متعدد شدن مبادی فروش نفت خام و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با عرضه نفت در بورس انرژی

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه ما از ظرفیت ملی کشورمان درست و بهینه استفاده نمی‌کنیم و به خام فروشی روی آورده ایم که منجر به کاهش بهره‌وری در انرژی شده است.

این تنوع، وابستگی به هر مشتری را کاهش می‌دهد و صادرات نفت ایران را در برابر رویدادهای ژئوپلیتیکی که ممکن است بر خریداران خاص تأثیر بگذارد، مقاوم‌تر می‌کند. این به نوبه خود می تواند به تثبیت درآمدهای نفتی کشور و حمایت از رشد اقتصادی کمک کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: از طرفی ما در تجاری سازی این صنعت بسیار ضعیف عمل کرده ایم و کمترین راهبردها را داریم. امید است با این رویکرد جدید و عرضه نفت در بورس انرژی که به واسطه‌ی نفت خام تحویلی به وسیله اوراق گواهی سپرده نفت خام، امکان وثیقه سازی برای تجارت خارجی فراهم می‌شود، کاستی ها را جبران کنیم.

گاز

بورس انرژی که امکان داد و ستد گواهی سپرده نفت خام را فراهم می کند، می تواند فرصت های پوشش ریسک را برای سرمایه گذاران فراهم کند. این بدان معناست که سرمایه گذاران می توانند با اتخاذ موقعیت هایی در بازار که قرار گرفتن آنها در معرض تغییرات قیمتی را جبران می کند، از خود در برابر نوسانات قیمت نفت محافظت کنند. این امر به نوبه خود می تواند به ثبات بازار و کاهش تأثیر نوسانات قیمت بر صنعت نفت ایران و اقتصاد کل کشور کمک کند.

محمدرضا میرتاج الدینی عواید حاصل از فروش نفت را برای توسعه میادین جدید نفتی، لازم و ضروری دانست و افزود: این طبیعی است که شرکت ملی نفت و گاز توان پرداخت برای توسعه‌ی زیر ساختها را نداشته باشد، زیرا توسعه و ترمیم زیرساختها نیاز به سرمایه گذاری عظیمی دارد، البته این بدیهی است که این سرمایه ها با سرعت بازگشت داده خواهد شد.

بخوانید:  تردد در گردنه کوهین بعلت کولاک شدید و بارش برف به کندی انجام می شود

وی در ادامه به اهمیت به‌کارگیری بخش خصوصی در عرضه نفت در بورس انرژی، پرداخت و گفت: مشارکت دادن بخش خصوصی باعث بزرگ‌تر شدن بازار فروش نفت و متعدد شدن خریداران خواهد شد. همچنین تجارت نفت در سایه‌ی رقابتی سالم حرکت خواهد کرد و تحریم ها و فشارهای اقتصادی نیز به حداقل خواهد رسید. با عرضه نفت در بورس انرژی شاهد متعدد شدن مبادی فروش نفت به بازارهای خارجی و داخلی خواهیم بود.

در حالی که چشم انداز انرژی جهانی در حال تکامل است، پذیرش راه حل های نوآورانه مانند گواهی های ذخیره نفت خام می تواند به ایران کمک کند تا موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت حفظ کند.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع  





تولید روزانه بیش از ٣٢٠ هزار بشکه نفت در میدان آزادگان

انتهای پیام/ 

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا وابستگی به فروش نفت خام و عدم تنوع در مبادی فروش را یکی از مشکلات اصلی در حوزه تجارت نفت دانست و اظهار داشت: با ورود بخش خصوصی به این حوزه، قطعا موفقیت‌های بیشتری حاصل خواهد شد. با توجه به رانت و فساد، بهترین راهکار برای شفافیت قیمت‌ها، عرضه نفت در بورس انرژی است. 

بورس انرژی فعال که در آن چندین خریدار برای گواهی سپرده نفت خام پیشنهاد می دهند، می تواند به تعیین قیمت منصفانه بازار نفت خام ایران کمک کند. این مکانیسم شفاف کشف قیمت می تواند به ایران کمک کند تا ارزشی را که از صادرات نفت به دست می آورد، به حداکثر برساند. علاوه بر این، می تواند به بازار کارآمدتر کمک کند، زیرا خریداران و فروشندگان می توانند تصمیمات آگاهانه تری بر اساس اطلاعات دقیق قیمت بگیرند.

بخوانید:  ثبت 55 مورد وقف جدید در استان خراسان جنوبی

بخش خصوصی برای مدت طولانی نیروی محرکه نوآوری و رشد در بسیاری از صنایع بوده است. ایران با اجازه به شرکت ها و سرمایه گذاران خصوصی برای خرید گواهی سپرده نفت خام در بورس انرژی، می تواند از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و بازاریابی هوشمندانه این بخش در تنوع بخشیدن به تجارت نفت ایران استفاده کند.

دکل گازی دکل نفتی میدان گازی میدان نفتی

به طور سنتی، ایران برای فروش نفت خام خود به قراردادهای عرضه بلندمدت با سایر کشورها متکی بوده است. ایران با صدور گواهی سپرده نفت خام و اجازه داد و ستد آنها در بورس انرژی، می تواند به طیف وسیع تری از خریداران از جمله سرمایه گذاران بخش خصوصی دسترسی داشته باشد.


آیا این خبر مفید بود؟

در نتیجه صدور گواهی سپرده نفت خام و اجازه داد و ستد آن در بورس انرژی می تواند مزایای بی شماری برای صنعت نفت ایران داشته باشد. این رویکرد با ایجاد تنوع در کانال‌های فروش نفت، مشارکت بخش خصوصی، ترویج کشف قیمت و ارائه فرصت‌های پوشش ریسک، می‌تواند به بخش نفت ایران انعطاف‌پذیرتر و پویاتر کمک کند.

این ورود سرمایه همچنین علاوه بر هدایت نقدینگی، می تواند بودجه مورد نیاز را برای توسعه زیرساخت های نفتی، اکتشاف و فعالیت های تولیدی ایران فراهم کند. علاوه بر این، می تواند به ایجاد یک صنعت نفت رقابتی تر و کارآمدتر کمک کند و در نهایت به نفع اقتصاد ایران باشد.

میدان گازی میدان نفتی دکل نفتی دکل گازی

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد. براساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فراورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس انرژی به فروش برساند.

بخوانید:  رسمی؛ مهری با استقلال تمدید کرد

صنعت نفت ایران از دیرباز سنگ بنای اقتصاد کشور بوده است. با این حال، تنش های ژئوپلیتیکی و نوسانات بازار نیاز به تنوع و نوآوری در این بخش را برجسته کرده است. یکی از این نوآوری ها صدور گواهی سپرده نفت خام است که می تواند به تنوع کانال های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی در بورس انرژی کمک کند.