ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی توجه فعالان اقتصادی دنیا را جلب کرده است

خاندوزی ادامه داد: ما بعد از برگزاری اجلاس سوم، مسائل و معضلات برخی از شرکت‌های ایرانی که در تعامل با مجارستان مشکل داشتند را بررسی کردیم و جلسات متعددی در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران جهت رفع مشکلات آنها برگزار شده است و همچنان این روند بررسی و توجه به مشکلات شرکت‌ها ادامه دارد.

خاندوزی با تبریک پیشاپیش ریاست کشور مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، گفت: امیدواریم، ریاست مجارستان بر شورای اروپا، با موفقیت‌های زیادی همراه باشد و بتوانیم از ظرفیت مجارستان به‌واسطه ریاست بر شورای اتحادیه اروپا، ضمن کاهش تنش‌ها و چالش‌ها، سطح همکاری با کشورهای اروپایی و به‌ویژه با مجارستان را افزایش دهیم و از ظرفیت‌ها و دیدگاه‌های مشترک برای منافع دو کشور استفاده نماییم.

افزایش سطح همکاری با کشورهای اروپایی در سایه ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دولت مجارستان در حوزه سیاست خارجی خود مواضع مستقلی اتخاذ نموده و اقدامات سازنده‌ای، جهت رفع تعاملات اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور به عمل‌آورده است.

وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه، جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف اقتصادی دارد، گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و مناسب‌ترین راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، دارویی کشاورزی علمی و آموزشی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پشتوانه‌های اجلاس‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور است. در همین چارچوب، گسترش مناسبات بانکی و بیمه‌ای به‌عنوان ابزارهای تسهیل‌کننده در دو کشور ضرورت دارد و انتظار داریم همکاری‌های مالی و بانکی بین دو کشور با تشویق و حمایت مقامات مجارستان توسعه یابد.

بخوانید:  تجلیل از دختران محجبه ورزشکار دهه هشتادی در کرمان/به جوانان در چارچوب دموکراسی پاسخگو باشیم

خاندوزی گفت: اقداماتی هم که پیش‌ازاین در حوزه همکاری انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، فی‌مابین دو کشور آغاز شده است، ادامه پیدا خواهد کرد و درخواستی هم که امروز برای رفع برخی از موانع حوزه مالیاتی در کمیسیون مشترک مطرح شد، به‌زودی با سفر هیات مالیاتی کشورمان به مجارستان، حل‌وفصل خواهد شد.

خاندوزی عنوان کرد: امضای اسناد همکاری، به‌ویژه سه یادداشت تفاهم همکاری در بخش کشاورزی در حاشیه برگزاری اجلاس، فرصت خوبی را برای تجار و بخش خصوصی دو کشور فراهم می‌آورد و وظیفه دو کشور حمایت از فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های فعال تجاری و اقتصادی است.

وی با اشاره به اولویت توسعه روابط با مجارستان برای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: خوشبختانه روند همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور، طی چند سال اخیر، به‌خصوص پس از برگزاری اجلاس‌های قبلی، روبه‌رشد بوده است؛ اما کماکان ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه مبادلات اقتصادی و تجاری وجود دارد. توسعه روابط خوب ایران و مجارستان حاکی از آن است که باوجود فشارها و محدودیت‌های قدرت‌های بزرگ، کشورهایی که به دنبال منافع ملی خود هستند، به‌راحتی می‌توانند روابط حسنه و روبه‌توسعه خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های فراوان دو کشور برای گسترش همکاری‌های ایران و مجارستان، تصریح کرد: این وظیفه دولت‌ها است که از این فعالیت‌ها حمایت نموده و بسترهای لازم را برای فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور فراهم کنند به‌گونه‌ای که بنگاه‌های اقتصادی با اطمینان خاطر و اعتمادبه‌نفس بتوانند برنامه همکاری‌های متقابل سودمند بین خود را تنظیم و اجراء کنند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سید احسان خاندوزی امروز، پنجشنبه سوم اسفند در چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و مجارستان که در تهران برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های بالای شرکت‌های ایرانی، به‌ویژه در حوزه‌های دانش‌بنیان، خواستار حمایت و تشویق دولت‌های دو کشور برای رشد بیشتر روابط بخش خصوصی ایران و مجارستان شد.

بخوانید:  دین خود را نسبت به بزرگداشت یوم الله ۲۲ بهمن ادا خواهیم کرد

وزیر اقتصاد گفت: حجم مبادلات بازرگانی و تجاری دو کشور در سال گذشته رشد خوبی داشته است؛ اما در سطح انتظار نبوده است و باید این سطح همکاری‌ها توسعه و تقویت گردد همکاری و مشارکت نزدیک بخش خصوصی است که می‌تواند اهداف مدنظر ایران و مجارستان را محقق کند.

وی با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین ایران و مجارستان گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی، بستر مناسبی را برای شتاب بخشیدن به روابط دوجانبه به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی فراهم می‌سازد و حضور تعدادی از نمایندگان شرکت‌های معتبر مجاری در ترکیب هیات همراه وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، بیانگر عزم و اراده دو کشور برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی است.

انتهای پیام/



منبع