موج جهانی اعتراضات دانشجویی به ایرلند رسید

ده‌ها نفر در دانشگاه علوم سیاسی لیون در عصر پنجشنبه یک سالن آمفی تئاتر را اشغال کردند. در سنت اتین واقع در جنوب لیون تعداد انگشت شماری از دانشجویان که خواستار آتش‌بس در غزه بودند، دسترسی به یک سایت دانشگاهی را مسدود کردند.

در آمریکا، از کالیفرنیا تا نیویورک، ده‌ها دانشگاه در بیش از ۲۰ ایالت در حال تظاهرات هستند.  

انجمن «دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کوئینزلند» از این دانشگاه خواسته است که تمامی پیوند‌های خود با شرکت‌ها و دانشگاه‌های اسرائیلی را فاش کند و روابط خود را با شرکت‌های اسلحه‌سازی قطع کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، در دوبلین ایرلند، دانشجویان کالج ترینیتی روز جمعه اردوگاهی ساختند که دانشگاه را مجبور کرد امروز دسترسی به محوطه دانشگاه را محدود کند و نمایشگاه کتاب کلز، یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری ایرلند را ببندد.

طبق گزارش یورونیوز، دانشگاه کوئینزلند در بریزبن به کانونی برای تجمع گروه طرفدار اسرائیل و گروه طرفدار فلسطینی‌ها تبدیل شده است که در فاصله تقریبا ۱۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند. یکی از این کمپ‌ها توسط حامیان انجمن «دانشجویان حامی فلسطین» اشغال شده، در حالی که یک تجمع کوچکتر از چادر‌ها با پرچم اسرائیل در نزدیکی درختان در همانجا قرار دارد.

لازلو مولنارفیا، رئیس اتحادیه دانشجویی ایرلند، عکسی از نیمکت‌های انباشته شده در ورودی ساختمانی که کتاب کلز، نسخه خطی مشهوری که توسط راهبان سلتی در حدود ۸۰۰ سال پس از میلاد نوشته شده است منتشر کرد.

در بعد از ظهر پنج‌شنبه نزدیک به ۳۰۰ دانشجو از دانشگا‌های مختلف در مقابل دانشگاه سوربن گرد هم آمدند و اردویی متشکل از ۲۰ چادر ترتیب دادند. در دوشنبه ۲۹ آوریل پلیس برای متفرق کردن دانشجویان سوربن، مداخله کرده بود و ویدئو‌های برخورد خشونت بار پلیس با دانشجویان فرانسوی شبکه اجتماعی را پر کرده بود.

بخوانید:  روایت این بانو از واقعه غدیر جهان را تکان داد

اگرچه خواسته‌های معترضان در هر دانشگاه متفاوت است، اما اکثریت آنها از دانشگاه‌های متبوع خود خواسته‌اند تا همکاری فعلی خود با شرکت‌هایی که از اسرائیل و جنگ غزه حمایت می‌کنند را پایان دهند.

دانشجویان کدام کشور‌ها در همبستگی با فلسطینی‌ها تظاهرات می‌کنند؟

ده‌ها دانشجو در یکی از میدان‌های اصلی این دانشگاه که به نوبه خود یکی از جاذبه‌های گردشگری دوبلین به حساب می‌آید، چادر زدند و نیمکت‌هایی را در مقابل کتابخانه‌ای که حاوی نسخ خطی قرون وسطایی است، قرار دادند.

در شهر لیل واقع در شمال فرانسه، موسسه مطالعات سیاسی بسته شد. همچنین دسترسی به مدرسه عالی روزنامه نگاری (ESJ) نیز مسدود شد.

مکزیک و خواست دانشجویان برای «توقف نسل‌کشی امپریالیستی در غزه»

استرالیا؛ محل تقابل حامیان و مخالفان صهیونیسم

خواسته‌های اولیه آنها همچون دیگر هم صنفان خود این است: توقف نسل کشی و پایان دادن به اشغالگری صهیونیستی، پایان دادن به روابط بین دانشگاهی با اسرائیل (از جمله توافقنامه‌های اشتراک دوره‌های آموزشی و تبادل دانشجو)؛ پایان دادن به روابط دیپلماتیک بین مکزیک و اسرائیل؛ پایان دادن به سرکوب جهانی جنبش دانشجویی طرفدار فلسطین؛ و آزادی معترضانی که در بازداشت هستند

این تحصن در تاریخ ۲ مه با برپایی بیش از ۴۰ چادر و حضور حدود صد نفر، از جمله دانشجویان عرب و یهودی، در فاصله بین دفتر رئیس دانشگاه و کتابخانه اصلی این دانشگاه آغاز شد.

