مناظره پیرهادی و رحمانی درباره قانون شفافیت قوای سه‌گانه/ آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب قانون جلوگیری می‌کند؟

در ادامه پیرهادی با بیان اینکه بحث خلاف قانونی در قانون شفافیت گفته نشده است، بیان کرد: ما گفتیم وقتی قانون‌گذاری و روند آن شفاف است طبق اصل ۱۱۲ اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان نیز در خصوص مصوبات مجلس هم شفاف بشود. ما چیز زیادی نخواستیم. اینکه هم مردم بدانند و هم مجلس خواسته پیچیده ای نیست. قانون شفافیت درباره مسائل محرمانه نبود و به مسائل جاری مملکت اشاره می‌کرد. این جاهایی که امنیت عمومی خدشه دار می‌شود را متوجه هستیم و در قانون آورده‌ایم.

رحمانی نیز گفت: شما این را به حساب کوتاهی بگذارید.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه قاعده قانون گذاری حق التکلیف است، افزود: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شفاف نباشد، ما قیم مردم نیستیم. اگر یک عده چنین فکری می‌کنند اشتباه می‌کنند. شما پاسخگوی مردم هستید. در اولین جلسه بررسی قانون شفافیت اعضای مجمع تشخیص با اصل سفافیت مشکل داشتند. یعنی نظر قاطبه جلسه اینگونه بود. بعد از جلسه دوم به خاطر پیگیری‌های مردمی نظر مجمع کمی تغییر کرد.

رحمانی نیز گفت: شما وقتی گفتید همه باید شفاف باشند چرا نگفتید خبرگان و شورای نگهبان باید شفاف باشد؟ سوال دوم اینکه شما می‌گویید نقض قانون اساسی نکردید ولی مجمع می‌گوید قانون اساسی نقض شده است. سوال آخر این است که شما می‌گویید که ما حق تصویب قانون داریم؛ قانون می‌گوید مجلس باید چهار سال باشد اگر مصوبه را برای شش ساله شدن مجلس بگیرید و شورای نگهبان هم آن را تایید کند مجمع آن را حتما رد می‌کند آیا باز می‌گویید مجمع چنین کرده است؟ نباید هر روز قانونی را تصویب و یک گوشه قانون اساسی را سوراخ کنید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ شفاف آرا قوای سه‌گانه موضوعی بود که شامگاه -چهارشنبه ‌۱۷ خرداد- با حضور محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و قدرت‌الله رحمانی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه تهران۲۰ بررسی شد.

رحمانی با بیان اینکه دو ایراد از ایرادات شورای نگهبان به متن قانون شفافیت مانده است و هیات نظارت هرچه ایراد گرفته مجلس اصلاح نکرده است، گفت: در آخر هم رسیدگی با بودجه‌بندی تداخل پیدا کرد و هیات نطارت نرسید تا ایرادات خودش را مجدد بگوید. تقصیر مجمع نیست که این دو اصلاح باقی مانده است. اگر همان روز اول یعنی خردادماه که ۱۹ ایراد گرفته شد همه را اصلاح می‌کردند قانون تصویب می‌شد و لنگ مجمع نمی‌ماند. اینکه این دو مورد را اصلاح نکردند برداشت من این بود که نگه دارند تا دعوا راه بیندازند.

بخوانید:  مسابقات تنیس جام فجر نوجوانان آذربابیجان غربی

رحمانی نیز خاطرنشان کرد: همه مذاکرات منتشر می‌شود. اصلا فکر کنید مجمع امکانات شما را ندارند که متن مذاکرات را روی سایت بگذارد ولی اینکه موضوع را طوری نشان بدهید که اینها اجازه شفافیت نمی‌دهند درست نیست. شما خلاف اصل ۱۱۲ چیزی را تصویب کردید که چون مربوط به مجمع است می‌گویید مجمع اجازه شفافیت نمی‌دهد. قانون شفافیت به هیچ دستگاهی فروگذار نشده است و به همه نهادها آن را تکلیف کردند. حالا چرا مجلس خبرگان و شورای نگهیان از این قاعده مستثنی هستند؟ البته این کار درستی است.


آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

پیرهادی نیز با بیان اینکه خواهشم این است که فیلم جلسه اول مجمع به خاطر اصل شفافیت منتشر بشود، گفت: درباره اینکه مجلس در مباحث صنفی و منطقه‌ای شفافیت را جدا کرده به خاطر استقلال رای نماینده است. مشکل این است که از شفافیت ترسی وجود دارد که مربوط به نسل گذشته است در حالی که این حتما به نفع ماست.

رحمانی در ابتدا با بیان اینکه باید برای حضور در این برنامه از کسوت نمایندگی مجمع خارج بشوم، گفت: به جهت نماینده بودن معذوراتی وجود دارد و نباید با تحلیلی که می‌کنم کوچک‌ترین جسارت و نظر منفی نسبت به یک نماینده از آن دربیاید. تصورم از این نشست سه‌شنبه ۱۶ خرداد یک مناطره تبلیغاتی بود. از ابتدای برنامه مجری برنامه گفت که مجمع، شفافیت را نمی‌پذیرد و هرچه ما قسم و آیه آوردیم کفاف نکرد. البته تمام جلسات مجمع به صورت گزیده در سایت مجمع موجود است. هرچه استدلال آوردیم که مسئله ما نقض قانون اساسی است باز هم در برنامه به حق دانستن مردم اشاره شد؛ ما برای تبلیغ انتخاباتی اینجا نیستیم.

پیرهادی با بیان اینکه نباید این را به مطلب کوچکی تقلیل بدهیم، افزود: انگار به میوه فروشی رفتیم و هندوانه سفید درآمده است. مردم ما خودرو را چند برابر قیمت به واسطه تعلل در تصمیم گیری شما می‌خرند. ما قیمت گران فروختیم. یک و نیم میلیارد یورویی که در بودجه به خاطر محرومیت زدایی گذاشتیم و شما حذف کردید یکی از اینهاست.

انتهای پیام/





وی با اشاره بع این مطلب که شروع برنامه جانبدارانه بود و نتیجه تا پایان معلوم شد، افزود: اگر هم مناظره می‌کنیم باید اقتضائات مناطره را رعایت کنید. چون من با این اجازه اینجا هستم که حق تعریض به کسی ندارم. اساس دعوا سر مسئله شفافیت نیست. آقایان وعده قانون شفافیت را داده بودند در حالی که قرار بود آرا شفاف بشود که به یک موانعی برخورد کرد. دولت و قوه قضاییه می‌گویند که این‌ها قابل اجرا نیست. کجای دنیا برای هیات دولت می‌نویسند که تمام مذاکرات و آرا باید شفاف باشد. بلکه بسیاری از جلسات باید محرمانه باشد چرا که ممکن است مباحث خاصی مطرح بشود که برای جامعه التهاب آور باشد.

بخوانید:  ثبت‌نام دانش‌بنیان‌ها در سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو آغاز شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ذکر این مطلب که در کشورهای توسعه یافته بخش خصوصی اطلاعات ریز را شفاف می‌کنند و ما تنها می‌گوییم دولت باید شفاف باشد، عنوان کرد: باید بدانیم یک مدیر طی چهار سال چه کرده و منابع را خرج چه کرده است. این‌ها چیز زیادی نیست. حق حداقلی مردم را می خواهید نادیده بگیریم برای اینکه به آن عادت نکردیم؟ شما فکر می‌کنید در جلسات چه می‌گذرد؟ انقدر جلسات را محدود کردیم که نگرانیم یک فیلم از آن بیرون برود. در حالی که ما فقط مشغول بحث هستیم. مجلس حتی گزارش جلسه غیر علنی را در جلسات علنی می‌دهد. یک جای قانون را بگویید که ما در آن گفته‌ایم تا مسائل محرمانه هم باید شفاف بشود. مجمع اگر ایرادی به قانون داشت باید از طریق شورای نگهبان به مجلس اطلاع بدهد.

