موازی کاری آماری در دستگاههای اجرایی برطرف می شود

نصیری در خصوص اهمیت یکپارچگی در کار آماری اضافه کرد: یکپارچگی باید با استفاده از اتصال پایگاه های داده های اطلاعاتی صورت گیرد که در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته اما خلاء و اشکالاتی نیز وجود دارد و مرکز آمار بر اساس همین مصوبه سرشماری ثبتی مبنا که تکلیف شده با دستگاه ها تعامل می کند.

نصیری اظهارداشت: همانطور که در سطح استان در سالنامه ها وجود دارد در سطح ملی این مرجعیت در حال عملیاتی شدن است و برخی یکسان سازی در حال انجام است و آمارهای موازی تولید و منتشر نخواهد شد.

نصیری یادآورشد: کاربران ما در نظام آماری متخصصان و عموم مردم هستند که کارشناسان راه های دستیابی به داده ها را دارند و رسانه ها بعنوان دروازه اطلاع رسانی به مردم محسوب می شوند تا سواد و فرهنگ آماری در جامعه برای عموم مردم را ترویج دهند. 

وی افزود: برای اجرای این طرح پیش نیازهای زیادی لازم است تا پایگاه های اطلاعاتی دستگاههای اجرایی بهم متصل و یکپارچه شوند و پردازش داده ها صورت گیرد و با شناسه های ملی این کار عملیاتی شود.

نصیری اظهارداشت: برای عملیاتی شدن این روش یکی از مهمترین زیرساخت ها «جینف» که آدرس مکان محور است و جزو وظایف شرکت ملی پست ایران است باید پوشش آن درسراسر کشور به صد درصد برسد تا شرایط ثبت مبنا فراهم شود.

معاون آمار ایران بیان کرد: در حال حاضر میزان پوشش آدرس های مکان محور حدود 70 درصد است که امیدواریم با توجه به منابعی که در اختیار این طرح است آن را عملیاتی کنیم تا یکی از پیش نیازهای ثبت مبنا فراهم شود.

بخوانید:  همفکری مدیران زیرساخت در سرای رضوی

وی در خصوص ارتقای فرهنگ آمار در کشور نیز اظهارداشت: برای فرهنگ سازی پروژه هایی تعریف شده و رسانه ها می توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند.

سید نعمت الله میرفلاح نصیری معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص اهمیت آمار و اجرای نوین آن در کشور اظهارداشت: سرشماری نفوس و مسکن از رویدادهای مهم آماری کشورهاست و در حدود ۱۹۰ کشور جهان با فاصله زمانی بین ۵ تا ۱۰ سال برگزار می شود که هزینه های سنگینی هم دارد که بسیاری از کشورها از روش سنتی به سمت مدرن تغییر روش داده اند و ما نیز بایستی همین راه را برویم تا به اهداف تعیین شده دست یابیم.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

معاون مرکز آمار ایران بیان کرد: مرکز آمارایران ، موضوع آمار را به عنوان یک کالای عمومی می بیند که باید در اختیار عموم قرار گیرد و آمارهای بدست آمده طبقه بندی محرمانه ندارد و انتشار عمومی می شود و در اختیار همه ذی نفعان و پژوهشگران و محققان و دستگاهها  قرار می گیرد.

وی بیان کرد: با روش مدرن سرشماری می توانیم به جای هر ۱۰ سال یک بار، اطلاعات سرشماری را در هر دو سال یک بار و حتی سالانه به روز کنیم و برای عملیاتی شدن این روش فعالیت های پژوهشی زیادی شده و دوره آموزشی برگزار شده تا برای اجرای آن آماده شویم.‌

وی اضافه کرد: سرشماری طبق آماری که مرکز آمار ایران دارد و مصوبه سال 1344 است هر 10 سال یکبار باید انجام شود و بر این اساس مهمترین سرشماری پیش روی ما در سال 1405 است که برگزار خواهد شد.

بخوانید:  کاهش واردات گاز کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

نصیری در خصوص محرمانه بودن برخی اطلاعات نیز گفت: محرمانه بودن داده ها و اطلاعات برخی بنگاه ها و افراد که نباید افشا شود در موضوع طبقه بندی آماری قرار دارد که اطلاعاتی بر اساس وظایف برخی از دستگاه ها نباید انتشار عمومی یابد.

موازی کاری آماری دستگاهها برطرف می شود 

نصیری تصریح کرد: با تصویب سرشماری ثبتی مبنا توسط هیئت وزیران، مرکز آمار ملزم شده در سال جاری  سر شماری ثبتی مبنا را در سال 1405 اجرایی کند.


آیا این خبر مفید بود؟

نصیری یادآورشد: اگر این سرشماری بصورت ثبتی مبنا عملیاتی شود فاصله های زمانی می تواند به دو سال کاهش یابد تا هم ثبت جمعیت، ویژگی های جمعیت، مشخصات مسکن و سایر اطلاعات مورد نیاز خانوار را در اختیار نظام برنامه ریزی کشور  قرار دهیم. 

وی در خصوص موازی کاری اماری دستگاهها نیز اظهارداشت: البته برخی موازی کاری ها در آمار وجود دارد اما چیزی که تصویب و ابلاغ شده به مرجعیت مرکز آمار ایران است و متولی اصلی مرکز آمار ایران تعیین شده و آمارهای رسمی باید این فرآیند را طی کند و مرکز آمار بتواند اطلاعات رسمی را منتشر کند ولی در سطح استان در سالنامه ها موازی کاری هست که بتدریج یکسان سازی انجام می شود.

image_2022_10_27-0_15_45_622_rZH

وی در مورد چالش ها و کمبود نیروی انسانی در بخش آمار نیز تصریح کرد: با توجه به محدویت های استخدامی این خلاء در همه دستگاه های اجرایی در سطح ملی و استانی وجود دارد ولی از آنجا که آمار یکی از امور حاکمیتی کشور است بایستی دستگاه های ذیربط به ویژه سازمان نظام استخدامی با تامین منابع این مشکل را حل کند.

بخوانید:  مسئله رفاه و توسعه در کشور حل می شود

وی افزود: ستاد سرشماری را هم در بالاترین سطح با حضور وزرا تشکیل داده ایم و کمیته هایی فعال شده و تلاش  می شود تا این یکپارچگی صورت گیرد و داده ها طبقه بندی و استاندارد شود و همه بتوانند از آن استفاده کنند.

image_2022_10_27-0_16_27_973_9cv

image_2022_10_25-13_47_39_797_Wa2

انتهای پیام





statistics-2-آمار-1024x576

وی گفت: در سال 99 طرح رفتار خانوار را عملیاتی کردیم و فعالیت هایی پیش رو داریم که امیدواریم به موازات آمارها و شاخص های اقتصادی، نیازهای فرهنگی اجتماعی هم تا حد زیادی تامین شود که این کار مستلزم همکاری همه دستگاه ها با مرکز آمار است تا خلاهایی که در این زمینه وجود دارد پوشش داده شود.