قزوین مستعد پرورش «اسب اصیل کرد» است


به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ رضا حسین پورمالک باشگاه سوارکاری نگین روستای بکنده که از پرورش دهندگان اسب های سوارکاری است دردومین جشنواره عشایری و روستایی نیز اسبهای خود را در معرض دید علاقمندان قرار داده است که مورد توجه نیز قرار گرفته است.

حسین پور در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص ویژگی های اسب های اصیل کرد گفت: اسب اصیل نژاد کردی علاوه بر توانمندی جسمانی، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم در مسافت‌های طولانی است و به همین دلیل همواره در مسابقات استقامت و چوگان بسیار موفق ظاهر می‌شود. 

قزوین مستعد پرورش «اسب اصیل کرد» است

وی افزود: اسب کردی به دلیل ویژگی‌های ممتاز خود از ابعاد گوناگون قابل توجه است و برای حفظ نژاد اینگونه اسب باید تمهیدات لازم به کار گرفته شود.

حسین پور یادآورشد: اسب کرد که نوع افشار آن بیشتر به اسب های باستانی شبیه است. صورتی آرام و اخم آلود با ستیغ گونه ی بلند، چشم های خوابیده در استراحت و بیدار و براق در حرکت، دم را بالا نگاه می دارد، بسیار خوش رفتار است، در مسابقات استقامت به خوبی جواب می دهد، همچنین در کلاس های مبتدی، آموزگار با هوشی برای سواران مبتدی و دوست و همراهی مناسب برای باتجربه هاست.

وی بیان کرد: مردم  به دنبال نوع افشار اسب کرد هستند و اسب کرد بهترین اسب کلاس آموزش پرش با اسب است.

قزوین مستعد پرورش «اسب اصیل کرد» است

13 سال تجربه پرورش اسب دارم

این سوارکار با سابقه در ادامه گفت: بیش از 13 سال است که در عرصه پرورش اسب نژاد کرد فعالیت می کنم و درحال حاضر دو مجموعه نگهداری و پرورش اسب در روستای بکندی و یک مجموعه کنار آزاد راه قزوین به زنجان دارم که در آن  38 راس اسب نگهداری می شود.

بخوانید:  حرکت کارخانه سیمان نهاوند در جهت کسب موفقیت و افتخار است

حسین پور که خود اهل روستای بکندی است در خصوص اقتصادی بودن این رشته می گوید: شغل اصلی من پرورش اسب است و از همین راه زندگی می کنم و سالانه به طور میانگین 15 تا 20 راس اسب نژاد کرد را پرورش می دهم که در سوارکاری استفاده می شود.

وی گفت: با راه اندازی این کار زمینه اشتغال  13 نفر در مجموعه ما مهیا شده که برخی در زمینه تغذیه و برخی پرورش و سوارکاری اسب فعالیت می کنند.

قزوین مستعد پرورش «اسب اصیل کرد» است

قزوین بهترین مکان برای پرورش اسب 

این پرورش دهنده اسب کرد در ادامه بیان کرد: قزوین با موقعیت جغرافیایی، اراضی مرغوب، آب و هوا و خاک مناسب و وجود باشگاههای متعدد سوارکاری بهترین مکان برای پرورش و تربیت اسب است تا نیازهای باشگاه داران سوارکاری را تامین کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در استانهای کردستان، اصفهان و فارس شاهد پرورش اسب از نژادهای مختلف هستیم و قزوین هم در صورت حمایت مسئولان می تواند بهترین مکان برای پرورش اسب باشد.

قزوین مستعد پرورش «اسب اصیل کرد» است

حسین پور گفت: قزوین در محدوده و میانه استانهای مستعد پرورش اسب قرار دارد و در یک دوره سایر استانها از قزوین اسب مورد نیاز خود را تامین می کردند و امروز ما از کردستان اسب وارد می کنیم و اگر مسئولان استان بویژه مدیرکل ورزش و جوانان استان از ما حمایت کنند می توانیم چرخه اقتصاد پرورش اسب را در قزوین به گردش درآوریم.

این ورزشکار تصریح کرد: از سرپرست هیئت سوارکاری استان انتظار داریم همانگونه که سایر رشته های سوارکاری را فعال کرده اند نیم نگاهی هم به «پرورش اسب» در استان داشته باشند و ما را مورد پشتیبانی قرار دهند تا هم به اشتغال و هم اقتصاد این رشته کمک کنیم.

بخوانید:  کشف حیرت آور باستان‌شناسان در آلمان

قزوین مستعد پرورش «اسب اصیل کرد» است

اختصاص زمین و تسهیلات برای پرورش اسب در قزوین

حسین پور اظهارداشت: به نظر می رسد هیئت سوارکاری استان از صنعت پرورش اسب غافل مانده در حالی که با یک بررسی می توان دریافت در دو سال گذشته در استان 15 مرکز پرورش اسب کرد راه اندازی شده اما حمایت نشده اند.

قزوین مستعد پرورش «اسب اصیل کرد» است

وی بیان کرد: اگر مسئولان ورزشی و سایر دستگاهها کمک کنند تا قطعه زمینی در محدوده شهری و یا حتی روستای بکندی در اختیار ما قرار گیرد و تسهیلات هم تامین کنند می توانیم یک مرکز بزرگ پرورش اسب کرد را ایجاد کرده و زمینه اشتغال دهها نفر را نیز فراهم کنیم.

حسین پور گفت: با بیش از 13 سال سابقه سوارکاری، آموزش و پرورش اسب می توانیم رشته پرورش اسب را هم در قزوین فعال منیم و در این مسیر چشم انتظار کمک مسئولان ورزش و هیئت سوارکاری استان هستیم.

انتهای پیام



منبع