سینما یکی از ابزارهای مهم دیپلماسی عمومی در دنیاست

وی با تاکید بر اینکه سینمای ایران به بازارهای منطقه ای و بین المللی نیاز دارد، افزود: می توان در قالب تفاهم نامه ‌همکاری بین سازمان سینمایی و مراکز ملی فیلم یا کمپانی های پخش سینمایی و یا از طریق دستگاه های اداری و دولتی این کشور به تعریف های مشخصی برسیم. نمایش و عرضه تجاری آثار با توجه به ظرفیت های موجود، تسهیل شرایط حضور سینماگران در جشنواره‌ها، هفته‌های فیلم، مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژه‌های سینمایی، فراهم کردن شرایط انجام پروژه‌های تولید مشترک آثار سینمایی از جمله بسترهای این همکاری ها می تواند باشد و لازم است زیرساخت مناسبات از طریق وزارت امور خارجه و رایزنی های فرهنگی فراهم شود.

خزاعی ادامه داد: متاسفانه به دلایل مختلف سطح نفوذ سینمای ایران در کشورهای منطقه نسبت به سایر کشورها بسیار کم است که علت های مختلفی دارد و طبعا بخشی از این علت‌ها به عملکرد خودمان و بخشی دیگر به ساختار فرهنگی آن کشورها مربوط می‌شود. سفرا هم در این سال ها حوزه های اقتصادی و سیاسی را بر اولویت های فرهنگی ترجیح داده بودند.


آیا این خبر مفید بود؟

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از محصولات سینمای ایران مبتنی بر کلان ارزش های انسانی و خانواده است تصریح کرد:  به عنوان مثال سینمای ایران با چین، هند، اندونزی، لبنان، تونس و بسیاری از کشورها از جهات گوناگون ظرفیت های مشترک بالقوه دارد.

وی ادامه داد: سینما ابزار قدرتمند دیپلماسی عمومی کشورمان است که می تواند قوی‌تر و بلیغ تر از گذشته، باورها و آرمان های انسانی، اخلاقی، دینی، مذهبی و انقلابی مردم ایران را به بهترین شکل در منظر جهانیان به تصویر کشد.

بخوانید:  گلایه مددجویان از رایگان‌نشدن آب و برق

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

انتهای پیام/





سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، هنر هفتم را زبانی گویا و جهانی برای تبیین گفتمان فرهنگی – تمدنی ایران اسلامی دانسته و برای کمک به تجلی بیشتر آن همچنان در کنار سینماگران هنرمندمان است.

در این نشست مشترک، حسین قریبی، سفیر ایران در برزیل، مهدی آقاجعفری سفیر ایران در آفریقای جنوبی، محسن بختیار سفیر ایران در چین، ایرج الهی سفیر ایران در هند، بروجردی سفیر ایران در اندونزی، محمدرضا رئوف شیبانی سفیر ایران در تونس و مجتبی امانی سفیر ایران در لبنان به صورت جداگانه محورها و مواردی را در راستای تقویت و توسعه همکاری های سینمایی و اکران فیلم در کشورهای مورد نظر مطرح کردند.

به گفته وی، این وضعیت البته به معنای وضعیت مطلوب و ایده آل نیست و هنوز سینمای ما در دیپلماسی عمومی و فرهنگی جایگاه و شانیت خودش را پیدا نکرده است. هنوز کارهای بر زمین مانده بسیاری در بخش بین‌الملل سینمای ایران داریم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ این نشست مشترک با حضور ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و سفرای ایران در کشورهای چین، هند، اندونزی، لبنان، تونس، آفریقای جنوبی و برزیل حضور داشتند.

خزاعی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و حرکت‌های فرهنگی باید باعث تقویت و توسعه مناسبات با دیگر کشورها شود، ادامه داد: آنچه در سینما مانند سایر عرصه‌ها اهمیت دارد بحث عرضه و تقاضا است و اگر فیلمی این قابلیت را داشته باشد که بتواند مورد استقبال قرار گیرد و به فروش خوبی برسد قطعا، از طرف کشورهای مختلف و شرکت‌های سینمایی مورد توجه قرار می گیرد. صنعت انیمیشن و برخی از تولیدات سینمایی ما در بازار های محدودی که حضور پیدا کرده اند موفق ظاهر شدند. در این عرصه می توان از آثار  انیمیشن با توجه به شاخصه های ساختاری و محتوایی فراگیر آن ها  و نیز، اکران برخی فیلم های سینمایی در بازار کشورهای مختلف بهره گرفت.

بخوانید:  روز طوفانی گلبالیست‌ها در هانگژو/گلبال ایران در یک قدمی فینال

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این نشست با بیان اینکه سینما، ابزاری قدرتمند و دریچه ای هنرمندانه برای گفتگوی مردم یک کشور و ملت های جهان با یکدیگر است. تصریح کرد: امروزه جایگاه سینما و سینماگران جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی، جایگاهی بلند و قابل احترام است.

محمد خزاعی در این نشست با اشاره به جایگاه و دستاوردهای بین‌المللی سینمای ایران گفت: سینما به عنوان یکی از دریچه‌های مهم شناخت فرهنگ یک جامعه و ملت از ابزارهای مهم دیپلماسی عمومی در دنیاست و خوشبختانه، سینمای ایران از مطرح‌ترین محصولات فرهنگی کشور برند شناخته شده ای دارد.