هشدار دامپزشکی استان کرمان به دامداران در پی افت دما

او با اعلام اینکه بهبود شرایط تهویه در اماکن دامی در فصل سرما دارای اهمیت فراوانی می‌باشد، بیان داشت: تهویه مناسب برای جایگاه نگهداری دام در شب که به دلیل سرما در و پنجره بسته می‌شود باید در نظر گرفته شود.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

انتهای پیام





این مقام مسئول افزود: استفاده از علوفه پر انرژی مناسب مانند: کنسانتره یا غلات، مانند جو و ذرت برای تامین نیاز انرژی دام در هنگام سرما توصیه می‌شود.

رشیدی افزود: بدیهی است تراکم دام، بسته بودن فضای نگهداری دام‌ها در شب، جمع آوری نکردن کود و فضولات و خیس بودن بستر، سبب تولید گاز‌های سمی، مثل آمونیاک و آسیب به سیستم تنفسی دام و درگیری ریه‌های دام می‌شود.

رشیدی با اعلام اهمیت نقش مکمل‌ها برای پیشگیری از بیماری ها، افزود: مکمل‌های ویتامینه و مواد معدنی را می‌توان در هنگام تغذیه دام‌ها به صورت دستی به علوفه اضافه کرد، خصوصا در مناطقی که فقر مراتع دیده می‌شود و مراتع از نظر مواد معدنی، مواد ویتامینه و … ضعیف هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حسین رشیدی گفت: با توجه به شروع فصل سرما، دامداران توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: حیواناتی که در آن‌ها هر نوع علائم بالینی از قبیل: سرفه، عطسه و … دیده می‌شود باید حتما از سایر حیوانات جدا نگه داشته شوند تا باعث گسترش بیماری در سایر دام‌ها نشود.

او بیان کرد: ایجاد پناهگاه و آغل‌هایی برای دام‌های کم سن و ضعیف در مراتع برای جلوگیری از صدمه زدن سوز سرما به دام‌ها توصیه می‌شود.

بخوانید:  قطعنامه پایانی مراسم سراسری یوم الله نهم دی 1401

او گفت: تخلیه کود و فضولات دامی از جایگاه نگهداری دام‌ها و اطمینان از خشک بودن بستر، اهمیت بالایی در کاهش بروز بیماری دارد.

او افزود: آب سرد و یخ زده از مهم‌ترین عوامل بروز برخی بیماری‌ها در فصل سرما می‌باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود دامداران نسبت به عایق بندی منبع ذخیره آب اقدام کرده و تا حد امکان آبشخور‌ها را در اواخر شب تخلیه و آب گرم در اختیار حیوانات قرار دهند.


آیا این خبر مفید بود؟

او تصریح کرد: با توجه به حساس بودن حیواناتی نظیر اسب به نوسانات درجه حرارت محیط، به کلیه باشگاه‌های سوارکاری و دارندگان انواع اسب توصیه می‌شود که تمهیدات لازم برای یکنواختی درجه حرارت محیط را فراهم کرده و تا حد امکان اسب‌ها را با پوشش مخصوص نگهداری کند، ضمن اینکه لازم است در ساعات گرم‌تر روز دامداران، دام‌ها را از اصطبل خارج کرده و برای مدتی درب‌های اصطبل را باز نگه دارند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: دامداران می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا دام‌های خود به بیماری‌های شایع در فصل سرما و دریافت مشاوره به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها و کارشناسان مربوط مراجعه کنند.