لزوم هدایت سرمایه و توان مردمی به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان


به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ محمد وحیدی در گفتگو صمیمانه با خبرنگار علمی و فناوری خبرگزاری برنا، با اشاره به نقش و توسعه اقتصاد دانش بنیان در مشارکت مردم در امر اقتصاد، بیان کرد: مهمترین بخش اقتصادی کشور که قابلیت رقابت با تولیدات خارجی را دارد، بخش مربوط به فعالیت‌های دانش بنیانی است.

نماینده  اسبق مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی ظرفیت تولید در کنار دانش قرار گیرد، کالای برتری تولید خواهد شد، اظهارکرد: در این بخش از کالا‌های هایتک نام برده می‌شود که ماحصل نتایج فعالیت‌های دانش بنیانی است.

عضو سابق کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تقویت فعالیت‌های دانش بنیانی می‌تواند به صورت جهشی در اقتصاد کشور نمایان خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های دانش بنیانی به معنای استفاده از جریان فارغ التحصیلان سراسر کشور بوده و به صورت بین رشته‌ای است، گفت: وقتی یک شرکت دانش بنیان ایجاد می‌شود، این شرکت دانش بنیان ظرفیت این را دارد که فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف را کنار هم جمع کند.

وحیدی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند تاکید کرد: به واقع هماهنگی سه حوزه مهم تولید، حمایت و امور اجرایی در بخش‌هایی نظیر وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم باید کنار هم قرار گرفته تا فعالیت‌های دانش بنیانی به درستی در کشور شکل گیرد.

لزوم هدایت سرمایه و توان مردمی به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به ستاد استانی دانش بنیان‌ها تاکید کرد: اگر این ستاد‌های استانی از سوی استانداری‌ها تقویت شود، فعالیت‌های دانش بنیانی در استان‌ها تقویت خواهد شد.

بخوانید:  یادمان قرآنی آیت‌الله رئیسی در ورزشگاه شهید شیرودی

وی گفت: رقابت در بین شرکت‌های دانش بنیان باید به سمتی رود که به جای اینکه شرکت‌های دانش بنیان متمرکز در سطح تهران باشند به سمت استان‌ها کشیده شوند. در حال حاضر یکی از ایراداتی که ما در کشور داریم این است که شرکت‌های دانش بنیان بیشتر متمرکز بر حوزه مرکزی کشور هستند. اگر ما شرکت‌های دانش بنیان را به سمت مراکز استان‌ها ببریم عملاً فارغ التحصیلان می‌توانند حمایت‌های بیشتری دریافت کرده و و این امر می‌تواند جمعیت شاغل در این استان‌ها را حفظ کند.

وحیدی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش بنیان در مشارکت مردم در اقتصاد تاکید کرد: برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان بتوانند سرمایه لازم را جذب و اعتماد مردمی را در جمعیت هدف بالا ببرند و نهایتاً سرمایه‌گذاران را در کنار خود ببیند، باید یک سری فرایند‌ها را در استان‌ها دنبال کنیم که این شرکت‌ها جذب سرمایه‌های خرد مردمی را در کنار خودشان داشته باشند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ضعف اصلی ما در طی این سال‌ها این بوده است که سراغ سرمایه‌های مردمی در این بخش نرفتیم بنابراین این بخش ظرفیت بالایی داشته، اما متاسفانه مردم بیشتر دوست دارند به سمت واسطه‌گری رفته و در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. همچنین ما باید موانع تولید را به درستی در کشور رفع کنیم چرا که در حال حاضر گرفتن یک مجوز برای ایجاد یک فرصت شغلی در حوزه‌های دانش بنیانی و یا غیر آن، آنقدر زمانبر و بروکراسی طولانی دارد که این بروکراسی باعث می‌شود تا افراد به سمت بازار‌های غیر مولد حرکت کنند.

وحیدی در پایان گفت: سودآورترین بخش اقتصاد، بخش مرتبط با حوزه تکنولوژی و فناوری است و باید مسیر سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم مردم در شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود و از طرف دیگر با توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز می‌توانیم مشارکت مهم‌ترین بخش مردمی در اقتصاد را تقویت کرده و در نهایت زمینه تحقق شعار سال را فراهم کنیم.

بخوانید:  یک مرزبان در بانه به شهادت رسید

انتهای پیام/



منبع