اندوختن دانش و مهارت
اما رسانههای عصر دیجیتال عمدتاً تعاملی شدهاند؛ یعنی شما بهعنوان «مخاطب» در شکلدهی به «محتوا» نقش جدی ایفا میکنید؛ مثلاً مخاطبان رسانههای اجتماعی درهرصورت مجبورند ردپایی از خود در آن به جا بگذارند و بازیکنان بازیهای دیجیتال عملاً روش، سرعت و حتی داستان بازی را در دست میگیرند. ا
گام اول این است که از این به بعد فقط و فقط با «برنامه» به سراغ دنیای رسانهها بروید. مهم نیست که در برنامهتان چه چیزی وجود دارد؛ مهم این است که خود را مقید و متعهد به برنامه کنید.
اما در گامهای بعدی خوب است که برنامه خودتان را به یک نفر که قبولش دارید (مثل پدر و مادر یا اقوام نزدیک یا مربیان) نشان بدهید و مشورت کنید تا مطمئن بشوید همه آن چیزهایی که لازمه رشد شماست در این برنامه وجود دارد. ماهی یکبار هم این فهرست را مرور کنید و اگر لازم بود تغییری در آن بدهید.
گفتیم که فضای مجازی محل به رخ کشیدن «قدرت ذهنی» است و جایی برای هنرنمایی «قدرت جسمی» ندارد. نوجوانی دوره آغاز تکامل این دو نیرو در انسان است و نه دوره به کمال رسیدن آن؛ پس اگر از نوجوان انتظار نداریم که با بزرگسالان هماورد جسمانی داشته باشد، چه توقع بیجایی است که در هماوردی ذهنی در فضای مجازی از او بخواهیم که با همگان قدرتنمایی کند؟
کلمه «کانال» به همین ارتباط یکطرفه اشاره دارد؛ مثل کانال رادیویی یا کانال تلویزیونی؛ برای همین رسم بوده که از اصطلاح «مصرفکننده» برای مخاطبان رسانهها استفاده میکردند. مخاطبانی که بهقولمعروف مثل سیبزمینی جلوی تلویزیون لم میدادند و محتوای کانالهای تلویزیونی را «مصرف» میکردند.
اگر عادتهای رسانهای خودتان را با دقت بررسی کنید، میبینید که چقدر تحت تأثیر بزرگترها و حتی کوچکترها هستید! برخی از عادتهای رسانهای شما هنوز باقیمانده از روزگار طفولیت است و برخی دیگر تحت تأثیر انتخابهای بزرگترها. یادتان باشد که نوجوان هستید و میتوانید انتخابهای خودتان را داشته باشید. انتخابهایی که با نیازهای دوران نوجوانی سازگاری داشته باشد.
یادداشت: حسین غفاری، معلم و پژوهشگر تربیت و رسانه
قهرمان باشید
گفتیم که از جمله تفاوتهای «کاربر» با «مصرفکننده»، قدرت اثرگذاری بر محتوا و امکان تعامل با رسانههاست. گسترش رسانههای اجتماعی هم شرایط تولید و انتشار شخصی محتوا را برای کاربران آسان کرده است؛ اما نباید تصور کرد که هر تولید رسانهای و هر تولیدکننده رسانهای، توان اثرگذاری بر مخاطب را دارد. چه بسیار کاربرانی که در سطوح مختلف به تولید و انتشار متن، صوت، عکس و فیلم میپردازند؛ اما بیش از آنکه اثرگذار باشند، اثرپذیرند!
استفاده بیقیدوشرط شما از انواع رسانهها، حتماً باب طبع بزرگترها نیست و آنها معمولاً پیوسته به دنبال کشف روشهایی هستند که شما را محدود و محدودتر کنند؛ اما آیا هر محدودیتی بد است؟
انتهای پیام/