شهرک چاپ و نشر، گامی بزرگ در مسیر حمایت از چاپخانه‌داران/ زمان تحقق وعده های مسئولان فرارسیده است

نیاز به حمایت مسئولان داریم

این پیشکسوت صنعت چاپ خراسان رضوی، تفاوت قیمت دستگاه‌های تخصصی چاپ در جهان نسبت به ایران به دلیل جهش نرخ ارز در سال‌های اخیر را اصلی‌ترین عامل محدودیت‌های موجود چاپخانه‌های ایرانی دانست و گفت: باید از صادرات حمایت شود زیرا با صادرات محصولات چاپی، ارزی به دست خواهد آمد که می‌تواند در واردات ماشین‌آلات به کار گرفته شود و مرهمی بر زخم عمیق کمبود تجهیزات در کشور باشد.



منبع

وی تأکید کرد: دقت داشته باشید که خدمات فنی چاپ با محصولات چاپ متفاوت است و جالب اینجاست که علاوه بر محصولات چاپی و سفارش‌هایی که در این استان به سرانجام می‌رسد، خراسانی‌ها حتی در صادرات خدمات چاپی هم می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. به‌طور مثال در حوزه نصب و تعمیر ماشین‌آلات، یک دنیای تازه قابل‌تعریف است و این هم یک فرصت دیگر است که با به‌روز شدن صنعت چاپ در خراسان رضوی، می‌تواند زمینه رشد و جهش چشمگیر کسب‌وکار همکاران چاپخانه‌دار را فراهم کند.

این پیشکسوت صنعت چاپ استان خاطرنشان کرد: با این حال، حقیقت آن است که در حال حاضر، وضعیت شهرک نیاز به مساعدت بیشتری از طرف نهادهای مسئول دارد. اتحادیه و شرکت تعاونی کار خود را کرده‌اند و این مسیر پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته‌اند. زیرساخت‌ها اکنون به هر زحمتی که بوده فراهم شده اما مسائلی که باعث می‌شود کار توسعه پیدا کند، هنوز به‌طور کامل ایجاد نشده‌اند. اکنون نوبت به مسئولانی است که کلیدواژه حمایت از تولید، محور همه سخنرانی‌های آنان است.

رضایی خراسان رضوی را قطب صنعت چاپ کشور خواند و تصریح کرد: واقعیت نیز همین است. ماشین‌آلاتی که در مشهد کار می‌کنند و کیفیتی که اینجا ارائه می‌شود، قابلیت صادرات دارد. کشورهای خلیج، افغانستان، عراق و سوریه، سفارش‌های خود را به اینجا می‌آورند و اکثر چاپخانه‌داران بااصالت و صاحب‎نام کشور در خراسان رضوی مشغول به کار هستند. با این حال، هنوز جای زیادی برای رونق خدمات چاپی و صادرات محصولات وجود دارد.

وی با بیان اینکه در صنعت چاپ، اصل فرآیند «چاپ» با عملیات «بعد از چاپ» دو مقوله جدا از هم محسوب می‌شود، افزود: یکی از فوایدی که تمرکز چاپخانه‌داران در شهرک چاپ و نشر دارد، آن است که چاپ و نیازهای پس از آن در یک فاصله نزدیک به هم، تجمیع و متمرکز شده است. به‌طور مثال، زینک‎زنی قبل از چاپ و تیغ‎زنی بعد از چاپ، دو تخصص مجزا از هم است که اگر فعالان این صنف کنار هم باشند، یک پروژه را تا حد زیادی تسهیل و تسریع می‌کند زیرا دیگر هزینه حمل‌ونقل حذف می‌شود و زمان ارسال و تحویل محصول نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، علیرضا رضایی پیشکسوت صنعت چاپ خراسان رضوی ضمن تقدیر از تلاش شرکت تعاونی صنعت چاپ استان در تخصیص اراضی ویژه به این صنعت در شهرک صنعتی توس و ایجاد شهرک چاپ و نشر در خراسان رضوی اظهار کرد:  چند وقت است که زمین ویژه و منحصربه‌فردی ویژه فعالان این حوزه در شهرک صنعتی توس تخصیص پیدا کرده و باید اذعان کرد که احداث این شهرک صنعتی، محاسن بزرگ و فواید مؤثری برای فعالان صنعت بسته‌بندی و نشر داشته است.

بخوانید:  داور سر ما فریاد کشید/ به بازیکنانم افتخار می کنم

وی ادامه داد: این مسائل نیاز به حمایت‌های دولتی و حاکمیتی دارد. به‌طور مثال، رشد تقاضا برای راه‌اندازی خط چاپ در شهرک باعث شده تا در مقوله زمین، محدودیت‌هایی به وجود بیاید. این یک خدمت بزرگ است که انجام شده اما وضعیت فعلی کفاف نیاز چاپخانه‌داران را نمی‌دهد و تسهیلاتی برای به‌روزرسانی صنعت چاپ باید در کار باشد.

خدمات چاپ متفاوت از محصولات چاپ