قویترین اسم اعظم خداوند برای حاجت + سوره و آیه اصلی

به گزارش برنا؛ اصطلاح “اِسمِ اَعظَم” یا “اِسمُ اللّهِ الاَکبَر” به بزرگترین نام خداوند اشاره دارد که نامی وجود ندارد که از آن بالاتر باشد. حقیقت و جزئیات اسم اعظم به طور دقیق معلوم نیست؛ برخی این اسم را به عنوان کلماتی درک می‌کنند، در حالی که دیگران آن را به عنوان یک حقیقت عمیقتر و فراتر از الفاظ می‌بینند.

امام صادق علیه السلام فرمود:

یا دائِمُ – یا حَیُّ – یا وتْرُ – یا فردُ – یا اَحدُ – یا قَویُّ – یاقَدیمُ – یا قادر

فضیلت و خواص خواندن 100 آیه از قرآن

اسم اعظم خدا هفتاد و سه حرفست و تنها یک حرف ان نزد اصف بود، اصف ان یکحرف را گفت و زمین میان او و تخت بلقیس در هم نوردید تا او تخت را بدست گرفت، سپس زمین بحالت اول بازگشت، و این عمل در کمتر از یک چشم بهم زدن انجام شد و ما هفتاد و دو حرف از اسم اعظم را داریم و یک حرف هم نزد خداست که ان را در علم غیب برای خود مخصوص ساخته و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. (الکافی (ط – الاسلامیه)، ج 1، ص 230)

به حضرت عیسی علیه السلام دو حرف از حرفهای اسم اعظم داده شده که به وسیله آن معجزات خود را ظاهر می کرد و به حضرت موسی بن عمران علیه السلام چهار حرف و به حضرت ابراهیم علیه السلام هشت حرف و به حضرت نوح علیه السلام پانزده حرف و به حضرت آدم علیه السلام بیست و پنج حرف داده شد و خداوند تمام حرفها را برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم و اهل بیت او جمع فرمود و اسم اعظم هفتاد و سه حرف است که به رسول الله هفتاد و دو حرف آن داده شده و یک حرف در پرده است. ( بحارالانوار، ج 27، ص 25 و26 )

بخوانید:  مسابقات شطرنج جام پایتخت



منبع

منابع و روایات تنها اطلاعات محدودی از آن را ارائه می‌دهند؛ برخی از روایات نیز اشاره دارند که نه همه افراد توانایی تحمل و استفاده از اسم اعظم را دارند و تنها ائمه معصومین، برخی از پیامبران و افراد خاص مثل بلعم باعورا و غالب قطّان از اجداد پیامبر اسلام(ص)، این نام را شناخته‌اند. همچنین، تأثیر و بهره‌مندی از این اسم در افراد مختلف متفاوت است و پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت او بیشترین بهره‌مندی را از آن داشته‌اند. حالا که تعریف کلی اسم اعظم را دانستید با ما در این مطلب همراه شوید تا قویترین اسم اعظم خداوند و حقایق این اسامی را بیشتر و بهتر بدانید.

در مورد ثواب خواندن صد آیه قرآن و گفتن هفت بار یا اللَّه پس از آن‌ برای حاجت گرفت میتوان گفت:

طبق احادیق اسلام، رسول خدا فرمود:برای خدا هشت اسم وجود دارد که در ساق عرش و قلب خورشید و در بهشت و درخت طوبی نوشته شده و هرکس قبل از دعا آن ها را بگوید، دعایش مستجاب می شود. آن هشت اسم عبارت اند از:

امام صادق(ع) در ارزش این دعا فرمود:(اگر قسم یاد کنم که در این دعا، اسم اعظم است راست گفته ام.) (بحارالانوار، ج 87، ص 101).

