وی با سپاسگزاری از رئیس دانشگاه تهران بخاطر پیگیری و تلاش برای آزاد شدن دانشجویانی که در ناآرامیهای اخیر بازداشت شده بودند، خاطرنشان کرد: در دنیایی که ارتباطات جهانی شده، روایتهای جهانی هستند که ذهنها را میسازند و سیاستها را شکل میدهند. تصویری که از دانشجوی زندانی در دنیا ایجاد میشود این است که در قشر روشنفکر دانشگاهی ایران یک تعارض اساسی وجود دارد اما اینکه دانشجو بتواند حرفش را بزند نقطه قوت ما محسوب میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از سهلانگاری برخی دانشجویان در رعایت پوشش متناسب با شأن آکادمی، گفت: احترام محیط مقدس دانشگاه باید حفظ شود. یک دانشجو از دانشکده دندانپزشکی یکی از دانشگاههای آفریقای جنوبی میگفت که اجازه نداریم شلوار جین بپوشیم و در این دانشگاه الزام به پوشیدن شلوار پارچهای وجود دارد و در واقع چارچوبهایی برای پوشش در محیطهای دانشگاهی آنجا وجود دارد.
نباید واقعیت وجود طیفی از سلیقهها را انکار کنیم
حداد عادل در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از دوقطبیسازیها در جامعه، اظهار کرد: متاسفانه جامعه ما به سرعت به سمت دوقطبی شدن پیش میرود این درحالیست که در جامعه با طیفی از سلیقهها روبرو هستیم که در عین حال که باید این طیف را به سمت معنویت و اسلامیت سوق دهیم ولی نباید واقعیتش را انکار کنیم.
حداد عادل: اتفاق این روزها از هر جهت اسباب تأسف است
غلامعلی حداد عادل، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار کرد: اتفاقی که این روزها در کشور افتاده از هر جهت اسباب تأسف است. بنده حتی برای آن جوانهایی که میآیند و شعارهای هنجارشکن میدهند و تخریب میکنند و دستگیر و زندانی میشوند هم غصه میخورم؛ نه فقط غصه آن پلیسی را میخورم که آن آقا رفته گلویش را ببرد، نه فقط غصه آن پلیسی را میخورم که رویش بنزین ریخته و آتش زدند و آن جوانی دیگر که در موکب مشهد ایستاده بود و خنجر در قلبش فرو کردند و کشتند. هم غصه آنها را میخورم و هم غصه اینهایی که شعار علیه اینها میدهند چون اینها هم بچههای همین کشور هستند.
تحلیل ابراهیم متقی از ناآرامیهای اخیر
ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در تحلیل نقش شبکههای اجتماعی و مخالفان جمهوری اسلامی در شکلگیری ناآرامیهای اخیر، گفت: برخی در فضای بینالمللی میخواهند از جمهوری اسلامی ایران انتقام بگیرند. ۵ سال پیش محمد بن سلمان این بحث را داشت که ما بحران را به داخل ایران میکشیم. امروز موج پولهای محمد بن سلمان، ناآرامی را داخل ایران کشانده است. این بحران از طریق شبکههای اجتماعی و فضای مجازی به داخل کشیده شده است. معادله قدرت در روایت جدیدی که تلاش میکنند بسازند، میخواهد جمهوری اسلامی را در یک فضای تغییرات ژئوپلتیکی جدید قرار دهد و میخواهد گسترش قدرت را به موجهای معکوس به مبدا برگرداند.
متقی از نادیدهانگاری جوانان و تغییر نسلی به عنوان عامل دیگر ناآرامیهای اخیر نام برد و با انتقاد از امنیتی و انتظامی کردن موجهای اجتماعی، اظهار کرد: یک نوع شیفت ارزشی در فضای کنش دانشجویی وجود دارد. در سالهای گذشته فقط یک اتاق دانشجویی داشتیم، اجازه دهیم انرژیها آزاد شود و اتاقهای دانشجویی متنوعی داشته باشیم. بیشترین اعتراضات ثبتشده در اروپا است و بیشترین امنیت اجتماعی هم در اروپا وجود دارد. بپذیریم که باید یک فضای نهادسازی شکل دهیم.
