منبع تشعشع هم‌زمان شانگهای به‌روزرسانی شد


منبع تشعشع هم‌زمان شانگهای به‌روزرسانی شد

تأسیسات ارتقا یافته‌ی منبع تشعشع هم‌زمان شانگهای، به‌عنوان یک زیرساخت کلیدی علم و فناوری، پس از هشت ماه توانسته با موفقیت اخرین مراحل به‌روزرسانی خود را تکمیل کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ به‌روزرسانی‌های‎ ‎این مرکز‎ ‎که از نوامبر ۲۰۱۶ آغاز شده بود، در جولای ‏‏۲۰۲۳ تکمیل شده بود و از این تاریخ، مراحل ‏بازرسی کشوری و اعتباربخشی آن ادامه داشت که هم‌اکنون فرایند آن به پایان رسیده است.

نوسازی‌هایی که این مرکز دریافت کرده است شامل ساخت ۱۶ خط پرتوی و ایستگاه‌های آزمایشگاهی پیشرفته، آزمایشگاه‌های جانبی، مراکز ‏داده‌ی کاربران، سامانه‌های پشتیبانی و تأسیسات مرتبط، و همچنین ارتقای عملکرد شتاب‌دهنده است. ‎‏

منبع تشعشع هم‌زمان ‏شانگ‌های که از نمای بالا شبیه به صدف ناتیلوس است، به طور رسمی در تاریخ ششم می ۲۰۰۹، به‌عنوان اولین منبع نور سنکروترون ‏نسل سوم در سرزمین اصلی چین افتتاح شد.

شدت نوری که از این تأسیسات ساطع می‌شود، یک تریلیون برابر بیشتر از اشعه‌ی ‏ایکس معمولی است و نمونه‌های مختلف تحت تابش این نور قرار می‌گیرند تا به کمک ابزار‌های علمی، اطلاعات مربوط به ‏برهم‌کنش نور و ماده را ثبت کنند. این امر به دانشمندان امکان می‌دهد تا به درکی عمیق‌تر از دنیای میکروسکوپی، مانند ساختار ‏ویروس‌ها و معماری و خواص میکروسکوپی مواد، دست یابند. ‏
انتهای پیام/



منبع

بخوانید:  رفع مشکل کمبود حاد آنتی بیوتیک در آذربایجان غربی