شناخت ایران و قزاقستان از ظرفیت‌های یکدیگر پیش‌نیاز توسعه روابط فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سلسله برنامه‌های سفر خود به قزاقستان با درخان قواندیق اولی قدرعلی، وزیر اطلاع رسانی و توسعه اجتماعی قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی افزود: فارابی نزد مسلمانان به معلم ثانی شهره دارد. او یکی از بزرگترین دانشمندانی است که خدماتی متقابل داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در سخنانی، با اشاره برگزاری موفقیت آمیز کنگره هفتم ادیان، گفت: با اینکه کرونا منجر به کاهش رفت و آمد ما شد، اما همواره روابط ایران و قزاقستان عمیق، دیرینه و تاریخی است.

وزیر اطلاع رسانی و توسعه اجتماعی قزاقستان بیان کرد: لازم است همکاری‌های ما به خوبی و با سرعت هرچه بیشتر ادامه یابد.

وی افزود در چارچوب این سفر توافقات خوبی صورت گرفت. یک یادداشت تفاهم با آژانس خبر صدا و سیما امضاء شد.

وی اضافه کرد: ما مطالعات مشترکی در زمینه فارابی داریم و تحقیقات خوبی در خصوص فارابی از کتاب جامع التواریخ داریم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به ملاقات رئیس جمهور قزاقستان با مقام معظم رهبری و تأکید حضرت آقا برای همکاری دو کشور در زمینه فارابی، گفت: ما درصدد آنیم که کمیته مشترکی ایجاد کنیم و به همین منظور خواهان همکاری قزاقستان هستیم.

وجود فرصت‌های فراوان برای گسترش روابط ایران و قزاقستان

درخان قواندیق اولی قدرعلی با اشاره به پخش فیلم‌های ایرانی از برخی شبکه‌های قزاقستان اظهار داشت: سطح فیلم‌های ایرانی را خوب ارزیابی می‌کنم . امیدوارم به زودی شاهد حضور بیشتر فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های مختلف قزاقی باشیم. 

بخوانید:  درباره پنومونی چه میدانید ؟

وی در عین حال، افزود: هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به خوبی انجام شد و با یک بیانیه پایانی به اتمام رسید. نقش حضرتعالی که در عالی ترین سطح در کنگره شرکت کردید، ستودنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور بر ضرورت تعامل و همکاری ایران و قزاقستان در زمینه‌های رسانه‌ای، اطلاع رسانی، تبادل تجربیات علمی، آموزشی و فرهنگی به ویژه همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب تأکید کرد.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: نگاه ما به قزاقستان، تسامع و تساهل است و ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی برای توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور وجود دارد.

درخان قواندیق اولی قدرعلی در سخنانی، ضمن تبریک به ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بابت دریافت مدال صلح و تفاهم توسط رئیس جمهور قزاقستان گفت: ما ارزش و احترام خاصی برای تلاش و مشارکت موثر حضرتعالی و هیات همراه در کنگره هفتم ادیان جهانی و سنتی قائل هستیم.

درخان قواندیق اولی قدرعلی به وجود منابع مختلفی در خصوص قرون وسطی اشاره کرد کرد گفت: ما در شهر آلماتی، دانشگاه بزرگ الفارابی داریم و بسیاری از کارهای مطالعاتی در زمینه فارابی در آنجا متمرکز شده است.

انتهای پیام/

 






آیا این خبر مفید بود؟

وزیر اطلاع رسانی و توسعه اجتماعی قزاقستان با اشاره به سی امین سالگرد روابط ایران و قزاقستان گفت: با اینکه روابط دیپلماتیک ما به ۳۰ سال گذشته بر می‌گردد، همچنان روابط فرهنگی ما قرن ها ادامه دارد و رئیس جمهور کشورمان در سفر به ایران به این امر اشاره کردند.

بخوانید:  در اغتشاشات امروز کرج یک جوان بسیجی به شهادت رسید

وی به سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران و لغو روادید اشاره و تصریح کرد:  اگر از این فرصت استفاده کنیم، اشتغال جدید ایجاد خواهد شد. باید دو کشور بیشتر به همدیگر شناسانده شوند و زمینه‌های مختلفی برای همکاری تعریف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فارابی پل ارتباطی خوبی بین دو کشور است، گفت : ما آمادگی داریم فیلم‌های مشترک در زمینه فارابی بسازیم و امیدوارم همکاری ما تعمیق پیدا کند.