«شهرک مدال» ساخته می‌شود/ یک ریال هم به فوتبال کمک نکردیم



به گزارش خبرگزاری برنا، کیومرث هاشمی در برنامه صف اول گفت: بالاترین سطح یک مسابقه ورزشی المپیک و در سطح جانبازان هم پارالمپیک است. کمتر از ۳ ماه تا مسابقات مانده. کاروان ما هم در بخش المپیکی و هم پارالمپیکی خود را برای مسابقات آماده می‌کند. تا امروز ۳۵ سهمیه المپیکی در رشته‌های مختلف کسب شده است.

وی افزود: آوردگاه المپیک بسیار مهم است و وضعیت ورزش کشورها در آن سنجیده می‌شود. ما در برخی رشته‌ها مدال‌آور بودیم و همان مسیر را پیش می‌بریم. در فرصت باقی‌مانده کسب سهمیه جدید داریم و ممکن است تعداد از ۳۵ سهمیه فراتر برود. با ارزیابی‌هایی انجام شده قبل از اعزام اعلام می‌کنیم اوضاع چگونه است اما حالا می‌توانم بگویم تمام فدراسیون‌هایی که کسب سهمیه کرده‌اند و تلاش به حضور قدرتمند داشته‌اند درصدد رفع مشکلات هستند.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص مشکلات ورزشکاران توضیح داد: یکی از وظایف ما فراهم کردن شرایط آرامش‌بخش برای ورزشکاران چون تامین پاداش است. اگر دغدغه‌ای در خصوص سربازی یا شغل دارند باید آن را برطرف کنیم. در نشست‌های‌مان با رئيس جمهور و رهبری این مساله را مطرح کردیم که ورزشکار فقط برای قهرمانی ورزش کند و دغدغه‌ها مزاحم‌شان نباشد. قطعا وقتی یک ورزشکار افتخارآفرینی می‌کند باید پاداش بگیرد. حدودا ۲۳۰ میلیارد تومان پاداش پرداخت شد و صحبت‌های‌شان را هم شنیدیم که دیگر طلبی ندارند. این اما کافی نیست و باید بقیه هم برطرف شود. مثلا درباره اشتغال دغدغه دارند و می‌گویند پس از اتمام دوره قهرمانی باید چه شود. اصلاحات قانونی در این زمینه در حال انجام است. مثل قانون سرباز قهرمان برای آقایان. پیشتر فقط قهرمان غیرمشمول می‌شدند اما حالا حضور روی سکو هم شامل می‌شود.

هاشمی در خصوص رفع مشکلات قهرمانان تصریح کرد: در خصوص مسکن طرحی را ارائه کرده‌ایم که در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است. طرحی با عنوان شهرک مدال. می‌خواهیم آتیه مسکن ورزشکاران را تامین کنیم. باید با مسوولیت دولت و وزارت ورزش انجام شود تا قهرمانان ما بدون دغدغه به کار بپردازند. ۱۰۰۵ مدال کسب شده که یعنی ۱۰۰۵ بار سرود کشورمان خوانده شده. چه چیزی با ارزش‌تر از این؟ این ظرفیت قهرمانی است که بوجود آمده. وظیفه می‌دانیم که کاری کنیم تا ورزشکاران بدون دغدغه ورزش کنند. همیشه سعی کردم کنار ورزشکاران باشم و از نزدیک با مشکلات‌شان آشنا باشم. ارتباط و همدلی مشکلات را مرتفع می‌کند.

وی در خصوص بحث معافیت مالی باشگاه‌ها گفت:‌ یکی از ارکان ورزش، باشگاه‌ها هستند. حدود ۳۴ هزار باشگاه در سرتاسر کشور داریم. آن‌ها باید مشمولیت معافیت مالیاتی دائم باشند. در هر باشگاه بین ۱۰ تا ۱۲ نفر اشتغال دارند. حدود ۴۳ همت در کشور در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است. دغدغه‌های آن‌ها هم درست است. فکر می‌کنم مشکلات آن‌ها قابل حل است و نگرانی‌های آن‌ها مرتفع می‌شود.هیچ جای دنیا برای ورزش کردن نباید مالیات دهد. پیگیر اصلاح آیین‌نامه هستیم.