برخی حاضر نیستند در فضاهای قانونی و با مدارا نقد کنند
وی با اشاره به شعارهای بعضاً نامتعارف و تند که از سوی انگشتشماری در تجمعات روزهای اخیر دانشگاه تهران سر داده شده است، تصریح کرد: برخی اصلاً حاضر نیستند در فضاهای قانونی و با مدارا به اعلام نقد و بیان اعتراض خود بپردازند و گاهی فضا را تند و هیجانی میکنند. البته تلاشمان این است که با ابزارهای انضباطی داخل دانشگاه به برخورد با این دانشجویان بپردازیم و از دخالتهای بیرونی جلوگیری کنیم اما خوب در جریان ناآرامیها تعدادی از دانشجویان در خیابانهای اطراف دانشگاه و یا در اغتشاشات خیابانی دستگیر شدهاند.
آزاد ارمکی افزود: نیروی تحولآفرین آینده کشور زنان هستند البته با کشاندن خانواده به دنبال خود. آخرین پژوهشی که در این زمینه انجام دادهام و چهار رساله دکتری خروجی آن بوده است، نشان میدهد که اتفاقاً جامعه ایرانی تضادنسلی ندارد بلکه حاکی از پیوستگی نسلی در خانواده به همراه کنشگری نسل جوان و زنان است.
سه رئیس پیشین دانشگاه تهران هم آمدهاند؛ غلامعلی افروز، رضا فرجیدانا و محمود نیلی احمدآبادی. حجتالاسلام والمسلمین ابوترابیفرد و دکتر حداد عادل تاکید دارند که این نشست حتماً ماهانه تکرار شود. علی طیبنیا هم میگوید نشستهای بعدی تخصصی شود و با تعداد اساتید کمتری برگزار شود. حداد عادل برای دستور نشست بعدی پیشنهاد میکند که دستور جلسه پیرامون «حجاب» باشد. زیباکلام هم در بین سخنانش با مزاح عنوان میکند «ما اورژانس هستیم؟» البته دکتر مقیمی به صورت غیرمستقیم میرساند که هدف بلندتری از این نشستها دنبال میکند و آن استفاده از همه ظرفیتها برای دستیابی به مدیریت مطلوب است.
صادق واعظ زاده از جمله اساتیدی بود که قبل از آنکه صحبتهای اصلی خود را مطرح کند، بدون مقدمه و در اولین جمله سخنان خود گفت: من برای دانشجویان بازداشتی نگرانم». واعظ زاده استاد تمام دانشکدگان فنی دانشگاه تهران است؛ او مسئولیتهای مختلفی در نظام سیاسی کشور داشته است. از آن طرف لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت دوازدهم هم از رئیس دانشگاه خواست تا از اختیاراتش استفاده کند و دانشجویان حتی یک شب هم بازداشت را تجربه نکنند. جواد ظریف از چهرههایی بود که از تلاشهای رئیس دانشگاه برای آزادی دانشجویان تشکر کرد و علی مطهری هم دیدگاههای خود درباره بایدها و نبایدهای برخورد را میگفت.
پیروز حناچی و تاکید بر تلاش برای اقناع افکار عمومی
پیروز حناچی، استاد دانشکدگان هنرهای زیبا نیز با تاکید بر امیدآفرینی در نسل جوان، بیان کرد: متأسفانه نگاهی در کشور وجود دارد که همه مسائل را امنیتی میکند. به اعتقاد من این بزرگترین سم برای کشور است. اتفاقاً باید برعکس باشد؛ یعنی ما حتی مسائل امنیتیمان را باید با نگاه فرهنگی حل کنیم. تبدیل شدن مسائل کوچک و عادی کشور به مسائل امنیتی، اداره کشور را بسیار پرهزینه میکند که باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
کولایی: فضای گفتوگو در دانشگاه فراهم شود
الهه کولایی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح مطالبه آزادی دانشجویان بازداشتشده، تاکید کرد: فضای گفتوگو و طرح دیدگاههای متفاوت و متعارض در نهادهای دانشجویی دانشگاه فراهم شود. در دانشگاه تهران نهادهای دانشجویی که مجال را برای گفتوگو فراهم کنند، فعال شوند تا دیدگاههای متفاوت و انتقادها و همه مباحثی که باید در فرآیند گفت و شنود در جامعه طرح شود، در عرصه عمومی قرار گیرد و برای آنها چارهاندیشی شود. اجازه دهیم فضای گفتوگو و طرح دیدگاههای مختلف در دانشگاه فراهم شود.
