طوفان، آثار باستانی عراق و جنوب غربی ایران را تهدید می‌کند!

جعفر الجوثری، استاد باستان شناسی در دانشگاه القادسیه عراق نیز در این رابطه اعلام کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد؛ در حال حاضر، باد‌ها حاوی میزان بیشتری از گرد و غبار بوده و تکه‌هایی از خاک، به ویژه شن و ماسه و گل و لای را که باعث فرسایش و فروریختن ساختمان‌های باستانی می‌شود را با خود حمل می‌کنند.


مارک آلتاویل، استاد باستان شناسی در دانشگاه کالج لندن نیز معتقد است شور شدن محیط در منطقه جنوب عراق به دلیل خشکسالی بسیار مهم است، زیرا هنگامی که آب خیلی سریع تبخیر می‌شود، تنها بقایای نمک باقی می‌ماند که عامل مهمی در تخریب آثار تاریخی است.

پیش بینی می‌شود در طول دهه آینده شن و ماسه ۸۰ تا ۹۰ درصد از سایت‌های باستان شناسی را پوشش دهد. یکی از مهمترین این محوطه‌ها ام العقریب، شهر مهم سومریان در جنوب بین النهرین است که بیش از چهار هزار سال قدمت داشته و مساحت آن پنج کیلومتر مربع است.


آیا این خبر مفید بود؟

عقیل منسراوی، باستان شناس عراقی در این رابطه می‌گوید: سایت‌های باستانی عراق به دلیل تغییرات آب و هوایی، از جمله طوفان‌های شدید شن و شور شدن آب، تهدید می‌شوند.

خبرگزاری برنا؛ تغییرات اقلیمی تاثیرات مخربی بر سایت‌ها و آثار باستانی داشته و شواهد نشان می‌دهد؛ مناطقی مانند جنوب عراق و جنوب غربی ایران در این رابطه با تهدیداتی جدی مواجه هستند. طی سال‌های اخیر طوفان‌های شن و گرد و غبار معلق در هوا و نمک باقی مانده از تبخیر آب‌های سطحی در این مناطق افزایش یافته و کشاورزان و دامداران به طور فزاینده‌ای به شهر‌ها مهاجرت می‌کنند.

بخوانید:  چالش بزرگ خروج سرمایه صنعتی از قاره اروپا با تداوم بحران انرژی / فرصت‌های صادراتی ایران برای جایگزین شدن صنایع اروپایی


|





منبع

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف