بیولوژی معنویت
عصبپژوهی شناختی و مسئله خشنونت اجتماعی
ارزیابی شناختی: ابزاری نوپدید در پایش سرمایه انسانی سازمانی
مطالعات گاه زیست شناسی یادگیری: درسهایی برای زمانبندی فعالیتهای آموزشی
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ اولین شماره از مجله تخصصی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در قطع وزیری و ۳۴۷ صفحه به صورت چهار رنگ با مدیر مسئولی دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر لیلا اردبیلی منتشر شد. آنگونه که در سرمقاله این نشریه آمده، ارغواننامه تلاش میکند که به دور از تنگناهای مجلات علمی و پژوهشی از تمام ظرفیتهای یک مجله حرفهای مانند گفتگو، اقتراح، انواع یادداشتها، ترجمه و غیره استفاده نمایید و با عالیترین سطح از آزاداندیشی که فرصتهای باز و بی تکلفی برای طرح مباحث متفاوت برای صاحب نظران فراهم میکند. ایجاد بسترهای اولیه برای تعامل و همافزایی پژوهشگران، راه را برای شکلگیری فعالیتهای علمی جمعی که ثمرات آن قطعاً دوچندان خواهد بود، از دیگر اهداف این مجله تخصصی است.
وضعیت علوم شناختی در ایران
نخستین شماره ارغواننامه به موضوع «علوم شناختی» اختصاص یافته است. در سخن سردبیر آمده: تلاش ما در این شماره از ارغوان نامه این بوده است که، در حد بضاعت، به برخی از موضوعات علوم انسانی، ازجمله، دین، اخلاق، جامعه، روان، تعلیم و تربیت، هنر، ادبیات، و سینما از دریچه علوم شناختی بنگریم و با تکیه به یافتههای داخلی نشان دهیم که وضعیت پیوند این دو حوزه از علم در نگاه متخصصان امر چگونه بوده و چه دستاوردهایی در این میان حاصل آمده است.»
فرهمندی و بدنمندی: نگاهی شناختی به بنیادیترین مفهون حوزه قدرت سیاسی در ایران
راز جذابیت فوتبال: رویکردی زیستی ـ شناختی
چرایی و چگونگی پیوند علوم شناختی با زیباشناسی و هنر
پدیدارشناسی و علوم شناختی
تعاملات علوم شناختی، زبان شناختی، علوم رایانه و هوش مصنوعی
مدیریت شناختی و مزایای آن در سازمانها
از تفکر خلاقانه به تفکر طراحانه
و در انتهای مجله نیز گزارش رویدادهای علمی و تازههای نشر مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ارائه شده است.
ذهن در آیینه زبان
بر علوم شناختی چه گذشت
شعر شناسی شناختی: علم یا ادبیات؟
عناوین مباحث این شماره که بسیار جذاب و خواندنی شده به شرح زیر است:
همافزایی علوم اجتماعی و علوم شناختی: لزوم توسعه ابزارهای مطالعات میانرشتهای
فرهنگ به مثابه نیروی تطور: درباب نسبت مفهوم و یافتههای علوم شناختی
دین و مطالعات دینی در تقاطع پدیدارشناسی علوم شناختی
انتهای پیام/