میرتاج الدینی: قرارداد گازی ایران و روسیه الگوی خوبی در دیپلماسی انرژی دولت چهاردهم است


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم از همان روز‌های اول آغاز به کار آیت الله رئیسی خود را نشان داد به طوری که حدود ۲.۵ میلیون فرآورده نفتی که روی آب و دریا و در کشتی‌های متعلق به کشورمان به دلیل ضعف عملکرد وزارت نفت دولت دوازدهم در فروش آنها ظرف مدت چند هفته به فروش رفت و درآمد سرشار آن نصیب اقتصاد کشورمان شد.

یکی دیگر از اقدامات دولت آیت الله رئیسی در اجرای دیپلماسی مقتدر انرژی بستن تعداد زیادی پرونده نفت و گازی با کشور‌های همسایه در حالی بود که ژنرال‌های دولت حسن روحانی که داعیه دار دانستن زبان دنیا بود هیچ کاری در این زمینه نکرده بود و مشکلات اقتصادی زیادی را برای کشورمان بوجود آورده بودند.

میرتاج الدینی: قرارداد گازی ایران و روسیه الگوی خوبی در دیپلماسی انرژی دولت چهاردهم است

اخیرا هم اخباری مبنی بر اینکه ترکیه اقداماتی را درباره احداث خط اصلی ترانزیت گاز به اروپا و کشور‌های منطقه انجام داده منتشر شده بود، اما دیپلماسی فعال در وزارت نفت دولت شهید ریسی این افتخار را برای ایران به ثبت رساند و با انعقاد قرارداد گازی بین ایران و روسیه، کشورمان به هاب گازی منطقه تبدیل شد.

جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیش از ۶۰ درصد ذخایر گازی دنیا هستند و این اقدام بزرگی بود که محقق شد، تصریح کرد: بی‌شک این مسئله در بحث موازنه انرژی در منطقه تحولات خوبی را رقم خواهد زد، ضمن اینکه ایران با زیرساخت‌ها و خطوط انتقال گاز سراسری که دارد به‌طور کامل آماده دریافت این مقدار گاز خواهد بود.

بخوانید:  تماس بیش از 391 هزار نفر با خط ملی اعتیاد در سال گذشته

مزایای تبدیل ایران به قطب گازی

امضای توافق‌نامه راهبردی انتقال گاز روسیه به ایران به‌عنوان آخرین یادگار شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی مزایای متعددی برای دو کشور خواهد داشت.

میرتاج الدینی: قرارداد گازی ایران و روسیه الگوی خوبی در دیپلماسی انرژی دولت چهاردهم است

این قرارداد، مهمترین قرارداد انتقال و تجارت گاز قرن در منطقه غرب آسیا است و موازنه انرژی در منطقه را تغییر خواهد داد؛ همچنین، انقلاب بزرگی در بخش انرژی و صنایع منطقه ایجاد می‌شود. 
با توجه به قرار گرفتن اغلب ذخایر گاز ایران در جنوب کشور، این توافق به تأمین امنیت انرژی مناطق شمالی کشور کمک شایانی خواهد کرد. بر این اساس، ایران می‌تواند گاز را از روسیه دریافت و به ترکیه، عراق، پاکستان، ارمنستان و کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر کند؛ همچنین، ناترازی انرژی در کشور برطرف می‌شود.

نظر مدیرعامل گازپروم درباره توافق گازی با ایران

میلر، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه و رئیس شرکت گازپروم درباره این پیش‌قرارداد گفت: امضای توافقنامه صدور گاز روسیه به ایران اقدامی بسیار مهم و بزرگ است که در آینده نتایج بسیار مثبتی در منطقه خواهد داشت.

میرتاج الدینی: قرارداد گازی ایران و روسیه الگوی خوبی در دیپلماسی انرژی دولت چهاردهم است

وی افزود: رؤسای جمهور ۲ کشور فعالانه پیگیر امضای این تفاهم‌نامه بودند تا در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی و اجرایی شود.

دیپلماسی فعال نفتی و گازی دولت شهید رئیسی الگوی دولت چهاردهم باشد

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره تاثیر قرارداد گازی ایران و روسیه اظهار داشت: دولت شهید رئیسی در چارچوب اجرای کامل قانون جهش تولید دانش‌بنیان بسیاری از نیاز‌های صنایع نفت و گاز کشور برطرف شد و عملا بسیاری از تحریم‌ها خنثی شد و توانستیم در پالایشگاه‌های فراسرزمینی سهامداری کنیم.

بخوانید:  کاهش ۴ درصدی شکایت شهروندان از عملکرد پلیس

وی گفت: در دولت سیزدهم در راستای استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی سیاستگذاری‌های خوبی انجام شد، به نحوی که توانستیم سرمایه‌گذاری سالانه را به ۶/۳ میلیارد دلار برسانیم و ارزش مجموع قرارداد‌ها را به بالاتر از ۱۵ میلیارد دلار ببریم.

میرتاج الدینی: قرارداد گازی ایران و روسیه الگوی خوبی در دیپلماسی انرژی دولت چهاردهم است

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: با انعقاد قرارداد گازی ایران و روسیه، کشورمان با واردات گاز از روسیه و انتقال آن از طریق شبکه فشار قوی که در سطح کشور پراکنده است عملا به هاب گازی منطقه تبدیل می‌شویم.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: با تکیه بر دیپلماسی فعال گازی که دولت شهید رئیسی آنرا به صورت حداکثری به کار گرفت توانستیم در زمینه افزایش مبادلات گازی با کشور‌های همسایه اقدامات اساسی انجام دهیم.

انتهای پیام/



منبع