هوشمندسازی نظام مالیاتی زمینه‌ساز تحقق عدالت مالیاتی و تمرکز ویژه بر مشاغل خاص شد


مهرداد گودرزوند نماینده‌ مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره تبصره ماده ۱۰۰ و مزایای آن برای مودیان مالیاتی اظهار داشت: تبصره‌ ماده ۱۰۰ یکی از مشوق‌های مالیاتی است که به منظور تشویق مودیان مالیاتی به پرداخت مالیات ایجاد شده، در سال جاری سقف مشمولیت این تبصره با افزایش همراه بوده است و چنانچه مجموع فروش سالیانه‌ی صاحبان مشاغل تا سقف ۱۸ میلیارد باشد، این افراد از پر کردن اظهارنامه‌ مالیاتی معاف هستند و مالیات آن‌ها به روش الکترونیکی محاسبه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: نکته‌ مورد توجه آن است که افراد برای برخورداری از مزایای تبصره‌ ماده ۱۰۰ مالیات‌های مستقیم، باید تا پایان خرداد ماه نسبت به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی سال قبل و ارائه دفاتر و مدارک مالی به اداره مالیات اقدام نمایند.

گودرزوند: هوشمندسازی نظام مالیاتی زمینه‌ساز تحقق عدالت مالیاتی و تمرکز ویژه بر مشاغل خاص شد

این نماینده در ادامه عنوان کرد: از مزایای ویژه تبصره ماده ۱۰۰ می‌توان به عدم مراجعه مودی به ادارات و قرار گرفتن در فرآیند تشخیص و رسیدگی، لحاظ کردن هزینه‌ اجاره در محاسبات سیستمی، عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک، امکان تقسیط مالیات در بازه‌های زمانی طولانی‌تر (۱۵ ماهه)، عدم نیاز به تکمیل جداول درآمد و هزینه (تسلیم اظهارنامه) و .. اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: در تبصره ماده ۱۰۰ فرآیند دخالت نیروی انسانی (ممیز سالاری) به طور کامل حذف می‌شود و تمامی کار‌ها به صورت سیستمی صورت می‌گیرد. معافیت‌های مالیاتی بدون نیاز رفت و آمد‌ها و همراه با تخفیفات در نظر گرفته شده اعمال می‌شود.

گودرزوند: هوشمندسازی نظام مالیاتی زمینه‌ساز تحقق عدالت مالیاتی و تمرکز ویژه بر مشاغل خاص شد

گودرزوند در ادامه تصریح کرد: اجرای این تبصره هم به نفع مودیان مالیاتی و هم به نفع سازمان امور مالیاتی کشور است. به دلیل وجود معذوریت‌هایی مانند تعداد بالای مودیان مالیاتی و همچنین افزایش آن‌ها طی سال‌های گذشته، کمبود نیروی انسانی در سازمان و همچنین عدم تکامل رسیدگی به پرونده‌ها به صورت کاملا سیستمی، این تبصره به کمک سازمان امور مالیاتی کشور آمده است.

بخوانید:  برنامه مرحله برگشت مقدماتی مسابقات لیگ دسته اول ملی بسکتبال/رقابت‌های مهیج در لیگ ملی

نماینده‌ مردم رودبار در ادامه بیان کرد: مسیر جدید تعبیه شده سبب گسترش و تحقق عدالت مالیاتی، تمرکز بر دانه درشت ها، سیستمی شدن امور اخذ مالیات، کاهش هزینه‌های اخذ مالیات و از همه مهم‌تر حرکت به سوی هوشمند سازی نظام مالیاتی و کامل شدن داده‌های مورد نیاز می‌شود. از این رو است که گفته می‌شود تبصره‌ ماده ۱۰۰ حائز اهمیت است.

گودرزوند: هوشمندسازی نظام مالیاتی زمینه‌ساز تحقق عدالت مالیاتی و تمرکز ویژه بر مشاغل خاص شد

وی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته با تکیه بر تبصره ماده ۱۰۰ تمرکز بر مشاغل خاص قرار گرفت و طبق آمار و ارقام موجود تحولی بزرگ در سیاست مالیات ستانی از آن‌ها ایجاد شد. در بخش مشاغل معادل ۵۰ درصد کل درآمد‌های مالیاتی تنها از یک درصد مودیان مالیاتی گرفته شد و این موضوع به معنای تمرکز ویژه بر مشاغل خاص است، از طرفی ۵۰ درصد مودیان مالیاتی از پرداخت مالیات معاف شدند.

گودرزوند در ادامه افزود: در حال حاضر کلیه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش محصولات یا عرضه خدماتشان در سال قبل حداکثر ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی (۱۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان) باشد، مشمول تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم ۱۴۰۳ خواهند شد. البته شرط بهره‌مندی از مزایای این مشوق مالیاتی بارگذاری فرم مالیات مقطوع در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی است.

گودرزوند: هوشمندسازی نظام مالیاتی زمینه‌ساز تحقق عدالت مالیاتی و تمرکز ویژه بر مشاغل خاص شد

نماینده‌ مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: اجرای تبصره ماده ۱۰۰ حرکت مناسب و رو به جلویی است البته باید یک سری اقدامات اصلاحی نیز انجام شود، به عنوان مثال گروهی از مبانی مانند سیستم بانک و فروش بانکی، تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود. همچنین قانون مجازات برای استفاده از تجارت در حساب‌های شخصی بسیار ضعیف است و باید هر چه زودتر بهبود یابد. کار جدی‌ای که سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی باید انجام دهد تفکیک حساب شخصی و تجاری است تا از فرار‌های مالیاتی احتمالی جلوگیری و فرآیند و ابزار تبصره‌ ماده ۱۰۰ را کارآمد‌تر و بهینه‌تر کند.

بخوانید:  تیروژ حیات کردستان برنده بازی دوم فینال لیگ برتر بسکتبال بانوان

انتهای پیام/ 



منبع