فرجی دانا: دانشگاه باید محل گفتوگو باشد
رضا فرجی دانا، استاد دانشکدگان فنی و رئیس اسبق دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: هر اقدامی در این مقطع زمانی انجام دهیم تا بتوانیم دانشگاه را در موقعیتی که باید در جامعه نقشآفرین باشد قرار دهیم، اقدام کاملاً درستی است. دانشگاه میراث گذشتگان برای ما نیست بلکه امانت آیندگان نزد ما است و باید سالهای سال نقشآفرین در عرصه اجتماع باشد.
نیلی: کاری کنیم که همه گروههای دانشجویی به راحتی میتینگ برگزار کنند
محمود نیلی احمدآبادی رئیس سابق دانشگاه تهران که با حدود ۷ سال ریاست به عنوان رکورددار طول عمر مدیریتی در دانشگاه تهران شناخته میشود، نیز با تاکید بر به رسمیت شناختن تنوع و تکثر در جریان دانشجویی، بیان کرد: کاری کنیم تا علاوه بر گروههای فرهنگی، هنری و سیاسی موجود، گروههای دیگر هم نمایندگی داشته باشند و به راحتی اتاق بگیرند و میتینگ برگزار کنند.
نیلی از تبعیض و رانت و دیده نشدن به عنوان چالشهای اصلی جامعه نام برد و گفت: جامعه بخصوص جامعه جوان برخوردار نیست و دیده نمیشود. دانشگاه تهران بیاید قوانینی که رانت و تبعیض ایجاد کرده و دستورالعملها و آییننامههایی که مبنای رانت و تبعیض شده است را ملغی کند.
وی با بیان اینکه «به دلیل توسعه ارتباطات در سطح جهانی و به تعبیر ارتباطیها فرامحلی شدن جهان، توسعه ارتباطات همزمان و حضور فناوریهای نوین، با یک جامعه متفاوتی مواجه هستیم.» افزود: شاید بتوان یکی از خصیصههای بزرگ این جامعه جدید را زیاد شدن متغیرهای اثرگذار بر جامعه دانست به طوری که با یک جامعه چندمتغیره مواجه هستیم. طبیعتاً مسائل یک جامعه چند متغیره نمیتواند با یک متغیر و یک رشته و یک دانش خاص فهم شود. به همین دلیل است که امروز حوزه بینرشتهایها اهمیت زیادی پیدا کرده است.
وی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: آمار مهاجرت ایران حتی در حد و گاهی بیش از کشورهای جنگزده است و بیشتر آنها دارند از همین دانشگاههای خودمان میروند. علت این مهاجرتی که اینجا دارد اتفاق میافتد و بسیار بسیار غیرعادی هم است، ناشی از همان حس بیتعلقی است.
اساتید باید به عنوان قوه عاقله دانشگاه و کشور ایفای نقش کنند
سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در اولین نشست «خانه گفتوگوی دانشگاه تهران» که با حضور ۹۰ استاد دانشگاه تهران در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد و ۴ ساعت به طول انجامید، استفاده از اعضای هیأت علمی و کلیه منابع انسانی دانشگاه تهران را مهمترین امکان و بهترین سرمایه در اختیار مدیریت دانشگاه به منظور اداره بهتر دانشگاه دانست و گفت: در سال نخست دوره جاری مدیریتی، به طور جداگانه در هر دانشکده یا دانشکدگان حضور پیدا کرده و تلاشم این بود که از دیدگاههای اساتید و کارکنان به منظور حکمرانی بهتر و انتصاب مدیران دانشکدهها و دانشکدگان استفاده کنم که نتیجه خوبی هم در این زمینه به دست آوردیم. اعتقاد دارم که اساتید باید به عنوان قوه عاقله دانشگاه و کشور ایفای نقش کنند.
به گفته استاد دانشگاه تهران، گزارش مؤسسه اجتماعی و صلح در مورد اعتراضات اجتماعی میگوید که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ تعداد اعتراضات اجتماعی ۱۰۲ درصد افزایش پیدا کرده و جنس ۶۹ درصد اعتراضات مدنی و به صورت آرام بوده است. ۶ درصد پویشهای جهانی در قالب اعتصاب بوده و ۳۰ درصد پویشها تبدیل به آشوب و اغتشاش شده است. بیشترین تعداد اعتراضات اجتماعی در اروپا بوده است به طوری که ۱۶۰۰ اعتراض اجتماعی در اروپا ثبت شده است.
