نخستین دست رباتیکی با الهام از خرطوم فیل در کره جنوبی ساخته شد

او می گوید: «نه تنها می تواند اشیاء با اندازه های مختلف، از قطعات ظریف گرفته تا جعبه، را بدون ساختارهای مکانیکی یا حسگرهای پیچیده حمل کند، بلکه می تواند به راحتی با آن کار کند، به این معنی که می توان آن را در صنایع مختلف و همچنین زندگی روزمره اعمال کرد.

ربات 3

 

دکتر Sung-hyuk Song از این تیم گفت: «پس از تماس گرفتن با گیره نرم با زمین و سپس ایجاد خلاء در حین انجام یک حرکت نیشگون، گیره می تواند اجسام را به گونه ای بگیرد که گویی به شدت با انگشتان خود کف را فشار می دهید. به این ترتیب حتی اجسام بسیار نازک را نیز می توان به راحتی گرفته و از روی زمین بلند کرد.»

محققان ادعا می‌کنند این سیستم بدون نیاز به حسگر‌های پیچیده فعالیت می‌کند و کنترل کننده نرم، خطری برای مجروح کردن افرادی که در کنار آن کار می‌کنند، ندارد. در آینده می‌توان از این دستگاه به عنوان ربات سرهم بندی کننده محصول در خطوط تولید و ربات‌های خانگی استفاد کرد.

همچنین Chanhun Park، مدیر بخش تحقیقات ربات هوش مصنوعی افزود: من انتظار دارم که کمک بزرگی به توسعه روبات های خدماتی در زندگی روزمره و شرکت هایی باشد که انواع مختلفی از اشیاء را تولید می کنند.”

خرطوم فیل که کمی شبیه به یک خرطوم بزرگ پوشیده شده با پوست سخت و پر از ماهیچه ها و اعصاب است، کاربردهای زیادی دارد؛ حس بویایی قدرتمندی دارد، می تواند آب یا خاک را بمکد و با اشیاء به شکل های مختلف دست و پنجه نرم کند.  این موضوع چندین سال است که منبع الهام در رباتیک بوده است و کاربردهای آشکاری در عملیات انتخاب و جابجایی دارد و به نظر می رسد آخرین پیشرفت محققان موسسه ماشین آلات و مواد کره (KIMM) یکی از تواناترین آنها باشد. 

بخوانید:  درگذشت تلخ دو فعال رسانه ای ورزش اصفهان
این اساساً به این معنی است که گیره می‌تواند اجسام با اشکال، اندازه‌ها و وزن‌های مختلف را بردارد. تیم KIMM با گرفتن یک سوزن با قطر 0.25 میلی‌متر به‌علاوه یک جعبه بسته‌بندی که 10 برابر اندازه آن بود نشان داد که کارهای دیگر شامل بسته بندی یک عروسک، شمع زدن روی کیک قبل از روشن کردن آن ها با استفاده از کبریت و حتی درگیر شدن در محل گل آرایی هم میتوان با گیره رباتیک انجام داد. 

 



منبع

این دستگاه که به عنوان «نخستین دست ربات تقلیدی خرطوم فیل در جهان» است و ترکیبی از قابلیت های یک گیره از نوع پنجه ای با یک گیره گیر مکش است، می تواند اشیا را از طریق ساختارهای نرم در نوک آن نیشگون بگیرد و بگیرد.

خبرگزاری برنا- زهراوجدانی؛ انگشتان انعطاف پذیر در نوک خرطوم فیل، الهام بخش یک گیره روباتیک همه کاره است که می تواند اشیاء مختلف بزرگ و کوچک را از سوزن طب سوزنی گرفته تا خط کش فلزی نازک تا جعبه بسته بندی بزرگ بگیرد و نگه دارد. 

حسگر

محققان بر این باورند که این سیستم بدون نیاز به سنسورها یا کنترل‌های پیچیده عمل می‌کند و گیره نرم نباید در هنگام کار در اطراف افراد خطر آسیب‌دیدگی ایجاد کند. به این ترتیب، کاربردهای آینده این فناوری شامل ربات‌های مونتاژ در خطوط تولید و روبات‌های خدماتی در سراسر خانه است.

بنا بر اعلام نیواطلس، سیم‌هایی که توسط یک سیلندر پنوماتیک هدایت می‌شوند در مرکز این ساختار نرم تغذیه می‌شوند و هنگام فعال شدن شکل گیره را تغییر می‌دهند و به پنجه‌های آن اجازه می‌دهند تا حدی روی خود جمع شوند و اجسام را بچسبانند، در حالی که کانال‌های میکرو تعبیه‌شده یک مهر و موم خلاء ایجاد می‌کنند تا قدرت را افزایش دهد. 

بخوانید:  اخلاق مداری در انتخابات با چاشنی «تبیین»

 

انتهای پیام/