معرفی فراری 12Cilindri؛ ماجرایی که با آوای جذاب موتور V12 آغاز می‌شود


به گزارش خبرگزاری برنا، خودرو فراری ۲۰۲۵، 12Cilindri که به صورت کوپه و اسپایدر با سقف جمع شونده عرضه خواهد شد، جایگزین مدل 812 Superfast می‌شود. خودرو 12Cilindri برای یادآوری روح V12 فراری GT‌ های نمادین از گذشته معرفی شده و مانند Lusso و 275 GTB/4 طراحی شده است، خودرو‌هایی که بسیار سریع بودند و به اندازه کافی برای راننده راحت بودند که بتوانند در مسافت‌های طولانی رانده شوند.

انریکو گالیرا، مدیر بازاریابی و تجاری فراری، در مورد نام گذاری این خودرو ۱۲ سیلندر می‌گوید: ما در زمان تصمیم‌گیری درباره نام‌های محصولات خود از یک شرکت خارجی استفاده نمی‌کنیم، و هنگامی که نام 12Cilindri برای این خودرو پیشنهاد شد، ۹۹ درصد مردم و طرافداران از آن استقبال کردند.

موتور ۶.۵ لیتری V12 با کد F140HD که در زیر کاپوت خوش فرم 12Cilindri قرار دارد، ریشه اصلی این پیشرانه به موتوری برمی گردد که قوای محرکه Ferrari Enzo را تامین می‌کرد و به همین دلیل پایه طراحی اصلی آن بیش از ۲۰ سال قدمت دارد و حالا با بهبود فنی، روی خودرو جدید فراری نصب می‌شود.

با باز طراحی‌های انجام گرفته پیشرانه F140HD قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی در تاریخ فراری است. این موتور ۸۱۸ اسب بخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور در ۷۲۵۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. این دور موتور بالا و سرعت عجیب میل لنگ نتیجه استفاده از میل لنگ‌های تیتانیومی است که ۴۰ درصد سبک‌تر از مدل فولادی مشابه هستند، پیستون‌های جدید نیز ۲ درصد سبک‌تر از موتور‌های ۸۱۲ Competizione هستند و میل لنگ هم متعادل و ۳ درصد سبک‌تر شده است. 

بخوانید:  نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

معرفی فراری 12Cilindri؛ ماجرایی که با آوای جذاب موتور V12 آغاز می‌شود

تمامی ۴۸ سوپاپ این موتور ۱۲ سیلندر توسط بادامک انگشتی کشویی که از یک فناوری با جرم پایین و با اصطکاک کم که از موتور‌های F1 فراری به عاریت گرفته شده است، فعال می‌شوند و سوخت نیز از طریق یک سیستم تزریق مستقیم فشار بالا به داخل محفظه‌های احتراق تزریق می‌شود.

گاز‌های خروجی نیز از طریق یک سیستم اگزوز جدید با لوله‌های هدرز با طول مساوی که به مبدل‌های کاتالیزوری سرامیکی و فیلتر‌های ذرات وارد می‌شود که به این موتور V12 بزرگ کمک می‌کند استاندارد‌های آلایندگی سخت Euro 6E را که برای سال ۲۰۲۶ و بعد از آن تعیین شده است، را پاس کند.

معرفی فراری 12Cilindri؛ ماجرایی که با آوای جذاب موتور V12 آغاز می‌شود

موتور ۱۲ سیلندر جدید فراری که با کد F140HD معرفی شده است چرخ‌های عقب 12Cilindri را از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه جدید به حرکت در می‌آورد. این گیربکس جدید یک دنده‌ای اضافی نسبت به گیربکس 812 Competizione دارد و به فراری 12Cilindri اجازه می‌دهد تا نسبت‌ها و الگوی تعویض دنده را تغییر دهد و گشتاور ارسالی به چرخ‌های عقب را تا ۱۲ درصد افزایش دهد و در عین حال زمان تعویض دنده تا ۵ درصد کاهش می‌یابد. 

فراری 12Cilindri از ۰ تا ۶۰ مایل (حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) را در کمتر از ۲.۹ ثانیه طی می‌کند و در کمتر از ۷.۹ ثانیه به ۱۲۴ مایل در ساعت (۲۰۰ کیلومتر) می‌رسید. حداکثر سرعت آن نزدیک به ۲۱۱ مایل در ساعت (۳۴۰ کیلومتر) است.

ابعاد این موتور ۱۲ سیلندر، کمی بزرگ‌تر از Ferrari 812 superfast است؛ اما فاصله محوری حدود ۲/۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر خواهد بود. سبک طراحی این خودرو به Ferrari Daytona 365 ساخت ۱۹۶۸ و Ferrari Roma شباهت دارد. پنل سیاه برای جداسازی چراغ‌های جلو، ابتکار جالب برای 12Cilindri است و هماهنگی جالب با دیگر اجزا، مثل ادوات داخل سپر و ستون اصلی ایجاد می‌کند. 

بخوانید:  تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشور مراسم اربعین به کار بسته ایم

ایالات متحده جایی است که بسیاری از دوستداران موتور V12 فراری در آن زندگی می‌کنند و این کشور بازار بزرگی برای خودرو‌های خاص این شرکت است، به همین دلیل است که فراری خودرو 12Cilindri را در خارج از ایتالیا و در میامی، به عنوان بخشی از جشن‌های ۷۰ ساله فروش فراری، به صورت عمومی رونمایی کرد.

معرفی فراری 12Cilindri؛ ماجرایی که با آوای جذاب موتور V12 آغاز می‌شود

قیمت رسمی فراری 12Cilindri هنوز تعیین نشده است، اما در ایتالیا مدل کوپه با قیمتی معادل حدود ۴۲۵.۰۰۰ دلار و مدل Spider با قیمتی کمتر از ۴۷۰.۰۰۰ دلار به فروش خواهد رسید و تمام ظرفیت تولید این خودرو برای ۲ سال آینده، پیش‌فروش شده است.

انتهای پیام/



منبع