مراحل و مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز چیست؟


مراحل و مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز چیست؟

۳۴میلیون ایرانی هستند که هنوز شناسنامه جلد قرمز دارند و طبق اعلام ثبت احوال باید هر چه سریع‌تر برای تعویض آن اقدام کنند. اما فرایند تعویض شناسنامه‌های جدید چیست و چه مسیری را باید طی کرد؟

به گزارش برنا؛ افراد می‌توانند برای تعویض شناسنامه‌هایی که به هر دلیلی اعم از قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده‌اند، شناسنامه‌هایی که به‌علت مرور زمان عکس آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه‌های دوبرگی که صاحبان آن به سن ۱۵سال تمام رسیده باشند، شناسنامه‌هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام‌خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی‌صلاح را دارد (شناسنامه‌هایی که با رأی مراجع ذی‌صلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده‌اند) و شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه‌ها تبدیل نشده‌اند، برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز

برای تعویض شناسنامه‌های مستعمل نیاز به اصل شناسنامه، ۲قطعه عکس ۴×۳تمام رخ جدید (برای اشخاص ۱۵سال به بالا) است. همچنین اگر شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود، فاقد عکس باشد، ارائه اصل مدارک معتبر عکس‌دار از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی‌نامه عکس‌دار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل هستند، الزامی است.

مراجعه به دفاتر پیشخوان

افراد می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال سراسر کشور(دفاتر پیشخوان) نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی به لحاظ فقدان یا از بین رفتن آن اقدام کنند.



منبع

بخوانید:  ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا عرضه می‌شود