واقعی سازی قیمت خوراک و سوخت گازی صنایع پتروشیمی و فولادی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی برای کالا و خدمات تولیدی انرژی مصرف می شود، گفت: یکی از دلایل مصرف غیربهینه انرژی گاز، ارزان بودن آن است؛ باید قیمت ها را برای برخی صنایع افزایش دهیم و براساس قیمت تمام شده در نظر بگیریم.

واقعی سازی قیمت خوراک و سوخت گازی صنایع پتروشیمی و فولادی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع

پارک پتروشیمی

صنعت پتروشیمی





منبع
آیا این خبر مفید بود؟

این نماینده مجلس با اشاره به قرار دادن سقف پنج هزار تومانی بر روی خوراک پتروشیمی و حذف فرمول شفاف و شناور خوراک پتروشیمی، یادآور شد: افزایش قیمت گاز طبیعی و شکستن سقف تاریخی قیمت گاز در سال ۲۰۲۲، درآمدهای ارزی کشورهای دارای منابع گاز را افزایش داد ولی متأسفانه ایران به دلیل رانت خوراک و سوخت ارزان از درآمدزایی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی جا ماند. سال گذشته بر واقعی‌سازی قیمت گاز اصرار داشتیم اما دولت تأکید داشت که قیمت‌ها نباید واقعی باشد. به نظر بنده این یک خطای استراتژیک بود که متأسفانه باعث آسیب هایی هم شد. امسال واقعی سازی قیمت سوخت گاز صنایع پتروشیمی و فولادی باید در بودجه 1402 در نظر گرفته شود و مجلس باید بر این موضوع پافشاری لازم را داشته باشد چرا که باید قیمت گاز پتروشیمی به قیمت تمام شده باشد.

انتهای پیام/

بخوانید:  کاروان اصحاب رسانه کهگیلویه و بویراحمد راهی مشهد مقدس شد






به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، از جمله عوامل موثر در فعالیت صنعت پتروشیمی ها مواد خام حاصل از نفت و گاز طبیعی یا خوراک و سوخت است. در ایران قیمت این عوامل تولید پایین تر از قیمت های جهانی محاسبه و اعمال می شود؛ این نوع قیمت گذاری به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر به سزایی در مؤلفه‌های مختلفی چون میزان صادرات محصولات پتروشیمی، توسعه داخلی این صنعت و قیمت صنایع پایین دستی دارد اما آن‌چه اکنون در شرایط فعلی حائز اهمیت است، قیمت ارزان این سوخت و مصرف غیر استاندارد این صنایع می‌باشد. لذا مجلس باید در بودجه 1402 در راستای حذف رانت خوراک و سوخت ارزان، گام‌های مؤثرتری را بردارد. 


|