شخصیت‌ها باید در مسیر روایت شناخته شوند

خبرنگار: تبسم کشاورز

او ادامه داد: مخاطب سریال‌های موفق همیشه موقع پایان‌بندی‌ها موضع می‌گیرد. در نتیجه نویسندگان در نگارش یک سریال باید خیلی به پایان‌بندی دقت کنند تا بتوانند اکثر مخاطبان خود را راضی نگه دارند. اگر پایان‌بندی‌ها ضعیف و لاغر باشد و با آن چیزی که در رویای بیننده بوده فاصله بگیرد مخاطب شروع به نقد می‌کند. این قضیه را در سریال‌ موفقی مانند «شهرزاد» و یا حتی فیلم سینمایی «تایتانیک» دیده‌ایم که معمولا پایانشان با نقد همراه بوده است. بنابراین پایان‌بندی آثار تولیدی موفق در هر گونه‌ای، کار بسیار دشواری محسوب می‌شود.


بابک کایدان: شخصیت‌ها باید در مسیر روایت شناخته شوند

بابک کایدان نویسنده مجموعه‌های تلویزیونی «دلدادگان»، «خوب بد زشت» و سریال‌های نمایش خانگی «دل»، «مانکن» و… که در کارنامه‌اش نگارش آثار در گونه‌های متفاوت دیده می‌شود در گزارش تخصصی برنا با موضوع آغاز استاندارد یک فیلمنامه حرفه‌ای، شخصیت‌پردازی‌های اصولی، پایان‌بندی‌های خیره‌کننده و… که موجب موفقیت یک اثر می‌شود گپ و گفتی با ما داشته که از نظر می‌گذرانید.

بابک کایدان نویسنده سینما و تلویزیون که در آثاری همچون سریال «معراجی‌ها»، «سقوط یک فرشته» و فیلم سینمایی «رحمان 1400» فعالیت داشته است در پاسخ به این پرسش که آغاز  یک سریال موفق چه ویژگی‌هایی را باید دارا باشد به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ عنوان کرد: طبیعتا سریال‌ها باید در آغاز از جهت فرم و محتوا جذاب باشند تا بتوانند مخاطب را درگیر و با خودشان همراه کنند. بر همین منوال پایان‌بندی یک اثر هم باید درخور چیزی باشد که در طول سریال برای مخاطب روایت کردیم. معمولا پایان‌بندی در آثار پر طرفدار و پر مخاطب کار بسیار دشواری است؛ چرا که انتظار مخاطب بالا رفته و از لحاظ روانی دلش نمی‌خواهد آن سریال به انتها برسد.

بخوانید:  عملیات اجرایی نخستین کارخانه تولید کاغذ هرمزگان آغاز شد

نویسنده سریال «دل» درباره‌ی معرفی مکرر شخصیت‌های داستان در قسمت‌های اول یک سریال که موجب زده شدن بیننده می‌شود اظهار داشت: من با این کار موافق نیستم و معتقدم همزمان که داستان پیش می‌رود ما باید شخصیت‌ها را در موقعیت‌های نمایشی مختلف معرفی و تعریف کنیم. اینکه سکانس‌هایی را به تعریف شخصیت بدون پیش‌برد داستان اختصاص بدهیم کار بسیار غلطی است. در این شرایط می‌توان گفت که قصه در عرض حرکت می‌کند در حالی که مخاطب دوست دارد قصه در طول حرکت کند. بنابراین شخصیت‌ها باید در مسیر روایت، شناخته شوند.


کایدان ادامه داد: بخشی دیگر از این قضیه در تولید رخ می‌دهد یعنی کار پیش می‌رود اما کارگردان به این نتیجه می‌رسد که مثلا بازیگری را که نقش فرعی داشته و شاید خیلی مناسب و باورپذیر باز ینکره از داستان کنار بگذارد که این هم دلیل دیگر نیمه تمام شدن برخی از بچه قصه‌های سریال‌هاست.

او در ادامه افزود: شما تا آخر داستان زمان دارید که کاراکترها را برای بیننده تشریح کنید اما اگر مخاطب قصه را متوجه نشود اثر شما را پس می‌زند و احساس کم‌فروشی می‌کند. بنابراین شخصیت باید در موقعیت قرار بگیرد تا برای مخاطب قابل درک و فهم باشد.





منبع

نویسنده سریال «معراجی‌ها» با اشاره به ایرادهای تیم تولید و گروه نویسنده در خصوص نیمه تمام شدن برخی از بچه قصه‌های سریال‌ها که تماشاگر را عصبی و سردرگم می‌کند عنوان کرد: بر اساس تجربیاتم تیم تولید و گروه نویسندگان هر دو در این امر مقصرند. گاهی در مسیر مجوز گرفتن از ارگان‌های مربوطه برای ساخت یک اثر با مشکلاتی مانند ممیزی‌ها مواجه می‌شویم. در نتیجه گاهی قصه‌ای روایت شده و پیش می‌رود اما نویسنده در ادامه مجبور می‌شود یا آن قصه را رها کند و یا به طور کلی آن را تغییر بدهد تا آن داستانک‌ها یا بچه قصه‌ها به پایان برسند. 

بخوانید:  مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه


|