نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف
نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف
انتهای پیام/
برمبنای این تخلف قانونی فیلیمو دو سوال پیش میآید، نخست آنکه آیا ساترا تاکنون تذکری در خصوص استفاده از عبارت گمراه کننده «تماشای رایگان» به فیلیمو داده است و در صورت وجود چنین تذکری، چرا تاکنون این رویه اصلاح نشده است، موضوعاتی که در آینده حتما به بررسی آنها در خبرگزاری برنا خواهیم پرداخت.
براساس تفاهمنامۀ انجام شده میان ایرانسل و فیلیمو بنا شده بود تا مشترکان ایرانسل بدون خرید اشتراک مدتدار از محتوای فیلیمو استفاده کنند، در عوض حجم مصرفی آنها به صورت تمام بهاء محاسبه شود، اجرای این شرط به مجرد خود اشکالی ندارد اما چالش زمانی به وجود میآید که صباایده رویۀ مورد نظر خود را به صورت شفاف برای کاربران فیلیمو بازگو نمیکند!
این رویه در حالی پیگیری میشود که براساس مصوبۀ جلسه ۲۵۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در بهمن ۹۵؛ «سقف تعرفه داده داخلی منابع ترافیک واجد شرایط به میزان ۵۰ درصد سقف مصوب تعرفه داده بینالملل تعیین میشود. این تفاوت باید در حجمهای خریداریشده از سوی کاربر نهایی همچنین بستههای تعریفشده از سوی دارندگان پروانه از سازمان، به صراحت و به صورت تفکیک شده رعایت شود.»
زمانی که شما با استفاده از اینترنت همراه ایرانسل وارد سکوی فیلیمو شوید با این عبارت روبرو خواهید شد، «اشتراک رایگان ایرانسلی»، در حالی که کاربر هیچ اشتراک رایگانی ندارد، فقط به جای اینکه مستقیم به صباایده پولی پرداخت کند، هزینۀ مصرف اینترنت تمام بهاء به ایرانسل میپردازد و این اپراتور است که هزینۀ مصرف محتوای فرهنگی را به فیلیو پرداخت میکند1
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) هم طی مادۀ سیزده دستورالعمل تبلیغات تجاری خود، استفاده از تبلیغات گمراهکننده را به صراحت ممنوع اعلام کرده است و سکوها اجازه ندارند به نوعی تبلیغ بر بستر خود درج کنند که کاربر نهایی دچار خطای محاسباتی شود.
فیلیمو حتی بعد از انتخاب کردن یک محتوای خاص و ورود به صفحۀ نمایش اطلاعات عمومی آن نیز، بازهم تبلیعی گمراه کننده برای جذب مخاطب با عنوان «تماشای رایگان ایرانسلی» به نمایش میگذارد!
مصوبۀ که در آبان ۹۶ و طی مصوبه ۲۶۶ جهت تغییر مدل تعرفهگذاری اینترنت، مورد تاکید واقع شده است، البته صرف انعقاد چنین تفاهمنامهای میان یک سکوی اینترنتی و اپراتور تلفنهمراه به صورت ذاتی اشکالی ندارد اما به شرطی که ارائه دهندۀ خدمت با کاربر نهایی خود صادق باشد و طوری که وی متوجه پرداخت تمام بهای ترافیک مصرفی را به اطلاعش برساند، استفاده از برچسبهای گمراه کننده که احتمال ایجاد خطا برای کاربر را افزایش میدهد، عمل شایستهای نیست.
گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ صبا ایده مالک سکوی اینترنتی نمایش ویدئوی درخواستی (VOD) فیلیمو به فاصلۀ کوتاهی بعد از انعقاد تفاهمنامه با اپراتور ایرانسل، امکان فنی تماشای محتوای سرویس خود، بدون خرید اشتراک را برای مشترکان ایرانسلی فراهم کرد اما در اقدامی عجیب با استفاده از تبلیغات گمراهکننده و رفتاری غیرمسئولانه نسبت به کاربران خود، سعی کرد تا سود بیشتری از این کار به دست بیاورد.