بخوانید:  برنامه‌های موشکی و فضایی باید طبق برنامه و بدون وقفه پیش برود

وزیر ورزش و جوانان درباره خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس عنوان کرد: حدود ۸ ماه پیش دغدغه‌ای داشتیم که سرخابی‌ها باید به عنوان نماینده در آسیا حضور پیدا کنند. آن‌ها محروم بودند زیرا مالکیت مشترک داشتند. تجربه‌ای ۳۰ ساله در وزارت داشتنم. اگر نگاه سطحی داشتیم آن‌ها را دو وزارت‌خانه می‌دادیم. کار ما در وزارت تیم‌داری نیست؛‌ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است. من پدر ورزش هستم. در کمیسیون‌ها دغدغه را مطرح کردیم. قرار شد دولت خودش را کاملا کنار بکشد. همراهی تمام ارکان دولت باعث شد این اتفاق خوب رخ دهد و باشگاه‌ها ۸۵ درصد سهام‌شان به بخش خصوصی واگذار کنند. دولت نمی‌تواند برای ورزش حرفه‌ای هزینه کند. وقتی ما نمی‌توانیم کم کنیم چرا باید تیم‌داری کنیم؟ به همین دلیل واگذاری به بخش خصوصی انجام شد. کار انجام شده مصداق خصوصی شدن است. یکی از مصادیق حق پخش است. امسال در لایجه برنامه هفتم یک آیین نامه بین وزارت و صدا و سیما در نظر گرفته شده تا حق باشگاه‌ها داده شود. درآمد بسیاری از باشگاه‌های دنیا از حق پخش است اما باشگا‌ه‌های ما اصلا درآمدی در این زمینه ندارند.

هاشمی با تایید وضع قانون فیرپلی مالی اظهار داشن:‌این‌گونه نیست که همینجوری برای قراردادها هزینه شود. قوانین فیرپلی مالی وضع شده. در اروپا هم اجرا می‌شود. همه این‌ها کنار هم ساختار را قانونمند می‌کند. باید بر اساس درآمد‌ها هزینه شود. این قانون یک تجربه جدید است و نیاز به همراهی وجود دارد و باشگاه‌ها نباید از مسیر اصلی دور شود. یک فرصت ۶ ساله وجود دارد تا سازمان خصوشی‌سازی روی روند نظارت کند. باید هزینه این دو باشگاه توسط هولدینگ‌ها پرداخت شود.در بخش کلان هم وزارت ورزش از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند. نزدیک به ۴۰ میلیون نفر هوادار این دو تیم هستند و باید نظر مردم جلب شود. سهمی ۵ درصدی برای پیشکسوتان و مدیران در نظر گرفتیم تا از ظرفیت‌شان استفاده کنیم.

بخوانید:  مهاجرت تحصیلی در سن بالا آیا امکانپذیر است؟

وی در مورد فوتبال‌زدگی توضیح داد: قبول نداریم که فوتبال‌زده‌ایم. فوتبال یک صنعت است و دنیای خودش را دارد. منظور من این است که فوتبال جای خود را دارد اما نباید حق رشته دیگری خورده شود.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص پرداختن به رشته‌های بومی و محلی گفت:‌ ورزش‌های پهلوانی یکی از این نکات است. در قالب یک طرح فرهنگ ورزش زورخانه‌ای در مدارس جا می‌افتد و هم‌اکنون این طرح در حال انجام است. در تمام مراسم‌های خودمان از ورزش پهلوانی استفاده می‌کنیم. کشتی هم نوعی ورزش جدی و ملی ما است. ما بیشترین اعتبار را به کشتی می‌دهیم و این رشته در المپیک‌ها افتخارآفرینی می‌کند. ما به دنبال تقویت هستیم. به لحاظ اعتباری هیچ کمکی به فوتبال کمک نمی‌کنیم. در مورد سایر رشته‌ها وزارت و رزش و کمیته ملی المپیک اما بودجه‌ای اختصاص می‌دهند. ما سال کذشته هزار میلیارد تومان به انجمن‌ها کمک کردیم اما یک ریال به فوتبال پول نداده‌ایم. به طور کلی دولت در هیچ بخشی یک ریال برای باشگاه‌های فوتبال هزینه نمی‌کند چون قانون است. به طور مثال نساجی متعلق به خصوصی‌سازی است و در حال کار است.