بایدها و نبایدهای علی مطهری درباره بخشش و برخورد با عوامل ناآرامیها
علی مطهری، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به ناآرامیهای اخیر، گفت: به نظر میرسد از خشونت با افرادی که فقط شعار میدهند باید پرهیز شود و اصرار نداشته باشیم که این داستان زودتر تمام شود. اما آن کسی که میخواهد تخریب کند و آتش بزند باید مورد برخورد قرار گیرد. دعوت به گفتوگو داشته باشیم. به همین خانمی که روسریاش را برداشته است فرصت دهیم که بیاید حرفش را بزند. ما هم منطق داریم و نمیترسیم.
دفاع قرص و محکم امینزاده از رعایت حجاب در دانشگاه
الهام امینزاده، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز با تاکید بر حفظ کرامت و احترام همیشگی مردم، یادآور شد: با عدم آرامش و عدم امنیت، نه اقتصاد و نه حقوق اجتماعی و نه حقوق بشر محلی از اعراب نخواهد داشت.
امینزاده با اشاره به ضرورت ایجاد بستر مناسب برای آزادی عقیده و بیان، تصریح کرد: البته از بعد حقوقی عرض میکنم که در حوزه قانون که نفع جمعی است، سیطره با قانون است چون نفع عمومی است.
وی در ادامه سخنانش بیان کرد: این انقلاب به برکت مردم به پیروزی رسیده و پیروزیاش را به برکت مردم حفظ کرده است. آمریکا و انگلیس میخواهد به هر ترتیبی مردم را از این انقلاب جدا کند. جرم بزرگی که مردم ایران مرتکب شده، استقلالطلبی است. در دنیایی که رئیسجمهور آمریکا کشوری مثل عربستان را گاوشیرده معرفی میکند و به هیچ کسی در آن کشور هم برنمیخورد، حالا یک کشور اسلامی بزرگ با چند هزار سال سابقه فرهنگی و تمدنی و با این موقعیت جغرافیایی سیاسی حساس در منطقه با داشتن نفت و با اعتقاد دینی مردم و تشیعی که همواره مبارز بوده است، آمده انقلاب کرده و استقلال به دست آورده است. این جرم بزرگی است که از نظر آنان تاوان سنگینی دارد و از همان هفته اول بعد از انقلاب اسلامی شروع به تاوان دادن کردیم.
ژانر «مدیریت بحران اجتماعی ضعیف است» بنبست فکری میآورد؛ راهکار دهید
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح انتظار از دانشگاه در تحلیل شرایط و ارائه راهکار، تاکید کرد: واقعیت این است که دانشگاه قوه فکر است. ما معمولاً در مسائل اجتماعی یک ژانر تکراری داریم که گفته میشود «بلد نیستند و توانایی ندارند و مدیریت بحران اجتماعی ضعیف است» این تکرار مکررات است و فقط یک فضایی را شکل میدهد که از درون آن اصلاً راهکار به دست نمیآید؛ یعنی فقط یک بنبست فکری روی بنبستهای دیگری که وجود داشته است، بوجود میآورد.
«خانه گفتوگوی دانشگاه تهران» یک نهاد دائمی میشود نه یک فضای موقت
وی دستور کار این نشست را بررسی و پاسخ به این دو سوال عنوان کرد که «آیا واقعاً دانشگاه تهران در جریانسازی و جهتدهی جامعه در راستای آنچه که مصلحت کشور، نظام و دانشگاه است دارای مرجعیت است؟ اگر پاسخ به این سوال خیر است و یا مرجعیت دانشگاه در حد مطلوب ما نیست، چه کار باید انجام دهیم تا دانشگاه تهران این مرجعیت را پیدا کند». رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: هر چند «خانه گفتوگوی دانشگاه تهران» همزمان با ناآرامیهای اخیر شکل گرفته است اما نگاهم این است که یک نهاد موقت و کوتاهمدت نباشد؛ بلکه آن را مجمعی از خبرگان و عقلای منتخب دانشگاه تهران نامگذاری میکنم تا در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با نگاهی علمی به بررسی و تحلیل موضوعات مبتلابه بپردازد و راهکار ارائه دهد. البته این نهاد دائمی شود، میتواند به تناسب موضوعات مورد بحث تغییراتی در اعضا داشته باشد.
