قالی سنندج از جذابیت و گیرایی خاصی برخوردار است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ثبت جهانی دو برند فرش شهر‌های سنندج و بیجار حاصل منحصر بفرد بودن نوع بافت تک پود سنه و منحصر به فرد بدون نوع بافت قالی آهنین بیجار و توانمندی‌های تولیدی و صادراتی فرش دستباف کردستان است.

به گفته او، حمایت مالی اجاره غرفه در نمایشگاه‌های خارجی فرش دستباف در راستای حضور تولید کنندگان استانی، انجام تبلیغات از طریق رسانه‌ها و مجلات و نشریات مد و دکوراسیون داخلی معتبر، اجرای طرح‌های تحقیاتی و مطالعاتی در حیطه بازاریابی جهانی و صادراتی فرش استان و اعزام هیئت‌های بازاریابی خارج از کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی تولید کنندگان فرش دستباف با مهارت‌های بازاریابی آشنایی با بازار‌های هدف و آشنایی با اصول تولید، و قوانین صادرات در مسیر تحقق اهداف توسعه صادرات فرش استان ضروری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: ثبت جهانی فرش دستباف سنندج و بیجار را به مردم هنردوست و هنرمند استان تبریک و امیدواریم روز به روز شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت باشیم.

او با بیان اینکه قالیچه‌های کردی در مجموع قشنگ و درشت بافت هستند، گفت: قالیچه سنندج از جمله نفیس‌ترین قالیچه‌هایی به شمار می‌رود که بافت یک پود آن این فرش را بسیار مجزا کرده است.

انتهای پیام/





خلیقی عنوان کرد: این جامعه عظیم فرش دستباف در قالب اتحادیه، تعاونی‌ها، اتحادیه‌های صنفی، انجمن فرش دستباف و خانه خلاق و خوشه هنر فرش دستباف نقش‌آفرینی می‌کنند.


آیا این خبر مفید بود؟

بخوانید:  دوری از هوای نفس و گره گشایی از مشکلات مردم موجب محبوبیت نزد خداوند می شود

خلیقی افزود: فرشبافان سنندج و بیجار به واسطه بافت فرش‌های بی‌نظیر امروز شهرت جهانی پیدا کرده‌اند، قالی سنندج از جذابیت و گیرایی خاصی برخوردار است، ظرافت در بافت و اصالت در رنگ و کیفت و ظرافت بی‌نظیر آن به چند صده باز می‌گردد.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید مزین شده است به جرات می‌توان گفت فرش دستبافت تنها کالای ایرانی است که می‌توانیم به آن افتخار و در حوزه تولید به آن ببالیم.

او به راهکار‌های توسعه صادرات فرش دستباف در استان هم گریزی زد و گفت: جلب مشارکت سرمایه‌گذار در راستای مطالعه سلیقه مشتریان و طرح فرش منطبق با سلایق مشتریان و ایجاد تجهیزو توسعه زیرساخت‌های پشتیبان صادرات فرش دستباف پایانه‌های صادراتی فرش دستباف و دعوت از تجار مطرح و موفق فرش دستبافت برای معرفی ظرفیت‌های موجود در هنر و صنعت فرش دستباف ضروری است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: نام کردستان همیشه مترادف با بهترین فرش‌های دستبافت بوده است که با ذوق و سلیقه فرشبافان توانمند و خوش ذوق این استان پدید آمده است.

خلیقی عنوان کرد: گل وکیلی، گل محمدی، گل و بلبل و… از نقشه‌های مختلف در فرش دستبافت سنندج هستند و قالی بیجار نیز که به فرش گروس و دو پود شهره به قالی آهنین شهره دارد.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: با وجود سابقه طولانی استان در حوزه فرش دستباف و وجود ۹۰ هزار بافنده سالانه ۱۸۰ هزار متر مربع فرش در کردستان بافته می‌شود.

بخوانید:  صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