همه آنچه باید درباره باتری سمعک بدانیم

 

باتری سمعک دی جی هیر (DigiHear) ساخت کشور آلمان

باتری سمعک برنافن (Bernafon) ساخت کشور آلمان

سمعک‌ها برای پردازش اصوات و افزایش وضوح گفتار تعداد کانال متفاوتی دارند. هر چه تعداد کانال‌های موجود در سمعک بیشتر باشد، صدا شفاف‌تر خواهد بود و انرژی مورد نیاز سمعک برای آنالیز اصوات نیز بیشتر می‌باشد. تعداد کانال‌های مورد نیاز برای تقویت اصوات به میزان کم شنوایی فرد بستگی دارد و توسط ادیولوژیست مشخص می‌شود.

اندازه باتری سمعک

باتری سمعک سایز 10 مناسب برای انواع سمعک داخل گوشی IIC و CIC و سمعک‌های پشت گوشی کوچک Ric

باتری سمعک سایز 312 مناسب برای انواع سمعک داخل گوشی ITC، سمعک‌های پشت گوشی BTE و Ric

باتری سمعک زیمنس با نام تجاری سیگنیا (Siemense) ساخت کشور آلمان

باتری سمعک سایز 312 در صورت استفاده صحیح بین 5 تا 10 روز عمر می‌کند.

باتری سمعک سایز 10 با رنگ زرد

باتری سمعک ریواک (Rayovac) ساخت کشور انگلیس

باتری سمعک سایز 13 به طور متوسط بین 7 تا 14 روز عمر می‌کند.

سمعک‌های مورد استفاده برای تقویت اصوات اندازه‌های مختلفی دارند. سمعک‌های پشت گوشی BTE و Ric و سمعک‌های داخل گوش مانند ITE، IIC و CIC و سمعک نامرئی از جمله سمعک‌های پرکاربرد می‌باشند. در ادامه باتری مورد استفاده برای هر یک انواع سمعک را معرفی خواهیم کرد:

باتری سمعک سایز 13 با رنگ نارنجی

سمعک یک وسیله ظریف و پیچیده است که به تعداد بیشماری افراد کم شنوا کمک می‌کند تا بتوانند همانند سایر افراد جامعه زندگی کنند و روابط و فعالیت‌های اجتماعی خود را به بهترین شکل ادامه دهند. هر فرد بسته به نحوه استفاده از سمعک و میزان کم شنوایی باید از مدل خاصی از سمعک استفاده کند. نوع سمعک با نظر ادیومتریست انتخاب خواهد شد. به طور کلی سمعک برای پردازش اصوات نیاز به یک منبع انرژی دارد. در دسترس‌ترین منبع انرژی، باتری سمعک است و سمعک برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشد نیاز به یک باتری خوب و باکیفیت با ولتاژ مناسب دارد.

بخوانید:  تبریک مبتکرانه برای دعوت از یک ملی پوش

باتری سمعک چه نوع باتری است؟

باتری سمعک سایز 13 مناسب برای انواع سمعک داخل گوشی ITE و سمعک‌های پشت گوشی BTE و Ric

باتری سمعک سایز 312 با رنگ قهوه‌ای

 

همانطور که در بخش قبل اشاره نمودیم عمر باتری سمعک به سایز آن بستگی دارد. هر چه باتری کوچکتر باشد مدت زمان کمتری کار می‌کند. باتری سمعک سایز 10 کوچکترین سایز باتری سمعک است و نهایتا یک هفته عمر می‌کند اما باتری سمعک سایز 675 بزرگترین سایز باتری سمعک است و برای سمعک‌های پشت گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورتی که به خوبی از آن استفاده شود تا 3 هفته کار می‌کند.

برندهای معروف باتری سمعک

باتری سمعک دوراسل (Duracell) ساخت کشور آلمان

باتری سمعک انرجایزر (Energizer) دارای 50 کشور تولید کننده در جهان

طول عمر باتری سمعک به طور کلی به میزان استفاده از سمعک در طول روز و مدل سمعک بستگی دارد. به عنوان مثال یک سمعک معمولی کمتر از یک سمعک هوشمند انرژی نیاز دارد. ولی هر باتری معمولا در یک بازه زمانی قابل استفاده است. هر چه باتری کوچکتر باشد مدت زمان استفاده از آن نیز کوتاه‌تر خواهد بود زیرا ظرفیت باتری کمتر است و سریع‌تر تخلیه می‌شود.

 





به دلیل اینکه باتری سمعک 4 سایز متفاوت دارد و هر سایز برای نوعی از سمعک قابل استفاده است، به خاطر سپردن آن شاید کمی دشوار باشد. به همین دلیل برای اینکه فرد راحت‌تر بتواند باتری سمعک خود را از هر برندی که باشد، پیدا کند، هر سایز به صورت استاندارد با یک رنگ خاص مشخصی شده است:

بخوانید:  برگزاری آیین افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید باتری سمعک فعالیت دارند و محصولات خود را به سراسر جهان صادر می‌کنند. این برندها از نظر کیفیت و ماندگاری در سطح یکسانی قرار دارند و برای انواع سمعک مورد استفاده قرار می‌گیرند. معروف‌ترین برندهایی که در کشور ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح زیر می‌باشد:

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف


منبع

باتری سمعک سایز 675 معمولا بین 9 تا 20 روز کار می‌کنند و از نظر اندازه بزرگترین باتری سمعک می‌باشد.

باتری سمعک مورد استفاده برای انواع سمعک

باتری سمعک دی پاور (Dpower) ساخت کشور آلمان

باتری سمعک سایز 675 با رنگ آبی

بسیاری از سمعک‌ها غیر قابل شارژ هستند و با استفاده از باتری کار می‌کنند. باتری مورد استفاده برای سمعک به شکل سکه‌ای و کوچک است و در چهار اندازه مختلف برای انواع سمعک تولید می‌شود. باتری سمعک غیر قابل شارژ و یکبار مصرف است و با استفاده از تکنولوژی Zinc- Air فعال می‌شود. هرگاه برچسب روی باتری سمعک برداشته شود، بلافاصله پس از اینکه سطح باتری در معرض هوا قرار گرفت، فعال می‌شود. تا زمانی که برچسب بر روی باتری باشد، باتری فعال نخواهد شد اما پس از اینکه برچسب از روی باتری جدا شد، واکنش شیمیایی درون باتری آغاز می‌شود و باتری شروع به تولید انرژی نموده و تخلیه می‌شود. عامل اصلی این واکنش شیمیایی، اکسیژن موجود در هوا است.

باتری سمعک آیسل (Icell) ساخت کشور کره جنوبی

باتری سمعک سایز 675 مناسب برای سمعک‌های پشت گوشی BTE

بخوانید:  اعزام نخستین گروه زائران به سرزمین وحی

عوامل موثر در مدت زمان استفاده از باتری سمعک

سمعک‌هایی که با استفاده از باتری کار می‌کنند تعداد مدار و قدرت متفاوتی دارند و به همین دلیل مقدار انرژی مورد نیاز هر سمعک به قدرت آن و مدارهای فعال سمعک بستگی دارد. به طور کلی چند عامل مهم در طول عمر باتری سمعک تاثیر دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

تعداد کانال موجود در سمعک

باتری سمعک ویدکس (Widex) ساخت کشور آلمان

باتری سمعک سایز 10 معمولا بین 5 تا 7 روز بسته به مدل سمعک کار می‌کند.

باتری سمعک اتیکن (Oticon) ساخت کشور آلمان

این رنگ بندی به سالمندان و کودکان کمک می‌کند تا بتوانند باتری مناسب برای مدل سمعک خود را از روی رنگ آن تشخیص دهند.

طول عمر باتری سمعک بر اساس سایز باتری


آیا این خبر مفید بود؟

باتری سمعک کملیون (Camelion) ساخت شرکت چند ملیتی کملیون

باتری سمعک در چهار سایز متفاوت وجود دارد. سایز باتری از نظر اندازه به ترتیب 10، 312، 13 و 675 می‌باشد. باتری سمعک سایز 10 و 312 برای سمعک‌های کوچک و داخل گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و باتری سمعک 13 و 675 برای سمعک‌های پشت گوشی مناسب هستند.

رنگ بندی باتری سمعک بر اساس اندازه

باتری سمعک سونیک (Sonic) ساخت کشور آلمان