قوانین را به جای اخذ مالیات از کار و تولید به سمت دارایی و مجموع درآمد ببریم

انتهای پیام/ 



منبع

وی ادامه داد: این موضوع مهمی است که هزینه‌های معیشتی از درآمد کسر شود و به سود خالص افراد مالیات ببندیم که در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم به این موضوع نیز اشاره شده است.

کشور‌های پیشرفته مالیات ستانی بر مبنای درآمد افراد مدنظر است و مالیات بر کل عایدات فرد اعمال می‌شود. در همین راستا، دولت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را به مجلس برده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، تعداد زیادی از افراد جامعه بر این باورند که نظام مالیاتی فعلی کشور ناعادلانه است و به همین ترتیب، می‌توان گفت که ادراک عدالت مالیاتی در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد.

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که دولت پیشنهادش را در قالب لایحه به مجلس برده است، اظهار داشت: باید قوانین و پایه‌های مالیات به جای اخذ مالیات از کار و بخش تولید به سمت اخذ مالیات از دارایی و مجموع درآمد برود که در این روش، افراد برای درآمدهایشان منهای هزینه‌ها مالیات می‌پردازند و اعمال مالیات بر درآمد و سرمایه به جای کار و تولید جزو روند‌های جریان اصلی اقتصاد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، برخی افراد با حساب کارمندانشان کار می‌کنند تا گردش حساب‌ها را پخش کنند و از مالیات دهی فرار کنند. نیاز به فرهنگ سازی در حوزه‌ی مالیاتی داریم و باید از اهرم‌های مناسب در این حوزه استفاده کنیم. باید راه‌های دور زدن قوانین مالیاتی را ببندیم تا در مرحله‌ی اجرا قانون مالیات‌های مستقیم دچار مشکل نشویم.

بخوانید:  توجه به حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان مطالبه جدی نخبگان و اندیشمندان است

محمودی گفت: معاملات تهاتری مانند استفاده از طلا، دلار و… به جای پول و روی آوردن به تهاتر کالایی از جمله روش‌هایی است که ممکن است افراد به قصد فرار مالیاتی به کار بگیرند. در این صورت، ورود و خروجی در حساب‌ها دیده نمی‌شود. برای این مسائل دولت باید چاره اندیشی داشته باشد.

محمودی اصل: قوانین را به جای اخذ مالیات از کار و تولید به سمت دارایی و مجموع درآمد ببریم

محمودی اصل: قوانین را به جای اخذ مالیات از کار و تولید به سمت دارایی و مجموع درآمد ببریم

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: دولت در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور پیش بینی‌های لازم را داشته است و راه‌های دور زدن قانون را برای سودجویان از طریق این اصلاحات در لایحه مالیات‌های مستقیم انجام داده است.

یکی از چالش‌های قانون فعلی مالیات‌های مستقیم، عدم رعایت عدالت عمودی و افقی در آن است. به نحوی که اولا افراد با درآمد بیشتر الزاماً مالیات بیشتری پرداخت نمی‌کنند، ثانیا افراد با درآمد‌های یکسان، الزاما مالیات‌های یکسانی پرداخت نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: به طور مثال، یک کارمند که ماهیانه ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، تمام این مبلغ را نباید به عنوان مبنای مالیات ستانی قرار دهیم. باید هزینه‌های معیشتی از جمله هزینه مسکن، تحصیل، هزینه‌های غیرجبرانی درمانی، هزینه‌ی بازسازی و نوسازی مسکن و… از این درآمد کسر شود و به باقیمانده‌ی آن مالیات ببندیم.

وی ادامه داد: به منظور تمرکز بر مودیان بزرگ که فرار مالیاتی بالایی دارند، باید زیرساخت‌های لازم را برای انجام این اصلاحات در کشور ایجاد کنیم. کسانی که فرار مالیاتی دارند، معمولاً از قدرت و نفوذ زیادی برخوردارند و به سرعت راه حل‌های جایگزین را برای دور زدن قوانین پیدا می‌کنند بنابراین راهکار مبارزه با فرار مالیاتی دانه درشت‌ها اصلاح قوانین مالیاتی است که دولت به این سمت رفته است.

بخوانید:  مسافران ۵ استان کشور از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند

محمودی اصل: قوانین را به جای اخذ مالیات از کار و تولید به سمت دارایی و مجموع درآمد ببریم
مهم‌ترین هدف دولت این است که فشار مالیاتی را از بخش تولید و حقوق بگیران بردارد و بر مالیات ستانی از مودیان بزرگ و پردرآمد متمرکز شود. تا امروز، بسیاری از اشخاص که شغل مشخصی ندارند، اما سود‌های کلانی به دست می‌آورند، از پرداخت مالیات طفره رفته اند، با اصلاح قانون مالیات‌های مالیات ستانی بر مبنای سود خالص مدنظر است و هر کسی باید متناسب با درآمدش مالیات بپردازد.

وقتی مالیات بر حقوق و دستمزد می‌بندیم، در بسیاری از موارد انحراف داریم و مالیات‌هایی را اخذ می‌کنیم که در واقع نباید گرفته شود. اما مالیات بر درآمد افراد یک نوع مالیات گیری منطقی است و در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.