وی افزود: پیشنهادی که ۱۲ سال پیش ارائه دادم را الآن تکرار میکنم. اگر قرار است دانشگاه، دانشجویان را به رعایت قانون ملزم کند، باید بگوییم سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران سال رعایت قانون است و همه اعم از استاد، کارمند و دانشجو ملزم به رعایت این قانون هستند و اگر حقی ضایع میشود، همه باید بتوانند آن را مطالبه کنند.
اگر مصوبات اجرا میشد با این حجم از ناشناختگی یا کمانگیزگی مواجه نبودیم
وی افزود: بازنمایی که از مسئله حجاب در عرصه رسانهای غرب صورت گرفت «حجاب اجباری» بود. «حجاب اجباری» بیان یک مغالطه غلط است. حجاب از تکالیف الهی و یک وظیفه شرعی است که یک مسلمان مقید به انجام آن است. نماز هم یک واجب الهی است که هر مسلمانی که به تکلیف اسلامی و الهی تن میدهد باید آن را بجا آورد. حجاب یک ضرورت اجتماعی است. ۹۰ درصد آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده مربوط به تقویت حوزه شناخت نسل جوان و تقویت مهارتهای فکری نسل جوان است. تکالیفی در این مصوبات برای صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگران مشخص شده است. ۱۲ هزار قانون در کشور داریم اما به خیلی از قوانین عمل نمیشود. دستگاهها مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم به طور درست عملیاتی نکردند چراکه اگر عمل میکردند با نسلی مواجه نبودیم که این همه ناشناختگی یا کمانگیزگی در او وجود داشته باشد.
وی از رفتار اخلاقی، رعایت کرامت انسانی و اقناع افکار عمومی به عنوان یک اصل نام برد و گفت: ما نسبت به افکار عمومی بیتوجه هستیم. بیتوجهی به اقناع افکار عمومی، فشار انباشتهای را به وجود میآورد که هر چند وقت یکبار دهان باز میکند. تلاش برای اقناع افکار عمومی برای مسائلی که بوجود میآید یک اصل است.
روایت واعظ زاده از پرونده استقلال دانشگاه؛ وزیر وقت علوم نگذاشت
صادق واعظ زاده، استاد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه دیدگاههایم در خصوص استقلال دانشگاه را از موضع روشنفکری، دانشگاهی، اسلامی و انقلابی مطرح میکنم، اظهار کرد: زمان آقای خاتمی که رئیسجمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند، دیدم موقعیت مناسبی است که استقلال دانشگاه را مطرح کنم. تحت همین عنوان استقلال دانشگاه، در یک جلسه در خارج از دستور مطرح کردم. ایشان گفتند طرحش را تهیه کنید. دکتر فرجی دانا رئیس دانشگاه بودند. مدارکی در ارتباط با استقلال دانشگاه جمع کردم و به دکتر فرجی دانا گفتم که بیایید در شورای دانشگاه که رؤسای دانشکدهها و اساتید بزرگی در آن حضور دارند مطرح کنید و نظرات را بگیریم و بعد به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببریم. اساتید بزرگی نظیر شهیدی عضو شورای دانشگاه تهران بودند. نظرات خوبی در این شورا مطرح شد و طرح استقلال دانشگاه را کامل کردم. هنوز آن پرونده را دارم؛ پرونده قطوری است که منابع داخلی و خارجی در آن وجود دارد. سپس با دکتر فرجی دانا تماس گرفتم اما دیدم که دیگر جواب نمیدهد و استقبال نمیکند. کنکاش کردم و دیدم که وزارت علوم مخالفت کرده است و ایشان هم خوب رئیس دانشگاه بود. حقیقتاً ناامید شدم. گفتم در دولت آقای خاتمی، در ریاست آقای دکتر فرجی دانا و حالا من نام وزیر علوم را نمیگویم که اگر بگویم شما تعجب میکنید، البته پیدا کنید. اساتید محترم ببینید آقای دکتر مقیمی الآن رئیس دانشگاه هستند و میگویند استقلال دانشگاه.
استاد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هر بحرانی را در سه برش قبل، حین و بعد بحران بررسی کنیم، بیان کرد: متأسفانه همیشه در حین بحران وارد میشویم، بدون اینکه قبل از بحران تمهیداتش را فکر کرده باشیم؛ البته همه چیز هم بعد از بحران از یادمان میرود.
