نمایشگاه اکسپو و بازارهای صادراتی جدید برای محصولات آرایشی بهداشتی


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، نمایشگاه ایران اکسپو و حضور ۲۵۰۰ تاجر از ۱۰۰ کشور جهان سبب شد که اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی شود که تا به امروز حتی برای خیلی از مدیران اقتصادی یک رویا دست نیافتنی بود. دولت سیزدهم با شعار استقلال اقتصادی و عدم گره زدن معیشت مردم و اقتصاد کشور به برجام و مذاکرات روی کار آمد و حالا بعد از ۲ سال ثابت کرد که اقتصاد فقط به ناخدا و ۳ کشور غربی خلاصه نمی‌شود و می‌توان با اتکا به ظرفیت‌های داخلی اقتصاد کشور را اداره کرد هر چند تغییر عادت ۴۰ ساله سخت و زمان بر است، اما مهم‌ترین بخش این تغییر عادت طی شده و آن هم قسمت «ما می‌توانیم» است.

دولت سیزدهم تصمیم گرفت در نمایشگاه دستاورد‌های اقتصادی فقط در ۶ حوزه که دارای برتری بین المللی است شرکت کند و تمام توان و ظرفیت خود را روی این حوزه‌ها بگذارد. یکی از این حوزه‌های که بیشتر بخش خصوصی در ان فعال است ارایشی، بهداشتی و دارویی است که بازار جهانی ان دست برند‌های مشهور فرانسوی و امریکایی است. در طول برگزاری نمایشگاه سالنی که به این صنعت اختصاص داشت یکی از سالن‌های پر مراجعه بود.

نمایشگاه اکسپو و بازارهای صادراتی جدید برای محصولات آرایشی بهداشتی

فرمولاسیون و افزایش کیفیت

علیرضا همدانی خمسه کارشناس صنایع ارایشی بهداشتی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص کیفیت محصولات ایرانی گفت: از زمانی که شرکت‌های اروپایی به دنبال امریکا از حضور مستقیم در ایران خودداری کردند فعالان این صنعت شروع به نواوری و جذب کارشناسان بین المللی این حوزه برای دریافت یا ساخت فرمولاسیون کردند.

بخوانید:  مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق تلفن همراه را ابلاغ کرد

وی ادامه داد: این در حالی بود که اروپایی‌ها نمی‌توانستند از بازار ۸۵ میلیونی ایران دل بکنند و از ان زمان تا کنون به وسیله عوامل خود کالا‌ها را به صورت قاچاق و با قیمت بالاتر به ایران می‌رسانند، اما خوشبختانه کیفیت محصولات ایرانی آنقدر بالا رفته که مصرف کننده ایرانی دلیل نمی‌بیند چند برابر هزینه کند و کالایی را بگیرد که همان تاثیر محصول ایرانی را دارد و فقط نام آن معروف‌تر است.

حضور تاجران بار اولی

همدانی خمسه با اشاره به حضور تاجران خارجی در نمایشگاه گفت: این نمایشگاه فرصتی بود که سایر کشور‌ها به خصوص همسایگان و کشور‌های حوزه اوراسیا با محصولات ایرانی آشنا شوند، ما در این مدت مذاکرات و حتی تفاهم نامه‌هایی با شرکت‌های حوزه اوراسیا، افغانستان، عراق و آذربایجان داشتیم. فارغ از اینکه کشور‌های عراق و افغانستان از بازار‌های سنتی ما هستند، اما کشور‌های حوزه روسیه، اوراسیا و اذربایجان تحت تسلط برند‌های ترکیه‌ای قرار دارند و سایر برند‌ها نیز به راحتی در بازار وجود دارد همین عامل سبب می‌شود که استاندارد این کشور‌ها مطابق با کیفیت این محصولات باشد.

وی ادامه داد: طی مذاکراتی که با مدیران این شرکت‌ها داشتیم فهمیدیم که برند‌های ایرانی به راحتی می‌توانند این استاندارد‌ها را پاس کنند و در برخی محصولات حتی، کیفیت کالا‌های ایرانی بالاتر از استاندارد‌ها است.

استقبال از واردات

این کارشناس حوزه ارایشی و بهداشتی در خصوص بازار انحصاری و واردات گفت: برخی این انتقاد را از ما می‌کنند که با ممنوعیت واردات یک بازار انحصاری در اختیار ما قرار گرفته این درحالیست که در همین بازار رقابت بین شرکت‌های ایرانی به شدت ادامه دارد.

بخوانید:  تقدیر معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید از مدیریت قوی در بانک دی

وی تصریح کرد: شرکت‌های مثل اطلس طلایی ایرانیان پویا، لابراتوار دکتراخوی، طبیعت زنده و سایر شرکت‌ها سرمایه گذاری زیادی در این حوزه کردند و توانستند لایسنس لابراتوار‌های مطرح دنیا را به دست آورند و حالا به دنبال صادرات هستند پس ما نه تنها مخالف ازادسازی واردات نیستیم، بلکه از آن استقبال می‌کنیم، زیرا باعث می‌شود که کیفیت کار بالا رود.

قاچاق محصولات تولید پاکستان

همدانی خمسه ادامه داد: مهمترین مشکل ما قاچاق است که با واردات قانونی بخش عمده‌ای از قاچاق کم خواهد شد، اما فارغ از ضرر‌های مالی و اقتصادی به کشور قاچاق به سلامتی مردم ضربه میزند امروز بسیاری از محصولات خارجی که در بازار هستند از پاکستان، هند یا کردستان عراق می‌آید.

وی افزود: این محصولات در سوله‌های همان کشور‌ها ساخته می‌شود ما این محصولات را کالا‌های فراتر از فیک می‌نامیم چرا که نه تنها اثرگذاری ندارد بلکه باعث تخریب پوست و به خطر انداختن سلامتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر واردات ازاد شود دیگر این کالا‌ها به بازار نخواهد امد از طرفی مطمئن هستیم همین تعداد اندکی که هنوز از برند‌های خارجی استفاده می‌کنند وقتی کالای اصل را ببینند و با محصولات ما مقایسه کنند به طور حتم کالای ایرانی که قیمت ان به مراتب ارزان‌تر از خارجی است را انتخاب خواهند کرد.

علیرضا همدانی خمسه در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال جهش تولید با مشارکت مردم دولت با ایجاد ثبات در بازار ارز و تخصیص ارز در کوتاه‌ترین زمان از صنایع ارایشی، بهداشتی و دارویی حمایت کند.

انتهای پیام/



منبع