فرونشست زمین 44 نقطه کشور را تهدید می کند

صدیقی تصریح کرد: با استفاده از شبکه ارتفاعی به منظور تشخیص ۴۴ منطقه فرونشست در ایران در مدیریت بحران اقدام شده و با ایجاد ایستگاههای دایمی ژئودینامیک، رفتار پوسته زمین بررسی می شود تا ظرفیت گسل پیش بینی شود.

این کارشناس یادآورشد: فرونشست زمین در شهر قزوین هم نفوذ کرده و دیده می شود و باید بموقع مهار شود.

photo_2023-06-14_16-48-41

معاون فنی و تولید اطلاعات مکانی سازمان نقشه برداری کشور بیان کرد: با ایجاد شبکه های مبنایی و تعیین و اندازه گیری فرونشست می توان برای کاهش آسیب‌ها اقدام کرد و اندازه  گیری جابجایی ارتفاعی سطحی زمین با دقت بالا و قدرت تفکیک مکانی و زمانی پایین و تداخل سنجی راداری و gps برای این کار ضروری است.

انتهای پیام

وی اظهارداشت: پس از زلزله بم در سال ۸۲ ایستگاههای دائمی ژئودینامیک ایجاد شد تا موقعیت گسل های فعال کشور شناسایی شود.

009

وی با ارئه چند پیشنهاد کارناسی هم بیان کرد: برای مهار فرونشست زمین راهکارهایی از جمله مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت، اصلاح روش آبیاری کشاورزی، اجرای طرح های آبخیزداری و تشکیل کمیته فرونشست و ممانعت از توسعه کشاورزی و شهری در مناطق فرونشست توصیه می شود.

وی اضافه کرد: فرونشست زمین آسیبهای زیادی مانند تخریب سیستم های آبیاری، تخریب خاکهای حاصلخیز،تغییر هیدرولوژی منطقه، ایجاد سیلاب، آسیب به تاسیسات زیربنایی و سازه های محلی، خطوط راه آهن و آب و گاز و برق، تولید ریزگرد و لوله زایی چاههای آب کشاورزی بدنبال دارد و باید برای پیشگیری از آن اقدام کرد.

معاون فنی و تولید اطلاعات مکانی سازمان نقشه برداری کشور اظهارداشت:  دشت بهرمانی در استان کرمان با ۴۲ سانتیمتر بیشترین فرونشست را دارد و در این راستا در کشور ۲۵۶ منطقه شناسایی شده که با پدیده فرونشست زمین روبروست.

بخوانید:  با حضور هواداران به فکر ۳ امتیاز هستیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان روز چهارشنبه با حضور مرتضی صدیقی معاون فنی و تولید اطلاعات مکانی سازمان نقشه برداری کشور، اعلایی استاندار، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین ، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی وکیلی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدیران دستگاههای اجرایی در استانداری برگزار شد.


آیا این خبر مفید بود؟

صدیقی اضافه کرد: اگر برای مدیریت مصرف آب اقدامی نشود با چالش های جدی مواجه می شویم.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

مرتضی صدیقی در این جلسه گفت: فرونشست زمین از پدیده های نگران کننده ای است که به دلیل مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی بروز می کند و شهرهایی که در مصرف آب کنترل داشته اند توانسته اند فرونشست را کنترل کنند.

photo_2023-06-14_16-48-32

 





این مسئول گفت: برای تحلیل شرایط فرونشست زمین روشهای دیگری هم داریم که با بکارگیری تکنیک تداخل سنجی راداری برای پایش تغییرات استفاده می شود و با پردازش تصاویر راداری و تهیه نقشه پهنه برای شناسایی فرونشست زمین می توان اقدام کرد.

وی گفت: بعد از ارائه گزارش کامل به شورای عالی معماری و شهرسازی قرار شده اگر توسعه شهری صورت می گیرد حتما توسعه در مناطق فرونشست نباشد تا هزینه های زیادی به کشور تحمیل نشود.