احساسات و ادراکات جوان ما درگیر شده است
عاملی در پایان گفت: این موضوع نیازمند همفکری و نگاه چندرشتهای است و از چهرهها اعم از چهرههای دینی، دانشگاهی، هنری، ورزشی و … انتظار میرود وقتی یک مسئله اجتماعی بوجود میآید کمک کنند تا مسئله حل شود و نه اینکه گره ایجاد کنند. آنچه که به بهانه فوت خانم امینی در ایران صورت گرفت یک جنگ رسانهای بود و یک مهندسی بعد از ماجرای خانم مهسا امینی صورت گرفته که صدایش از درون بی بی سی و ایران اینترنشنال و منافقین و کومله و چپهای تند دنیا بیرون آمد. البته در کنار این ماجرا، احساسات و ادراکات جوان ما درگیر شده و این را نباید به هیچ وجه نادیده بگیریم. اما تنها جایی که میتواند موضوع را حل کند و راه حل ارائه دهد، دانشگاه است.
افزایش استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه یک راهکار ارتقای مرجعیت دانشگاه
رئیس دانشگاه تهران از افزایش استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه تهران به عنوان یکی از اقداماتی نام برد که میتواند مرجعیت دانشگاه تهران را ارتقا دهد. دکتر مقیمی اظهار کرد: ماده ۴۹ قانون برنامه پنجم توسعه یک ظرفیت نسبتاً خوبی در جهت استقلال دانشگاهها بود اما متأسفانه در قانون برنامه ششم این اتفاق نیفتاده و یک عقبگرد در این زمینه داشتیم. تلاشهایی برای گنجاندن استقلال دانشگاهها در قانون برنامه هفتم توسعه در جریان است.
نگاه متفاوت طیب نیا به ریشه اعتراضات اخیر؛ اقتصادی است، انتظارش را داشتیم
علی طیبنیا، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز در این جلسه عنوان کرد: انتظاری که از این جلسه و از دانشگاه تهران میرود این است که دنبال ریشهیابی حوادث اخیر باشد. باید بپرسیم چرا در مقاطع مختلف با آشوب و شورش مواجه میشویم. ما با انباشتی از مشکلات در حوزههای اجتماعی و اقتصادی مواجه هستیم که هر زمان به شکلی خود را نشان میدهد؛ یک روز با افزایش بنزین قیمت، یک روز با حذف یارانهها و یک روز به بهانه فوت خانم مهسا امینی خود را نشان میدهد. این یک بهانه است و ما از قبل انتظار داشتیم در تداوم تحرکات قبلی، چنین حادثهای اتفاق بیفتد.
غلامعلی افروز: دانشگاه برای بررسی ریشهای اعتراضات اجتماعی، محور شود
غلامعلی افروز، استاد دانشکده روانشناسی و رئیس اسبق دانشگاه تهران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه دانشگاه برای بررسی ریشهای و ارائه راهحلهای اساسی درباره مواجهه با اعتراضات اجتماعی، محور شود؛ عنوان کرد: مباحث باید به دو قسمت تقسیم شود؛ یکی بررسی ریشهای پدیداری خیزشهای اعتراضی، هنجارشکنی و آشوبگری و ارائه راهحلهای اساسی برای حل آن. بنابراین باید ریشههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانشناختی موضوع خیزشهای اعتراضی را بررسی کنیم و ببینیم هنجارشکنان و آشوبگران چه کسانی هستند و بگوییم که حالا چه باید کرد و راهحلهای اساسی ارائه کنیم.
متقی با طرح انتظار از اساتید دانشگاه به منظور بکارگیری دغدغههای درونی خود برای ثبات و آرامش و تعادل سیاسی، گفت: در نگاه حوزه تخصصی ما هر موقع موازنه به هم بخورد، زمینه برای یک سری بحرانها اجتنابناپذیر است.
تضعیف عقلانیت در گفتمان انقلابی یعنی بسط دوگانگی
وی با تاکید بر رواج گفتمانی عقلانی توسط متدین و موافقان نظام، گفت: اگر عقلانیت را از گفتمان انقلابی و اسلامی کنار بگذاریم یا آن را تضعیف کنیم، یعنی به دست خودمان داریم به دوگانگی و دوقطبی شدن جامعه کمک میکنیم. عظمت شهید مطهری در عقلانی بودن است و بزرگترین میراثی که آیتالله مطهری از خود به جای گذاشته است معرفی عقلانی اسلام است. ما در دانشگاه باید فضایی ایجاد کنیم که اسلام را با گفتمان عقلانی بیان کنیم. پیشنهاد میکنم در یکی از جلسات آینده، همین بحث حجاب را به بحث بگذاریم. بگذاریم در دانشگاهها درباره حجاب بحث عقلانی شود و ببینیم مدافع و مخالف چه میگویند.