اسم اعظم خداوند چند مورداست؟

امام باقر علیه السلام فرمود:

اسم اعظم خداوند

اسم اعظم در قرآن و احادیث

متن دعای اسم اعظم برای حاجت و آیات مشخص از سوره هایی که اسم اعظم خداوند را دارند:

  • بسم الله الرحمن الرحیم (بحارالانوار، ج 90، ص 223-224)
  • الله لا إله إلّا هو الحی القیوم (سوره بقره آیه 255؛ سوره آل عمران آیه 2)
  • وَإِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ…»(سوره بقره آیه163). (کشف الاسرار، ج 1، ص 434؛ تفسیر صدرالمتألهین، ج 4، ص 38؛ بحارالانوار، ج 90، ص 227)
  • اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلَیٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا رَیْبَ فِیهِ ۗ (سوره نساء آیات 4 و 87)
  • اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَیٰ( سوره طه آیات 20 و 8)
  • اللّه لا إله إلاّ هو ربّ العرش العظیم(سوره نمل آیات 27 و 26)
  • اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (سوره تغابن آیات 64 و 13)
  • ذلکم اللّه ربّکم خلق کلّ شیء… ( سوره غافر آیات 40 و 62)
  • 6 آیه ابتدای سوره حدید و سه آیه آخر سوره حشر. (مجمع البیان، ج 9، ص 399؛ تفسیر قرطبی، ج 18، ص 32؛ بحارالانوار، ج 90، ص 230231)
  • یا هو یا من لا هو إلاّ هو، (التوحید، ص 89؛ مجمع البیان، ج 10، ص 860؛ بحارالانوار، ج 90، ص 232)
  • … اللّه اللّه اللّه اللّه الذی لا إله إلاّ هو…،(مکارم الاخلاق، ص352؛ بحارالانوار، ج9، ص226، 232)
  • یا إلهنا و إله کلّ شیء إلهاً واحداً لا إله إلاّ أنت. ( مجمع البیان، ج 7، ص 349)

پنج اسم اعظم خداوند و خواص پنج آیه اسم اعظم

پرسیده بودید که اسم اعظم خداوند در کدام سوره است و کدامیک از آیات قرآن اسم اعظم دارد؛ در پاسخ باید بگوییم که بسیاری این پنج آیه را قوی ترین اسم اعظم خداوند و اسم اعظم برای برآورده شدن حاجت میدانند و گفته شده است هرکس این پنج آیه را که اسم اعظم در آن هاست در روز 11 مرتبه بخواند برای او هر کار مهمی ساده شده و به زودی به حاجت خود میرسد ان شاء الله ( کلم الطیب ص56 و57) و آن 5 آیه به شرح زیر است:

  • اَللَّهُ لا اِلهَ إلاَّ هُوَ الْحَیُّ القَیُّومُ… تا آخر آیت‌الکرسی (سوره مبارکه بقره آیه‌های 255 تا 257)
  • اَللَّهُ لا اِلهَ إلاَّ هُوَ الحَیُّ القَیُّومُ نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ، مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ، واَنْزَلَ التَّوْریةَ وَالْإِنْجیلَ مِنْ قَبْلُ هُدیً لِلنَّاسِ، وَاَنْزَلَ الْفُرْقانَ (سوره مبارکه آل عمران آیات 2و3
  • اَللَّهُ لا اِلهَ إلاَّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیمَةِ لارَیْبَ فیهِ، وَمَنْ اَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدیثاً (سوره مبارکه نساء آیه 87)
  • اَللَّهُ لا اِلهَ إلاَّ هُوَ، لَهُ الْأَسْمآءُالْحُسْنی (سوره طه آیه 8)
  • اَللَّهُ لا اِلهَ إلاَّ هُوَ، وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ. (سوره تَغابُن آیه 13)
  • قویترین اسم اعظم خداوند برای ثروت و حاجت

    امیر المؤمنین(ع) فرمودند:کسی که صد آیه قرآن، از هر کجای آن، را بخواند و سپس هفت بار «یا اللَّه» بگوید، اگر دعا کند که صخره‌ای از جایش کنده شود، ان شاء اللَّه کنده خواهد شد. (ترجمه ثواب الأعمال و عقاب الأعمال شیخ صدوق / جلد 1 / صفحه 221)

اشاره به اسم اعظم الهی در دعای سمات