسیار عمیق و نیاز به دانش فرامتن دارد و مخاطب را به جستجوگری وا میدارد. تزریق فرامتن به متن و مخاطب خاص ساختن برای ایجاد فضا در فیلم دیده می‌شود. 

انتهای پیام/





وی ادامه داد: وقتی استدلال‌ها برای درک این چرایی‌ها ناکافی است جهانِ قصه از ما فاصله می‌گیرد در اصل موقعیت از ایده ساخته می‌شود. 

ژنریک شش فیلم شش نگاه

علاقمندان به فیلم کوتاه می‌توانند با مراجعه به سایت‌های فروش بلیت، برای تماشای این آثار بلیت تهیه کنند. 

سعید هاشم‌زاده به عنوان منتقد این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران در سالن گفت: از همه فیلمسازان می‌خواهم در زمان نقد فیلمشان، نگاه فرزند خواندگی را از روی فیلمشان بردارند و کمی در جایگاه تماشاگر به فیلمشان نگاه کنند. 


آیا این خبر مفید بود؟

هاشم‌زاده با بیان اینکه زمانی‌که فیلم‌ها را می‌بینم متوجه جنسیت کارگردان اثر می‌شوم افزود: زمانی‌که فیلم کوتاه «پرتاب ناگهانی یک فیل» را تماشا کردم مطمئن بودم کارگردان یک خانم است چرا که لحن زنانه و ظرافت در فیلم دیده می‌شود و دغدغه و مفهوم در «پرتاب ناگهانی یک فیل» کاملا مشهود است. 

بخوانید:  دشمنان در توطئه اخیر به قصد انزوای کشور وارد میدان شدند اما شکست خوردند

 به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در نشست نقد و بررسی بسته فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» نازنین چیت‌ساز، سجاد ایمانی، علی توکلی، امیر پذیرفته و محمد آهنگر کارگردانان بسته فیلم‌های کوتاه و سعید هاشم‌زاده منتقد سینما حضور داشتند. 

وی با تاکید بر لزوم نظریه پردازی در فیلم کوتاه گفت: زبان و بیان فیلم و سینمای کوتاه همچنان فاقد مبانی نظری است به طور مثال سوالاتی مانند چطور می‌شود یک درام را در فیلم کوتاه شکل داد؟ یا روایت در فیلم کوتاه چیست؟ باید از طریق داشتن یک مبانی پاسخ داده شود. 

هاشم‌زاده منتقد سینما با اشاره به فیلم کوتاه «خنده بی‌دلیل گوزنها» بیان کرد: سجاد ایمانی توانسته از پس میزانسن بربیاید و جهان خودش را بسازد اما اسم فیلم آن چیزی نیست که خود فیلم ارائه می‌دهد و در تناسب فیلم قرار ندارد. 

محمد آهنگر کارگردان «امروز جمعه است» تاکید کرد: برخی از اتفاقات در فیلم تعمدی بود و در دیالوگ‌ها اغراق کردیم تا با فضای فیلم همخوانی داشته باشد. 

نازنین چیت‌ساز نیز با اشاره به داستان فیلم و همچنین نقش پر رنگ کتاب در این فیلم گفت: میخواستم نشان بدهم که زندگی دو نفری که با کتاب گره خورده است زمانی که می‌خواهند جدا شوند چه به شکل جدا می‌شوند و آیا تجربه ادبیات متشرکی که دارند می‌تواند درام را پیش برد.