مقیمی به یک مانع بیرونی و یک مانع درونی در مسیر تحقق استقلال دانشگاهها اشاره کرد و بیان کرد: مانع بیرونی این است که عدهای وقتی صحبت از استقلال اداری مالی دانشگاهها میشود، آن را استقلال از حاکمیت تلقی میکنند و به شدت موضع میگیرند که مگر میشود دانشگاه مستقل از حاکمیت باشد. در حالی که همه ما میدانیم که در قانون برنامه و در آنچه که طراحان این موضوع دنبال میکنند، استقلال از حاکمیت مطرح نیست ولی خوب این دیدگاه بیرونی از نظر ذهنی یک نوع مانع ایجاد میکند. مانع دوم که مانع درونی است و مفروضات گروه اول را تقویت کرده، این است که آیا دانشگاه تهران در چرخه حیات و سیر تحولات و تکامل خود توانسته خود را اثبات نماید و ذینفعان بیرونی را متقاعد نماید که اگر استقلال پیدا کند از بلوغ کافی برای ایفای نقش برخوردار است.
آزاد ارمکی: جامعه ایرانی تضادنسلی ندارد؛ اشتباه نگیرید
تقی آزاد ارمکی، جامعهشناس نیز در واکنش به اساتیدی که یکی از ریشههای ناآرامیها را تضاد نسلی میدانند، تاکید کرد: بنده متخصص مطالعات نسلی هستم. بحث کشور اصلاً تضاد نسلی نیست. بحث کشور، تولد یک جامعه جدید با یک مختصاتی است که انتظار یک سری تغییراتی دارد اما چون ما خواستههای او برای تغییر را نمیپذیریم، فکر میکنیم دارد علیه حاکمیت عمل میکند. همه ما باید توجه کنیم که با جامعه جدیدی روبرو شدهایم که در این جامعه جدید، زنان به اصلیترین تبدیل شدهاند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در نظر داشته باشیم که نمیشود در حکومت اسلامی در مورد حجاب صحبت کرد ولی بحث فقهی و دینی نکرد؛ چون این حکومت دینی را مردم برای این ایجاد کردند که احکام دینی را اجرا کند. یکی از شعلههای خشم مردم در سال ۵۷ همان منظره افتضاح برهنهای بود که در جشن هنر شیراز نشان داده شد که باعث خشم مردم شد. این حکومت را مردم ایجاد کردند که مدافع ارزشهای دینی باشد، البته عاقلانه؛ من نمیگویم با هر روشی. حکم خدا را باید عقلانی تبیین کنیم و برای اجرای آن راه پیدا کنیم.
دانشگاه تهران جای بحث و نقد و نظر است
رئیس دانشگاه تهران در بخش دوم سخنان خود با اشاره به ناآرامیها و تجمعهای اخیر در دانشگاه تهران، بیان کرد: فرض اصلی و اساسی ما این است که دانشگاه تهران جای بحث و نقد و نظر است و رهبر عزیزمان نیز این افق روشن را برای ما ایجاد کرده است که دانشگاه اگر جای نقد نباشد، کارایی لازم را نخواهد داشت. شورای عالی انقلاب فرهنگی زیرساختهای قانونی خوبی را برای نقد در محیط علمی فراهم کرده است، هم کرسیهای آزاداندیشی و هم مشوقهایی که برای این حوزه فراهم شده است. رئیسجمهوری هم در صحبتهای اخیر خود به این امر اشاره داشته و تاکید میکنند که وزرا همواره پاسخگو باشند.
استاد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه تهران، معاند نداریم اما افرادی با ایدههای مختلف داریم که باید ایدههایشان شنیده شود و به آنها امکان صحبت داده شود. در این صورت است که دانشگاه میتواند به رسالت و مرجعیت خود نائل شود.
