مقاله بررسی و مطالعه حکومت اقا محمدخان قاجار-از همه چی

مقاله بررسی و مطالعه حکومت اقا محمدخان قاجار-از همه چی

نتیجتاً راهی اصفهان شد و در کاشان نیروهای زند را شکست عکس واقعی آقا محمدخان قاجار داد. جعفرخان زند، جانشین علی‌مرادخان، با شکست سپاهش به شیراز عقب‌نشینی کرد و اصفهان به دست آقامحمدخان افتاد. دوره قاجار به سه دوره تقسیم می‌شود؛ اوایلش که شامل حکومت آقامحمدخان قاجار و فتحعلی‌شاه تا قبل از ناصرالدین شاه است، بعد هم دوره ناصرالدین شاه که حدود 50 سال طول می‌کشد و بعد هم روزگار مشروطه.

  • خواجه قاجار نیز تمام کسانی را که گمان می‌رفت از ثروت مخفی نادر خبری دارند دستگیر و تا حد مرگ شکنجه کرد.
  • محمد حسن خان پس از کشته شدن پدرش در سال ۱۱۳۸ق/۱۷۲۶م، ریاست تیره قوانلو (اَشاقه باش) ایل قاجار را در استرآباد و گرگان برعهده گرفت.
  • آغامحمد خان علاقه بسیاری به درآوردن چشم از کاسه داشت.
  • سجع مهر و نقش نگین آقامحمد خان «افوض امری‌ الی‌‌الله عبده محمد» بوده است.

خود آقامحمدخان قاجار هم یکی از این قربانی‌های خشونت‌های پیاپی بوده است. هنگامی که پدر آقامحمدخان قاجار توسط جانشینان نادرشاه در جنگ شکست می‌خورد، آقامحمدخان قاجار را قبل از نوجوانی شکنجه و اخته می‌کنند. پس می‌بینید که خشونت آقامحمدخان، منحصر به‌فرد نبوده است.

اعمال ویژه شب و روز عید قربان در مفاتیح؛ از نماز تا دعا‌ها

کریم خان دستور داد پیکر محمدحسن خان را با گلاب بشویند و به خاک بسپارند. با آغامحمد خان نیز که در کاخ او به گروگان گرفته شده بود با مهربانی و نیکی رفتار کرد و حتی گا‌ه در امور مملکی از او مشورت می‌گرفت. پس از آن لطفعلی‌خان با خواری به تهران گسیل گشت و به دست محمدخان قاجار دولو بیگلربیگی کشته شد و بدین‌سان زندیان برافتادند. آقامحمدخان پس از فاجعه کرمان عازم قلعه بم شد و به جرم کمک رساندن مردم آن به لطفعلی‌خان، شهر را گشود و مردم را کشتار کرد و سپس به شیراز بازگشت.

بخوانید:  انواع کنترلر موتور و کاربرد آن در ساخت ربات وبلاگ روبوایکیو | asilight

آقامحمدخان در دوران زدوخوردهای داخلی زندیان، شمال ایران را یکپارچه ساخت و چون از اختلافهای جانشینان کریم‌خان و شخصیت ایشان آگاه بود، انقراض این سلسله را در نابود کردن لطفعلی‌خان شجاع و بی‌آلایش، اما کم‌سیاست و بی‌تجربه می‌دانست. از این‌رو همهٔ نیروی خود را در این راه به کار انداخت. خان‌قاجار یک‌بار در ۱۲۰۳ هجری قمری در هزاربیضا (۳۰ کیلومتری شیراز) با سپاهیان زند نبرد کرد و توانست پایتخت را محاصره کند، اما نتوانست به درون آن راه یابد، پس به تهران بازگشت. بار دوم با نیروهای بیشتر و نظمی آراسته‌تر وارد معرکه شد و در همان هنگام با حاج‌میرزا ابراهیم کلانتر شیراز که با سران زندیه اختلاف پیدا کرده بود، تماسهای محرمانه برپا کرد و در نبرد سِمیرُم علیا سپاه زندیه را شکست داد. از این‌رو، چون لطفعلی‌خان به سوی شیراز رفت و دروازهٔ شهر را به روی خود بسته یافت و پادگانهای پایتخت را خلع سلاح شده دید، دریافت که در نبرد سیاسی نیز شکست خورده‌است و حاج ابراهیم کلانتر با رقیب او عهدی استوار بسته‌است. بار دیگر نیز در دشت قبله لشکریان دیگری از قاجارها را که به ۲۰ هزار تن می‌رسیدند تارومار ساخت و برای فراهم آوردن آذوقه و کسب قدرت نظامی بیشتر عازم زَرقان گشت.

هدایت، رضاقلی‌خان، روضةالصفای ناصری، ج۹، ص۲۹۷-۲۹۸، تهران، خیام، ۱۳۹۹ش. بخش ویژه کرونا در زیرمجموعه زندگی‌نگاره و ناداستان‌ به دومین دوره جایزه جمالزاده اضافه شد. تصویرگری برای کتاب تالیفی هزینه بالایی دارد، چراکه هنرمند تصویرگر می‌بایست با خواندن متن نسبت به خلق تصاویر مرتبط با آن …

و علت دفن استخوان‌ها در این مكان برای‌ این بود كه هر روز كه آقا محمد خان از آن‌جا می‌‌گذرد پا روی‌ قبر او بگذارد و در همین سال دستور داد ابراهیم خان متخلص به انور پسر چهارم كریم خان زند را از دوچشم نابینا كنند. در سال ۱۱٧٤ هجری شمسی آغامحمدخان که از افراد ایل قاجار بود با برکناری حکومت جانشینان کریم خان زند به قدرت رسید. در فرهنگ عامیانه ایران، از آغامحمدخان به عنوان یکی از خشن ترین شاهان ایران یاد می شود. او برای تاسیس سلسله قاجاریه تلاش بسیاری کرد و در این راه متحمل زحمات بسیار شد.

بخوانید:  دریچه دسترسی فنکوئل دریچه زیر فنکوئل دریچه بازدید فنکوئل

ویدئویی دیدنی از آذر و توران توله‌یوزهای ایرانی

زنان حرم‌سرا به بهانه‌های مختلف و به‌دلیل مصالح سیاسی، با پادشاهان وقت ازدواج می‌کردند. ازدواج‌های سیاسی در دوره قاجاریه برای تحکیم روابط حکومت با گروه‌ها و قبایل مختلف انجام می‌شد. برای مثال؛ آقا محمدخان با گلبخت خانم که دختر یکی از قبایل ترکمن بود، ازدواج کرد تا از این طریق ارتباط خود را با ترکمن‌ها استحکام ببخشد. نزدیکان ایراکلی نظرات متفاوتی داشتند اما خود او هشدار خان قاجار را نادیده گرفت.

پاسخ به یک سؤال تاریخی

سفیدان و کریمی جاوید، نگرشی روانشناختی به شخصیت آقا محمدخان قاجار، ۲۶. چون خبر شکست به علی‌مرادخان رسید، سپاه جدیدی گردآورد و آن را تحت فرماندهی رستم‌خان زند به سوی مازندران روانه کرد، اما جعفرقلی‌خان قاجار مانع از پیشروی آنان شد و حمله را دفع کرد. علی‌مرادخان مدت کوتاهی پس از این جریان‌ها، در فوریه ۱۷۸۵ م. با رسیدن خبر درگذشت او به مازندران، آقامحمدخان خود را آمادهٔ حملهٔ جدیدی به تهران کرد. به هر روی، کریم‌خان در مارس ۱۷۷۹ م/۱۱۹۳ ه‍.ق درگذشت.