نجات انسان؛ دلیل ضرورت تسری برائت از مشرکان به تمام دنیا



نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره “حج‌برائت”

حج در تربیت جوامع مسلمان، تزکیه نفس، وحدت و سیر تمدنی جهان اسلام، نقش بی‌بدیلی دارد و این فریضه بزرگ هر سال از سوی میلیون‌ها مسلمان به جا آورده می‌شود. در میان احکام حج، «برائت از مشرکان» یکی از مهم‌ترین اعمال است که متأسفانه به دلیل تحت سلطه و دست‌نشانده بودن حکام سعودی، ۳۷ سال است به صورت تظاهرات و راهپیمایی در خیابان‌های مکه برگزار نمی‌شود و پس از جمعه خونین سال ۶۶ که ۴۰۰ حاجی ایرانی و ده‌ها حاجی از دیگر ملل اسلامی توسط شرطه‌های آل‌سعود به فجیع‌ترین وضع به شهادت رسیدند، بعد از ۵ سال قهر ایران با عربستان و عدم اعزام حاجی به این کشور، از سال ۷۱ با ورود مجدد حجاج ایرانی به سرزمین وحی، با توافق ۲ کشور مراسم برائت در چادر‌های حجاج در سرزمین‌های مقدس منا یا عرفات برگزار می‌شود. 

۱/ از اهداف مهم ابراز بری بودن مسلمین از مشرکان در اعمال حج – که خداوند متعال آن را تشریع فرموده – دوست نگرفتن آنها از سوی مسلمانان، خنثی کردن نقشه‌های مستکبران و تاکید بر خیانتکار بودن جهان استکبار است تا مسلمانان فریب مشرکان را نخورند و به آنها اعتماد نکنند. 

۲/ مراسم برائت از مشرکان در حج نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد و در واقع این آیین، نماد و مظهر «اسلام سیاسی» است که نسبت به مسائل مختلف، بی‌تفاوت نیست و نسبت به مظالم اعتراض می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی ایران بعنوان ولی امر مسلمین جهان، هر سال به حجاج بیت‌الله الحرام پیامی صادر می‌فرمایند که در آن مسائل روز جهان در موسم حج هر سال را تبیین و تحلیل می‌کنند و بعنوان مانیفست سالانه مسلمانان به گوش آنها می‌رسد. این پیام بسیار مهم، هر سال پس از برگزاری مراسم برائت از مشرکان برای زائران بیت‌الله الحرام قرائت می‌شود تا هم حجاج وظایف خود را بدانند و هم پس از بازگشت از خانه خدا به کشور‌ها‌ی شان، پیام ولی امر مسلمین را به آنها برسانند.

بخوانید:  رئیسی مردمی و پرتلاش بود/ یاد خادمان مخلص از خاطر مردم نخواهد رفت

۳/ پیام سالانه به کنگره حج از ابتکارات هوشیارانه و بدیع حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای است و پادشاهان و رؤسای دیگر ممالک اسلامی از جمله میزبان (عربستان) و حتی مفتی‌ها و مقامات بلندپایه مذهبی‌شان چنین پیامی صادر نمی‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده رسانه‌شناسی رهبر بزرگوار انقلاب و تسلط ایشان بر دانش‌های روز به نسبت سایر رهبران یا مدعیان رهبری جهان اسلام است. 

۴/ دستگاه‌های استکباری و صهیونیستی، حکومت‌های عرب و رسانه‌های شرکتی دنیا هر سال تلاش فراوانی می‌کنند تا پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به کنگره عظیم حج بازتاب نیابد؛ رژیم عربستان که مدعی خادمی حرمین شریفین است نیز نه تنها به انتشار بیشتر آن کمک نمی‌کند، بلکه سعی در نرسیدن این پیام به مخاطبان دارد؛ هر چند به دلیل زمان و مکان انتخابی صدور پیام، هیچ یک توفیقی برای خاموش شدن پیام کسب نکرده‌اند! زیرا الف) در همان مکان مقدس و در کنگره عظیم حج، حجاج که نمایندگان کل امت اسلامی‌اند، از ملیت‌های مختلف حضور دارند و اغلب در مراسم برائت از مشرکان نیز شرکت می‌کنند؛ ب) همان‌ها در بازگشت از سفر حج به موطن‌های‌شان این پیام را به هم‌وطنان خود می‌رسانند و آن را در حد توان توضیح داده و تبیین می‌کنند؛ پ) پیام از سوی بعثه مقام معظم رهبری به زبان‌های رایج دنیا ترجمه و در همان موسم حج توزیع می‌شود و به کل حجاج و از طریق آنها به تمام دنیا می‌رسد؛ ت) در یک دهه اخیر با رواج شدید فضای مجازی و در اختیار بودن گوشی‌های هوشمند، پیام و ترجمه‌های آن به نه فقط مسلمانان بلکه به تمام مردم دنیا می‌رسد و تاثیر سترگ خود را می‌گذارد. 

بخوانید:  برای تشخیص کیست مویی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

۵/ نکته پایانی آنکه؛ پیام امسال رهبر حکیم انقلاب، چه بسا استراتژیک‌ترین پیام ایشان به کنگره حج باشد. دعوت نه تنها حجاج حاضر در مکه و نه فقط مسلمانان سراسر جهان به اعلام برائت از مشرکان؛ بلکه تسری آن به تمام دنیا و حتی آزادگان غیرمسلمان نشان از تیزبینی ایشان دارد. پیام امسال که از سوی مهم‌ترین رهبر معنوی جهان صادر شده، با توجه به رویداد‌های ۸ ماه اخیر فلسطین بویژه غزه، دارای محوری است که می‌تواند سنگ بنای معنوی و اخلاقی دنیا قرار گیرد و کل مردم زمین را در بر گیرد.

پیام امسال حج، مخاطب بسیار فراگیرتری دارد و خطاب آن به آزادگان و ستم‌ستیزان همه جهان است، زیرا فلسطین اینک نماد ذبح انسانیت توسط شرورترین و شیطانی‌ترین مشرکان (صهیونیست‌ها) است و در دنیایی که ۸ ماه است بیدار شده، برائت همه ملل جهان فارغ از دین و آیین‌شان از نماد اصلی شرک، موجب حراست از انسان و انسانیت و حفظ حرمت بشر خواهد شد؛ از این رو رهبر انقلاب خواستار تسری برائت از مشرکان فراتر از موسم و مکان حج به تمام دنیا شده‌اند.

انتهای پیام/



منبع