هاشمی ادامه داد: در بحث قهرمانی یک سری رشته‌ها اولویت است و در بحث همگانی یک سری رشته. این رشته‌ها هم به موازات هم دنبال می‌شوند. برنامه ملی پیشرفت را پیش رو داریم. ۸ دستگاه فعالیت ورزشی دارند و فقط یک دستگاه وزارت است. وزارت آموزش و پرورش یک بخش است و ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم. در وزارت علوم و وزارت کار هم فعالیت ورزشی داریم. همه این دستگاه ذیل این برنامه که در جلسه شورای ورزش عالی به تصویب رسید کنار هم قرار می‌گیرند تا برای توسعه ورزش قدم برمی‌دارند. این یک ریل‌گذاری است.

وی ادامه داد: طرح آمایش سرزمینی داریم که با آن عدالت در ورزش را شاهد هستیم و دیگر شاهد این نیستیم که یک منطقه شاهد ازیاد استعداد و عدم بودجه باشد. اگر قرار است مکان ورزشی ساخته شود بر اساس این طرح اعتبار و نیروی انسانی خرج خواهد شد. به طور مثال انزلی یک ورزشگاه در خور شان ندارد. در برخی استان‌های دیگر اما یک ورزشگاه وجود دارد اما تیمی نیست. این طرح عدالت را در ورزش اجرا می‌کند. این طرح یک قانون است و شورای عالی ورزش هم آن را تایید کرد. همه دستگاه‌ها موظف شدن همکاری کنند. ۹۳ هزار مکان ورزشی را شناسایی کردیم و در دو هفته آینده بیش از ۱۰۰ هزار مکان شاخته خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های آن را انجام می‌دهیم. طرح طوری جلو می‌رود که بدون حضور من و در آینده هم خللی در آن وجود نداشته باشد. این کار در فاز مطالعاتی بود و بعد وارد فاز اجرایی شناسایی مکان‌ها و ظرفیت نیروهای انسانی شد. ظرف ۲ ماه آنیده طرح به سطح معرف یدر طرح آمایش ملی سرزمین می‌رسد.

بخوانید:  کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد

وزیر ورزش و جوانان در مورد زورخانه‌ها و مشکلات آن‌ها گفت: موضوع زورخانه شاید بهتر باشد در قالب باشگاه مطرح شود اما درآمدزاد نیست. علت آن ریشه در گذشته دارد. عدم جذابیت باعث دوری جوان‌ها از آن شده. جهت تقویت این رشته، پخش تلویزیونی یک راه است اما تنها راه نیست. ما طبق تفاهم با وزیر نیرو، برق زورخانه‌ها رایگان شد. خیلی از زورخاه‌ها پول آب و برق را نداشتند. ۲ دسته زورخانه داریم. یک دسته دولتی هستند و یک بخش غیر دولتی. دسته دوم دغدغه ما است. ما در بخش اعتبارات پروژه‌های عمرانی برای هر استان ۱۰ تا ۱۵ زورخانه پیش بینی کردیم. در بسیاری از رشته‌ها چنین برنامه‌ریزی نداشتیم. پیش‌بینی ما این است که ۱۵۰۰ زورخانه دولتی داشته باشیم. در داخل مدرسه هم البته می‌شود امکانات لازم را فراهم کرد. در بدنه آموزش پروش در حال تغییر ذائقه دانش‌آموزان هستیم. حتی در بخش ضرب هم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا روحیه پهلوانی به دانش‌آموزان القا شود.

هاشمی افزود:‌ تجربه کار در چند استان را دارم. اعتقاد داریم بحث ساخت و ساز متعلق به استان‌ها است و ما نباید وارد فاز عملیاتی شویم.هم‌اکنون در راستای سیاست‌های‌مان قرار است اولویت‌مان پروژه‌های ۷۵ درصدی را به پایان برسانیم. بزخی پروژه‌ها بالای ۲۰ سال از آغازشان گذشته. تمام هم و غم ما کامل کردن پروژه‌های قدیمی است و پروژه جدید آغاز نمی‌کنیم. ما یکی از دستگعاه‌های موفق در زمینه مولدسزای بدودیم. ملکی بوده که کارآبیی نداشته که تصمیم به فروخته شدن و هزینه آن در پروژه‌ها گرفتیم.

وی در پایان در خصوص چوگان و مشکلات ورزشکاران آن گفت:‌چوگان یک رشته ملی برای ما است. یکی از مشکلاتی که ما در چوگان داریم در اختیار گرفتن میدان‌ها توسط فدراسیون سوارکاری است. به دنبال این هستیم که تفاهم‌نامه‌ای بین دو فدراسیون سوارکاری و چوگان انجام شود و علاقمندان بتوانند به راحتی در این زمینه ورزش کنند.

انتهای پیام/



منبع