رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطر نشان کرد: طرح سنجش دانش آموزان هزینه هایی برای خانواده ها دارد که سازمان آموزش وپرورش استثنایی برای اولین بار 50 درصد از هزینه های این طرح را متقبل شده و خانواده های فقط 50 درصد هزینه را می پردازند. در سال های گذشته پوشش این طرح حدود 90 درصد بود درحالیکه در سال تحصیلی جاری پوشش این طرح به 116 درصد رسیده است که دلیل عبور از مرز صد درصد آن بازماندگان از تحصیل سال گذشته است. این چنین کارها به پوشش تحصیلی و جذب به تحصیل در این استان کمک می کند.
از 32 منطقه آموزشی در استان سیستان و بلوچستان 8 منطقه فاقد مدرسه استثنایی است
طریفی حسینی درباره کمبود مراکز آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در کشور گفت: ما برنامه ریزی کرده ایم که سالیانه حدود 40 مدرسه استثنایی در کشور بسازیم ؛ همچنین مدارس را نوسازی و کمبود ها را جبران کنیم و اگر در نقاطی که دچار کمبود مدرسه هستیم یک فرد آماده به تحصیل را شناسایی کنیم شرایط تحصیل را در مدارس همان منطقه فراهم می کنیم و اگر فضای آموزشی مستقلی در آن منطقه وجود نداشته باشد طبیعتا در مناطق کوچک دانش آموزان کم و مدارس کوچکی وجود دارد اما در این مناطق هم فضای ارائه خدمات آموزشی فراهم می کنیم.
وی افزود: کار قرارگاه عدالت تربیتی آن است که ظرفیت های موجود خیرین را به سوی مدارس مناطق محروم هدایت کرده و زیر ساخت ها، تجهیزات و پشتیبانی از این مناط را به صورت هدفمند انجام دهد؛ دانش آموزان استثنایی در اولویت این قرارگاه هستند، در کنار فعالیت های این قرارگاه در سیستان و بلوچستان؛ سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همکاری دانشگاه پزشکی زاهدان و سازمان بهزیستی به صورت ویژه ورود کرده و خدمات توانبخشی و آموزشی ارائه می دهی. 8 منطقه از 32 منطقه آموزشی استان فاقد مدارس استثنایی است و تلاش داریم در مناطقی که امکان ساخت مدرسه به صورت زودبازده نیست کلاس ها را به صورت عادی برای دانش آموزان فراهم کنیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شناسایی اختلال اوتیسم و کم توجهی – بیش فعالی در دانش آموزان گفت: ما هم اکنون این نوع غربالگری را در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی انجام می دهیم؛ سالیانه یک میلیون و 700 هزار نفر در این طرح مورد غربا لگری و پایش قرار می گیرند و ابزاری که برای شناسایی این اختلالات استفاده می کنیم قادر به غربالگری و تشخیص اولیه دانش آموزان یا نوآموزهایی که در معرض خطر اختلالاتی مثل نقص توجه – بیش فعالی، اختلال در گفتار و زبان و اختلال یادگیری شناسایی می شود.