سیگنال افزایش قیمت برنج به بهانه ای عجیب از سوی واردکنندگان


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، برنج به عنوان غذای اصلی مردم خاورمیانه تبدیل به یک کالای استراتژیک شده به طوریکه دولت‌ها بعد از آرد به دنبال تامین این محصول هستند. در چند سال اخیر ماکارونی توانسته بخشی از بازار مصرف برنج را بگیرد، اما همچنان برای ایرانی‌ها برنج نقش اساسی دارد.

با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی در سال‌های گذشته قیمت برنج افزایش پیدا کرد و هر سال برنج  خارجی سهم بیشتری از بازار را گرفت، اما افزایش تولید سبب شد که سال گذشته فاصله قیمت برنج ایرانی با خارجی به حداقل برسد و در مواقعی تفاوت قیمت به ۱۰ هزار تومان برسد. همین امر سبب شد که اقبال نسبت به برنج ایرانی بیشتر شود. 

سیگنال افزایش قیمت واردکنندگان برنج به بهانه نیاز به واردات

امسال نیز با توجه به افزایش بارندگی و تامین مواد اولیه کشت برنج، پیش بینی افزایش محصول و عدم نیاز تخصیص ارز به اندازه سال‌های قبل برای واردات برنج پیش بینی می‌شود، اما انجمن تامین کنندگان و وارد کنندگان برنج معتقد است که باید واردات صورت بگیرد و قیمت برنج ایرانی و خارجی افزایش پیدا کند آن هم در حالیکه بار‌ها رئیس جمهور و سایر وزرا تاکید کردند که هیچ افزایش قیمتی در سال جدید بدون هماهنگی با دولت نباید اعمال شود.

سیگنال افزایش قیمت واردکنندگان برنج به بهانه نیاز به واردات

محمد مختاریانی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج در گفت وگو با رادیو بدون اشاره به علل افزایش قیمت برنج ایرانی گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای واردات ندارد و هنوز ارزی برای واردکنندگان تخصیص داده نشده ضمن آنکه هنوز ارز‌های ثبت سفارش سال گذشته تسویه نشده است بنا براین قیمت برنج داخلی افزایش پیدا کرده است.

بخوانید:  رایزنی واشنگتن و کی‌ف برای ۱۰ سال آینده

این درحالیست که وزارت جهاد اعلام کرده که در سال جاری به دلیل افزایش زمین‌های زیر کشت برنج، تولید افزایش خواهد داشت و هدف از این کار کاهش خروج ارز و بازگشت برنج ایرانی به سفره تمام اقشار جامعه است از سوی دیگر با توجه به وضعیت جوی مناسب به نظر می‌رسد امسال قیمت برنج ایرانی افزایشی نداشته باشد. این درحالیست که مختاریانی اعلام کرده که برنج دم لول ایرانی از ۶۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان در چند روز اخیر رسیده است.

سیگنال افزایش قیمت واردکنندگان برنج به بهانه نیاز به واردات

اما نکته اصلی این است که در صورت افزایش تولید برنج ایرانی منافع وارد کنندگان در خطر قرار می‌گیرد. مشخص نیست چرا انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج که اعضای آن پیش از این با نام انجمن وارد کنندگان برنج فعالیت می‌کردند صحبت از افزایش قیمت می‌کنند.

در همین مصاحبه مختاریانی تاکید می‌کند که سال گذشته برای اینکه برنج کاران ورشکست نشوند به درخواست استانداران شمال کشور اعضا این انجمن اقدام به خرید برنج و عرضه آن به قیمت ۸۵ هزار تومان کرده اند حال که امسال به گفته وزارت جهاد سطح کشت افزایش پیدا کرده طبیعی است که واردات برنج کاهش پیدا کند و قیمت‌ها نیز افزایش حداقلی داشته باشند، اما مشخص نیست بر چه اساس صحبت از برنج ۱۰۰ هزارتومانی و هشدار برای برنج ۱۵۰ هزار تومانی داده می‌شود.

سیگنال افزایش قیمت واردکنندگان برنج به بهانه نیاز به واردات
این در حالیست که سیجانی مدیرکل صمت استان تهران با رد هر گونه افزایش قیمت به خصوص کالا‌های اساسی گفت:در صورتیکه واحدی خودسرانه و بدون هماهنگی قیمت تولیدات و محصولات خود را افزایش دهد بلافاصله برخورد تعزیراتی با آن صورت خواهد گرفت و هیچ گونه مماشتی نخواهیم داشت.

بخوانید:  جزئیات اقدامات کمیته اطلاع رسانی استانداری تهران در انتخابات تشریح شد

دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای کاهش فاصله طبقاتی انجام داده، ۴ سال پیش فقط اقشار مرفه توان استفاده از برنج ایرانی را داشتند ولی حالا برنج ایرانی در سبد طرح‌های حمایتی دولت قرار دارد فلذا از همین امروز باید با دلالان و اخلا گران در بازار به بهانه واردات به میزان سال‌های قبل برخورد شود.

انتهای پیام/



منبع