مقیمی افزود: مراجع دستگیرکننده در پی پیگیریها میگویند از برخی دانشجویان دستگیرشده اطلاعاتی دارند که فعلاً قابل طرح نیست. میگویند اگر این اطلاعات را بازگو کنیم، خودتان دنبال آزادی برخی از آنها را نمیگیرید.
وی موازنه امروز را تحت تأثیر چند مؤلفه از جمله سیاستهای شوکدرمانی اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: از سال ۱۳۷۱ تا کنون هرگاه سیاست شوکدرمانی اجرا شده است، به دنبال آن شاهد یک بحران اجتماعی اجتنابناپذیر بودهایم.
مشکلات حل و فصل نمیشود؛ انباشته میشوند!
سنایی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه به بهبود اوضاع و حلوفصل مشکلات امید داریم، بیان کرد: یکی از ویژگیهای کشورمان این است که در نظام اداری و سیاسی ما مشکلات حلوفصل نمیشود بلکه انباشت میشوند. این موضوع افزایش بیاعتمادی و ناامیدی از کارآمدی سیستم را پی دارد.
وی افزود: مسیر تعالی و تکامل همیشه سخت است و در مدیریت کشور هم به مراتب دشوارتر است. لذا خواهش میکنم که با نگاه درست به موانع و چالشهای پیش روی، به صورت جدی این جلسات ادامه پیدا کند. اراده ریاست دانشگاه تهران در استفاده از این ظرفیت برای اداره بهتر دانشگاه است؛ در ابتدا برای اداره بهتر دانشگاه از این ظرفیت استفاده شود که الگوی مناسبی را برای ارتقای نظام آموزش عالی کشور ارائه کند. همچنین از این سرمایه برای فهم درست مشکلات کشور هم استفاده شود. واقعاً مسائل کشور مسائلی بین رشتهای و مرتبط با متغیرهای فراوانی هستند. کمتر استادانی هستند که مسائل را از زوایای مختلف ببیند و راهکار درست ارائه دهند، اما قطعاً این جلسات این راه را نزدیک خواهند کرد. فهم درست مسائل کشور و ارائه راهکارهای قابل اجرا برای برونرفت از تنگنا و سپس پیگیری دانشگاه برای تبدیل آن برنامه به نقشه راه عملیاتی در متن مدیریت، از وظایف دانشگاه است که امیدوارم از این سرمایه به درستی استفاده شود.
فرهمندپور در پایان اظهار کرد: اگر هر کدام از ما (دانشجو، کارمند و استاد) احساس کنیم به حق خود دست پیدا کردهایم، حتماً از قانون تمکین بهتری میکنیم. اما در صورتی که دانشجویی حتی به نادرستی احساس کند حقوقش تضییع شده است، شکایت خود را به کجا ببرد؟ برای برطرف کردن این احساس باید فکری کرد.
برای برطرف شدن «احساس تضییع حق» فکری کنیم
فهیمه فرهمندپور، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز به عنوان آخرین سخنران این نشست، «قانونمداری» را راهکار حل مشکلات دانست و گفت: ۱۲ سال پیش این مساله مطرح شد که برای حجاب دانشجویان چه باید کرد. گفتم دانشگاه قانون دارد و کار قانون این است که افراد را ملزم کند کارشان را درست انجام دهند و کمک کند حقشان را نیز دریافت کنند. در دانشگاه چند دسته قانون وجود دارد؛ قانون آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و انضباطی که به همه آن باید پرداخته شود.
وی از رئیس دانشگاه تهران درخواست کرد جلسه بعدی رئیس دانشگاه با اساتید با دستور «ارائه الگوی حکمرانی مطلوب در نظام آموزشی» برگزار شود.
حداد عادل در پایان هشدار داد: مسئلهای که غرب برای کشور ما طراحی کرده است از بین بردن خانواده است چون خانواده بستر دینداری است و اگر خانواده متزلزل شود قطعاً دینداری از ریشه سوخته میشود.
وی افزود: تبعیض سرآمد مشکلات بنیادین جامعه ما است. تبعیض و نادیده گرفته شدن در عرصههای مختلف اداری، آموزشی و … در روایت و شناخت مردم بسیار تقویت شده است. سیستم ما نباید از اصلاح پرهیز کند. اصلاح، توان و قدرت یک سیستم را نشان میدهد. بنابراین لازم است اشکالات در زمان خودش به شکل بنیادی و عمیق برطرف شوند.
انتهای پیام/