سخنگوی دانشگاه سیانس‌پو گفت که ده‌ها دانشجو روز جمعه در داخل دانشگاه تحصن کردند که باعث بسته شدن محوطه دانشگاه شد. بر طبق اعلام کمیته فلسطین دانشگاه سیانس‌پو شش دانشجو برای محکوم کردن همکاری با دانشگاه‌های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده اند.

بخوانید:  جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در دنیا بی‌سابقه است

در گرماگرم دو قطبی‌سازی بحث‌های مطرح شده پیرامون حق اعتراض، محدودیت‌های آزادی بیان و برچسب‌زنی‌های یهودی‌ستیزی، از تاریخ ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) تا کنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های ایالات متحده بازداشت شدند.

فرانسه؛ اعتصاب غذا

روز جمعه، پلیس ضد شورش وارد سالن اصلی ساینس‌پو شد و معترضان را سرکوب کرد و معترضان فریاد «شرم» و «فلسطین آزاد» سر دادند.

طبق گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از بی بی سی، این اردوگاه پس از آن ایجاد شد که اتحادیه دانشجویی ایرلند اعلام کرد: به دلیل خسارات ناشی از اعتراضات در ماه‌های اخیر و نه منحصراً بخاطر اعتراضات غزه، توسط دانشگاه ۲۱۴,۰۰۰ یورو (۲۳۰,۵۰۰ دلار) جریمه شده است.

فعالان دانشجویی این تظاهرات را که روز جمعه آغاز شد، به عنوان «تحصن در همبستگی با فلسطین» توصیف کردند.

اما دانشجویان ایرلندی در اعتراضات خود علیه جنایات رژیم صهیونیستی تنها نیستند.

معترضان از دانشگاه ترینیتی خواستار قطع همه روابط خود با اسرائیل و واگذاری شرکت‌های مرتبط با اسرائیل شدند.

همچنانی که درگیری‌های پلیس با معترضان در دانشگاه کلمبیای نیویورک و دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس توجه جهانی را به خود جلب کرده است، تظاهرات و تحصن‌ها در سایر دانشگاه‌ها در اروپا، آسیا و آمریکای لاتین نیز برگزار می‌شود.

این تجمع در همبستگی با فلسطینیان غزه و همبستگی با معترضان دانشجویی در ایالات متحده برپا شده است، اما برخی از گروه‌های یهودی می‌گویند که آنها باعث ایجاد تنش‌های غیرضروری در محوطه دانشگاه شده‌اند و رهبر اپوزیسیون استرالیا آنها را «نژادپرست» و «یهود ستیز» خوانده است.

در پاریس، اعتراضات طرفداران مردم غزه در دانشگاه سیانس پو و دانشگاه سوربن، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان از اواخر ماه آوریل آغاز شد.

بخوانید:  بی‌برنامگی مزمن، بلای جان صنعت چاپ در پنج سال اخیر

دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی شهر گرنوبل نیز اعتراضات خود را به دلیل ارتباط این دانشگاه با دانشگاه بن گوریون اعلام کردند.

در اینجا به برخی از اعتراضات دانشگاهی در حمایت از مردم فلسطینی در سراسر جهان نگاهی خواهیم انداخت است.

 با برپایی اولین تحصن دانشجویی در دانشگاه مستقل ملی مکزیک (UNAM)، پای جنبش دانشجویی علیه جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آن به آمریکای لاتین هم باز شد.

دانشگاه در بیانیه‌ای گفت که کارکنان امنیتی در‌های پردیس دانشگاهی را که معمولا به روی عموم باز است را برای اطمینان از بحث امنیت بستند. این بیانیه تحصن و برپایی چادر در محوطه دانشگاه را «غیر مجاز» خواند و گفت که دانشگاه ترینیتی «از حق اعتراض دانشجویان حمایت می‌کند، اما اعتراضات باید در چارچوب قوانین دانشگاه انجام شود.»

در طی چند هفته گذشته، اردوگاه‌های اعتراضی در حمایت از فلسطینیان در دست‌کم هفت دانشگاه در سراسر استرالیا برپا شده است.

دانشجویان این دانشگاه معتبر که نمادی از تعالی توامان آموزش و اعتراض سیاسی است، دست به تجمع زدند و درست مانند هم‌صنفان خود در آمریکا، اردویی اعتراضی ترتیب دادند و خواستار «توقف نسل‌کشی امپریالیستی در غزه» و پایان دادن به روابط دیپلماتیک مکزیک و اسرائیل شدند.

پردیس دانشگاهی جردن در اکول نرمال سوپریور (ENS) پاریس نیز در روز پنجشنبه توسط دانشجویان مسدود شد.

انتهای پیام/



منبع

کالج ترینیتی گفت که دسترسی دانشجویان، کارکنان و ساکنان را برای اطمینان از ایمنی محدود کرده است و نمایشگاه روز شنبه تعطیل خواهد شد.