نمایشگاه آثار دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب در کتابخانه ملی تاتارستان افتتاح شد



به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نمایشگاه آثار دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» سه‌شنبه ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد ماه) با پیام مهدی رمضانی؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور داود میرزاخانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان، معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاتارستان، رئیس کتابخانه ملی تاتارستان، سرکنسول کشور‌های ترکیه، مجارستان، قزاقستان و ترکمنستان و همچنین برخی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری در کتابخانه ملی جمهوری تاتارستان در شهر کازان روسیه افتتاح شد.

در پیام مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به افتتاحیه این نمایشگاه آمده است:

«اخیراً کشور ما حادثه‌ای تلخ را تجربه کرد که برای فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی در ایران سهمگین بود. از دست دادن بزرگ‌ترین حامی کتابخانه‌های عمومی، رئیس جمهور ایران، شهید سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه حادثه‌ای بسیار غم‌انگیز بود. از این رو، توفیق حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب در کازان از من سلب شد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران، به عنوان سازمان عمومی غیردولتی، که متولی مدیریت کتابخانه‌های عمومی و ترویج کتابخوانی در ایران است و هم اکنون بیش از ۳۸۰۰ کتابخانه را در شهر‌ها و روستا‌های ایران اداره می‌کند، از ابزار‌های مختلف برای ترویج کتابخوانی و نیز معرفی خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی به مردم، و به‌ویژه نسل جوان، بهره می‌‍برد که یکی از آنها هنر جهانی کاریکاتور است. کاریکاتور زبان مشترک هنرمندان دنیاست که در عصر حاضر نقش اثرگذاری در تحقق دیپلماسی فرهنگی و انتقال مفاهیم والا ایفا می‌کند.

دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب در پنج دوره، موفق به گردهم آوردن آثار هنرمندان از سراسر جهان برای بیان پیام کتاب و کتابخوانی شده است. آنچه در این نمایشگاه می‌بینید آثار منتخبی از میان بیش از ۶۵۰۰ اثر است. همچنین اعلام می‌کنم ششمین دوره دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب، که در سال جاری در حال برگزاری است، فرصت منتغمی برای توسعه تعاملات فرهنگی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.»

بخوانید:  تصویر لو رفته از لباس دوم رئال مادرید برای فصل ۲۴-۲۰۲۳

در این نمایشگاه که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کازان و کتابخانه ملی جمهوری تاتارستان برپا شده است، ۴۰ اثر منتخب از ۵ دوره دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب، شامل ۳۰ اثر کارتونیست‌های ایرانی و ۱۰ اثر کارتونیست‌های روسی، به مدت ۷ روز در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/



منبع