پیرهادی نیز با ذکر مصداقی به تشریح ضرورت شفافیت پرداخت و بیان کرد: مسئله کنونی مردم خودرو است. ما در مجلس صد جلسه کارشناسی در حوزه خودرو می‌گذاریم و این یک مطالبه عمومی است. در نهایت موضوعی را مصوبه می‌کنیم. نظر شورای نگهبان را هم می‌گیریم اما هیات نظارت مصوبه را حذف می‌کند. در این زمان ما نمی‌دانیم جواب مردم را چه بدهیم.

نسل فعلی ما می‌خواهد در تمامی سطوح در جریان باشد. مردم مطالبه شفافیت را می خواهند. ما چرا مقاومت می‌کنیم؟ ما وکیل اینها مگر نیستیم؟ هرچه بگوییم برچسب تبلیغاتی بودن می‌خورد باید در اتاق دربسته تصمیم بگیریم؟ یک تهمت و ظلم به مجلس این بود که دامنه قانون شفافیت را گسترده کردیم که اجرا نشود.

وی گفت: شورای نگهبان ۱۹ ایراد به قانون گرفت. قانون پیشنهادی به مجلس رفت و دو ماه بعد برگشت و این ایرادات به ۶ ایراد رسید. باز برای اصلاح برگشت خورد و ۴ ایراد و بعد از رفت و برگشت چهارم ۲ ایراد ماند. الان این ۲ گیر مانده است و ربطی هم به شورای نگهیان و مجمع ندارد. بعد از عید و روز ۱۵ فروردین هم این قانون به مجمع آمد و بلافاصله از فردای آن تعدادی از نمایندگان در فضای مجازی غوغا کردند که چهارماه است مصاحبه در مجمع مانده است.

بخوانید:  قدیمی ترین انسان جهان کشف شد! + عکس

پیرهادی با اشاره به مطلب که اصل بحث ما این است که در مسیر قانون‌گذاری مردم و مجلس باید بدانند که چه می‌گذرد، افزود: در همین بودجه امسال هیات عالی نظارت که مصوبات را بررسی می‌کنند یک و نیم میلیارد یورویی که مجلس برای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در نظر گرفته بود را حذف کرد. در حالی که ما کلی روی این مطلب کار کارشناسی کردیم. پاسخ ما به استان و مردم چیست؟ ما اگر جلسه را شفاف کنیم تهش می‌خواهند بگویند منابعی نیست اما نکردند. ما در همین بودجه امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان برای مواد اولیه قیر برای راه‌های فرعی روستایی گذاشتیم. اما ۵ همت آن توسط هیات نظارت حذف شد. ما پیگیری کردیم و نفهمیدیم چرا این عدد حذف شده است. ما کلی دقیق شدیم این عدد هر کدام کجا برود؛ آیا حق مردم نیست بدانند چرا حذف شده است؟

رحمانی نیز در ادامه با بیان اینکه مجلس پذیرفت که باید استثنائاتی را در متن بیاورد که بخشی از آن در ابتدا وجود نداشت، خاطرنشان کرد: کسی با شفافیت مشکلی ندارد؛ اعضای هیات نظارت چرا باید مخالف باشند و چرا نماینده مجلس باید موافق باشد؟ شما می‌گویید این یک وعده انتخاباتی بوده و باید عملیاتی بشود. شما وعده شفافیت آره داده بودید و بعد به مشکل خوردید. برای همین شفافیت آرا قوای سه گانه را هم اصافه کردید. در نهایت هم این شد که مجلس گفت مسائل صنفی و منطقه‌ای استثنا شفافیت آرای نمایندگان مجلس است. اصل این قانون برای مجلس بود اما نمایندگان می‌گویند باید برای انتخابات رای حلال از مردم بگیریم؛ به همین خاطر همه دستگاه‌ها را در قانون آوردید و شلوغش کردید و مجمع این وسط گیر افتاد.

پیرهادی در پایان با ذکر اینکه مسئله ما این است اگر جلسات تصویب بشود ما قوانین خوبی که در مجلس داشتیم حذف نمی‌شود، گفت: برای مثال مصوبه ساماندهی خودرو یک و نیم میلیارد دلار حذف نمی‌شود. خواهش می‌کنیم مجمع جلسات را شفاف اجرا کنند.