فرصت بی‌نظیر صادرات بیسکوئیت و کیک ایرانی به بازار آفریقا



به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، تولید بیسکوئیت در ایران به سال ۱۳۳۵ باز می‌گردد و اولین بار از یک کارگاه کوچک شروع و بعد‌ها به یکی از کارخانه‌های معروف تبدیل شده است.

بعد از گذشت سال‌ها و گذر از فراز و نشیب به جایگاهی رسیده‌ایم که صادرات آن را به کشور‌های دیگر به صورت جدی پیش بگیریم و از این جهت هیچ مشکلی نداریم.

در حال حاضر ۳۰۰ کار خانه به صورت مستمر، فعال هستند، اما خیلی از کارخانه‌های دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی یا تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.

سالهاست که صنایع شیرینی و شکلات تراز سالیانه مثبت بالای ۳۰ الی ۴۰ درصدی دارند و در میان صنایع غذایی، اول یا دوم بوده‌اند.

اگر چه اکثر مواد اولیه بیسکوئیت در کشور تولید می‌شود ولی تقریباً ۳۰ درصد مواد آن از جمله گندم وارداتی است.

جالب است بدانید در حال حاضر ۳۳ هزار واحد تولیدی بیسکوئیت (صنعتی به صورت تولید در کارخانجات و با ماشین آلات انجام می‌شود و سنتی به صورت دستی و با ابزار آلات نیمه اتوماتیک انجام می‌شود) در کشور وجود دارد که تقریباً برای ۵۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

بیسکوئیت‌ها حاوی پروتئین هستند و معمولاً ۷۰ درصد آن را غلات تشکیل می‌دهد و مغز‌ها در آن جایگاه ویژه‌ای دارند. بیسکوئیت در اکثر کشور‌ها شناخته شده و میان وعده مناسبی برای تمام سنین است.

در این میان، بازار آفریقا یکی از بازار‌های پر طرفدار و پتانسیل دار برای تولید کنندگان بیسکوئیت است. با توجه به جمعیت بالای آفریقا و روند رشد اقتصادی در این منطقه بازار انواع بیسکوئیت دارای فرصت‌های بی نظیری برای رشد و توسعه اقتصادی است. یکی از ویژگی‌های مهم بازار آفریقا تنوع فرهنگی و ذائقه‌های مختلف مردم این قاره است، به همین دلیل تولید کنندگان بیسکوئیت باید توانایی تطبیق با این تنوع، و ارائه محصولات متنوع و متناسب با سلیقه‌های مختلف را داشته باشند.

بخوانید:  1570 میلیارد تومان به گندم کاران ایلامی پرداخت شد

آفریقا با دارا بودن جمعیت یک میلیارد و سیصد هزار نفری بازار مناسبی برای تولید کنندگان کشور ما به شمار می‌رود که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود. در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۲ کل حجم صادرات محصولات غذایی ایران به این قاره ۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیون دلار بوده است. این درحالی است که کل حجم واردات مواد غذایی آفریقا از جمله انواع مختلف بیسکوئیت یک هزارم است.

فقط کشور نیجریه در سال ۲۰۲۳، دویست و هفده میلیارد دلار معادل ۷۲ تریلیون نایرا (واحد پول نیجریه) واردات داشته است که چین با صادرات ۲۲/۶ میلیارد دلار اولین شریک تجاری این کشور است؛ که حتی ایران جزء ۱۰ کشور صادر کنندگان به این کشور هم نیست.

نبود شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر موانع جابه جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پی‌گیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

نویسنده: حمید حیدریان تاجر کیک و بیسکوئیت

انتهای پیام/

 



منبع