نظارت مردم بر مسئولان باید احیا شود



به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ امروز ۲۷ خرداد ماه علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مهمان برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما شد.

وی در این برنامه به سوالات کارشناسان در حوزه مسائل فرهنگی پاسخ می‌دهد. 

حسین انتظامی قائم مقام سابق وزارت ارشاد و رئیس سابق سازمان سینمایی، الهام یاوری مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، و شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صداوسیما کارشناسان این برنامه هستند. 

در این برنامه علیرضا نادعلی عضو شورای شهر و صغری یکه زارع به عنوان مشاور در کنار زاکانی حضور دارند.

علیرضا زاکانی در ابتدای این میزگرد با اشاره به برنامه‌ و رویکردهای خود در حوزه فرهنگ گفت: ایده مرکزی بنده در همه زمینه‌ها اجرای قانون اساسی است. تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ و اجتماع و اقتصاد هنوز رخ نداده است. سالاری مردم بعد از انداختن رای‌ به صندوق‌ ها کمرنگ می‌شود و این روند باید اصلاح شود.

زاکانی عنوان کرد: فرهنگ دیدگاه مرکزی در انقلاب اسلامی است. توجه به این مسئله موجب می‌شود حتی تا ۷۰ درصد بخش اقتصاد هم رشد کند. اگرچه اقتصاد فوریت امروز کشور است اما فرهنگ اولویت بنده است. آموزش و پرورش اساسی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت خواهد بود و وزیر آموزش و پرورش هم قوی‌ترین وزارتخانه دولت خواهد بود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شعار انقلاب اسلامی در حوزه اجتماع آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی باید متکلف آزادی و استقلال باشد و در کنار آن آزادی و امنیت را به جامعه هدیه کند. اصول ۳ و ۹ قانون اساسی هرگونه تعارض بین استقلال و آزادی را از بین برده است. در اصل ۸ که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، باید از سوی مردم به سوی دولتمردان به اجرا درآید یعنی نظارت مردم بر مسئولان باید احیا شود.

بخوانید:  اوج بازگشت زائرین اربعین ۱۸ تا ۲۴ شهریور/ نیاز روزانه به ۸۰۰ اتوبوس

زاکانی با اشاره به اصول دیگر قانون اساسی اظهار کرد: در حوزه آزادی، اولین کاری که می‌ کنم نهادسازی جدیدی را در خصوص سالار کردن مردم بعد از صندوق رای، خواهم داشت. ایت قضیه در تمام سطوح امکانی را فراهم می‌کند تا با انتخاب هیئت منصفه از معتمدان محله خودشان، مسئولان را مورد بازخواست قرار دهند. 

وی در ادامه افزود: آزادی به شیوه غربی را مطلوب نمی‌دانم. آزادی غربی نوعی تله برای خالی کردن جیب مردم و سلب آزادی واقعی جامعه است. 

زاکانی با اشاره به تنوع قومی و مذهبی کشور عنوان کرد: قومیت‌ های ایرانی مثل بوستان گل هستند که به جامعه طراوت می‌دهند. مذاهب و ادیان نیز در ایران از حقوق مختلف در اصول قانون اساسی برخوردار هستند.مینیاتوری زیبا در مقابل خودمان از ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی داریم. آن‌ها فرصتی داخلی هستند. ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان، کج سلیقی بود که در سفر رهبری به این استان این ممنوعیت بی‌جا برداشته شد. 

وی ادامه داد: نکته بعد زن و مرد هستند که براساس خلقت الهی، کمال و رشدشان متکی بر عمل خلقت منحصر به فردشان است. اجحافی که نسبت به زنان و دختران در قبل از انقلاب بود را باید جبران کرد و زمینه رشد و شکوفایی آن‌ها را متناسب با استعدادهایشان دنبال کنیم.

این گزارش تکمیل می‌شود…

 



منبع