قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو

انتهای پیام/

صداریی یادآور شد: هر شرکت بزرگ خودروسازی تنها یک کارخانه خودروسازی نیست مجموعه عظیمی از قطعه سازان، پیمانکاران و نمایندگان فروش و خدمات است که در صورتی که شرکت زیان ده باشد عملا مطالبات این پیکره اصلی به موقع پرداخت نمی‌شود و اخلال کار آن‌ها به معنی کاهش تولید و تبعات آن در بازار و سو استفاده دلال ها می‌شود.





منبع

صداریی با بیان این‌که شاخص های علم اقتصاد مشخص است ادامه داد: علم اقتصاد با کسی تعارف ندارد و تنها بر مبنای قوانین و حقایق حرکت می‌کند، عملا وقتی دولت برای حفظ مصالح اجتماعی در قیمت گذاری دخالت و از قیمت گذاری واقعی فرار می کند باعث کند شدن روند تولید و زیان خودرو سازان خواهد شد.

وی با بیان این‌که حاشیه قیمت خودرو در بازار تناسبی با قیمت تمام شده خودرو در کارخانه ندارد، افزود: امروز قیمت خودرویی که در کارخانه مثلا ۳۰۰ میلیون ارزش‌گذاری شده در بازار آزاد بیش از دو برابر این قیمت خرید و فروش می‌شود و این سیگنال می‌گوید که هر دو قیمت غیرواقعی است، پس باید یک حد میانه به قیمت منطقی همراه با سود عادلانه در نظر گرفته شود تا تعامل بیش‌تری با تامین کنندگان صورت گیرد و تولید بالاتر رود و با قیمت درست خودرو توسط سازنده ارزش گذاری واقعی شود و خریدار هم با یک قیمت تقریبا واحد خودرو را خریداری کند.

کارشناس صنعت خودرو گفت: دخالت عناصر و عوامل خارج از تولید در قیمت گذاری باعث ادامه روند زیان خودروسازان خواهد شد.

بخوانید:  برق شهرستان لنده پایدار می‌شود/ تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه برق لیر

صدرایی با اذعان به این‌که با قیمت گذاری واقعی انگیزه تولید کننده بیش‌تر خواهد شد، ادامه داد: اگر عرضه خودرو با بررسی و  با انجام کار کارشناسی صورت گیرد، قطعا تولید و انگیزه تولید بالاتر می‌رود و موعد تحویل کوتاه و عملا دست دلال حذف می‌شود، هم تولید کننده راضی خواهد شد و هم خریدار از دوگانگی بیرون می آید.


قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو وی ادامه داد: دولت‌مردان باید باور کنند که علم اقتصاد، علم دستوری نیست و اگر این گونه بود شاید مایحتاج اولیه مردم مانند مواد غذایی با قیمت دستوری به فروش می رفت و مانند شرایط فعلی سر به فلک نمی رسید.