معضل جدید بایدن؛ سرنوشت نامعلوم عکس مشترک با بن سلمان چه می‌شود!

مقامات سعودی فاش نکرده اند که آیا MbS (محمد بن سلمان)، نام اختصاری ولیعهدِ عربستان، یا پادشاهِ بیمار سلمان بن عبدالعزیز آل سعود هنگام ورود بایدن به جده از او استقبال خواهند کرد. جزئیات دیگر، مانند اینکه آیا یک مراسم شام رسمی برگزار خواهد شد، منتشر نشده است.

بایدن که از دولت عربستان سعودی به دلیل نقشش در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار واشینگتن پست و مخالف سیاسی دولت ریاض در سال ۲۰۱۸ به شدت انتقاد کرده است، با اکراه با ولیعهد عربستان، که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند مسئول این قتل بوده، ملاقات می‌کند.

انتهای پیام/ 



منبع

اگر این اتفاق بیفتد، بایدن مطمئناً با انتقاد مخالفان جمهوری خواه روبرو می شود که استدلال می کنند رئیس جمهور با متحدی مشکوک برای افزایش تولید نفت به جای تولیدکنندگان داخلی وارد مذاکره شده است. دموکرات ها نیز از او انتقاد خواهند کرد زیرا آنها از بایدن خواسته اند هر دیداری را با ولی‌عهد به دلیل نگرانی های حقوق بشری به تعویق بیندازد.

به گزارش خبرگزاری برنا، خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: سفر جو بایدن به عربستان سعودی در این هفته یک چالش دیپلماتیک است که با یک پرسش لجستیک همراه خواهد شد: آیا باید از دیدار رئیس جمهور ایالات متحده با محمد بن سلمان، ولیعهد، یا حتی دست دادن آنها عکس گرفته شود؟

در سال 2017، دونالد ترامپ که اوباما را به خاطر همان تعظیم سرزنش کرد، با ولی‌عهد عربستان به شکلی بسیار محکم دست داد. اما با انتقاد دموکرات‌ها به دلیل تعظیم در برابر محمد بن سلمان هنگام پذیرش مدال غیرنظامی از ولیعهد مواجه شد.

بخوانید:  ۶ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی رفع تداخل شد/ سند دار شدن شش میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی

بازدیدهای رئیس جمهور ایالات متحده، حتی با نزدیک ترین متحدان، اغلب اموری بسیار پیچیده است که شامل هفته ها برنامه ریزی در مورد ترتیب صندلی، موقعیت دوربین و نحوه برنامه ریزی مقامات برای ورود به اتاق ها برای تنظیم یا اجتناب از دست دادن است.

در سال 2009، باراک اوباما با تعظیم به پادشاه عربستان استقبال کرد و محافظه‌کاران و جمهوری‌خواهان از او انتقاد کردند. کاخ سفید گفت که رئیس جمهور “خم شده” بود تا در حالی که با پادشاه دست می دهد به چشمان پادشاهِ بیمار و ضعیف نگاه کند.

شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است که بایدن در یک نشست دوجانبه با پادشاه و ولیعهد شرکت خواهد کرد، اما بایدن به دنبال تأکید بر این دیدار با مجموعه گسترده‌تری از رهبران خلیج فارس است. به طور معمول، رهبران از مذاکرات دوجانبه بیرون می آیند و به طور مشترک مورد پرسش خبرنگاران قرار می گیرند. اما مشخص نیست که آیا این بار نیز چنین طرحی به اجرا گذاشته خواهد شد یا خیر.

اما کارشناسان سیاسی می گویند کاخ سفید درک می کند که عکس، و شاید دست دادن یکی از دو مرد با یکدیگر، ممکن است اجتناب ناپذیر و ضروری باشد آن هم در زمانی که واشینگتن به دنبال بازسازی روابط خود با این کشورِ نفت‌خیز و با ولیعهد جوانِ آن است که به احتمال فراوان برای سالیان دراز بر پادشاهی عربستان حکومت خواهد کرد.

عکسی از جورج دابلیو بوش در سال 2005 در حالی که در مزرعه خودش در تگزاس در حال قدم زدن با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی بود و آنها دست یکدیگر را گرفته بودند، نارضایتی هایی را در میان آمریکایی ها برانگیخت که از رسم اعراب در گرفتنِ دست سایر مردها ناراحت بودند.

بخوانید:  راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی بستر مناسبی برای فعالیت نخبگان است
جان بی آلترمن، یکی از مقامات پیشین وزارت امور خارجه و معاون ارشد در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، گفت: «من فکر می کنم انتظار کاخ سفید این است که آنها در یک اتاق باشند. آنها از هم دور نخواهند بود. در یک مقطع زمانی، ولیعهد احتمالاً می آید و دست خود را دراز می کند و عکسی هم منتشر می شود.»