انتهای پیام/
| کد خبر: ۱۳۸۲۶۹۳
نویسنده سریال «نرگس» درباره معرفی مکرر شخصیتها در قسمتهای اول یک سریال عنوان کرد: دلیل نمیشود چون سریالها طولانیتر از فیلمهای سینمایی هستند پس چند قسمت اول را به معرفی شخصیتها بپردازیم. بسیاری این کار را انجام میدهند. گاهی میبینیم سه_چهار قسمت از یک سریال گذشته است اما اثر هنوز نتوانسته تماشاگر را درگیر خودش کند. علتش هم این است که نویسنده به جای ایجاد موقعیت نمایشی فقط به شناساندن کاراکترها پرداخته است.
نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف
او در پایان گفت: طبیعی است که پایانبندیها به نوع فیلمنامه برمیگردد. در فیلمنامههای کلاسیک و سه پردهای حتما باید پایان قطعی باشد. یعنی تمام فراز و فرودهایی که در ذهن مخاطب شکل گرفته باید به فرجامی برسد تا تکلیف تماشاگر مشخص شود. سریالها هم به دلیل اینکه در تلویزیون پخش میشوند و تلویزیون ذاتا یک رسانه مردمی محسوب میشود باید داستان خود را جمعبندی کنند؛ به گونهای که تمام پرسشهایی که داستان مطرح کرده را پاسخ بدهد تا بیننده احساس اغنا و رضایت کند.
جابر قاسمعلی فیلمنامهنویس که در آثاری همچون سریال «طلسمشدگان»، «نرگس» و فیلمهای سینمایی «تلفن همراه رئیسجمهور»، «روانی» و… فعالیت داشته است در پاسخ به این پرسش که آغاز یک سریال موفق چه ویژگیهایی را باید دارا باشد به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا پاسخ داد: شروع هر اثر از این نظر اهمیت دارد که نویسنده بتواند در پردهی اول(یعنی 10 دقیقهی اول) شخصیتهای داستان را معرفی کند و بگوید موضوع چیست. یعنی به تماشاگر بفهماند این افراد در خصوص چه موضوعی با هم در ارتباطاتند و داستان چه خطی را پیگیری میکنند.
آیا این خبر مفید بود؟
|