واگذاری هولدینگ خلیج فارس به سهام عدالت یعنی عقبگرد و هرج و مرج در صنعت پتروشیمی

انتهای پیام/





دفتریان در خصوص تصدی گری نهاد سهام عدالت در زنجیره ارزش نفت و گاز که تخصصی در آن ندارد، تصریح کرد: این کار نادرستی است و کشور را با مشکلات جدی روبرو می کند. همان طور که قبلاً تجربه ناموفقی در واگذاری شرکت های تخصصی به نهادها و سازمان های بدون اهلیت داشته ایم، این اقدام نیز معضلات بزرگی برای کشور به وجود می آورد.

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران پیرامون واگذاری‌های غلط گفت: متاسفانه این تصمیمات غلط و واگذاری های نادرست باعث شده است که کشور صدمات شدیدی بخورد. ما به لحاظ منابع طبیعی رده پنجم را در جهان داریم. بنابراین باید جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا باشیم و اشتغال در کشورمان وضعیت خوبی داشته باشد، اما در عمل این طور نیست.


آیا این خبر مفید بود؟

وی افزود: مثلاً الان از مقامات وزارت نفت باید سوال شود که چرا از تکنولوژی های روز دنیا در صنعت نفت و گاز استفاده نمی شود. در اینکه در بخش دولتی نیز نیاز به اصلاح داریم، شکی نیست. اما اینکه به خاطر این مشکلات شرکت ها را به نهادهای غیرمتخصص مثل سهام عدالت واگذار کنیم نیز بسیار غلط است.

پالایشگاه

منصور دفتریان رئیس انجمن مهندسی گاز ایران در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا نظرات خود را در همین راستا بیان کرده که به شرح ذیل است:

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، وزارتخانه های تولیدی مانند وزارت نفت بهترین نهاد تخصصی برای توسعه زنجیره ارزش بالادست به پایین دست نفت به شمار میروند. نمیتوان بخشی از زنجیره ارزش را از وزارت نفت به عنوان یک نهاد تخصصی گرفت و سپس همچنان از آن پاسخگویی خواست.

بخوانید:  غار سنگ اشکن بزرگترین غار دست‌ساز دنیا
به ویژه آنان معتقدند که نظارت پذیری هلدینگ ها و شرکت هایی که در روند خصولتی سازی واگذار می شوند، با اشکال روبرو می شود و نوعی بیقانونی به وجود می آید. از سوی دیگر، نهادهای غیرمتخصص عموماً به دنبال منافع اقتصادی هستند و از انجام طرح های توسعه ای غافل می شوند.

وی در ادامه گفت: باید نهادهایی که مسئولیتی برعهده دارند، نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند. در مواردی که واگذاری ها به نهادهای غیرمتخصص انجام می شود و خصولتی سازی داشته ایم، پاسخگویی وجود ندارد. از طرف دیگر، امکان نظارت بر آن ها نیز کاهش می یابد.

پالایشگاه

پالایشگاه

دفتریان در پایان گفت: این سازمان ها معمولاً تخصصی در حوزهای که برعهده می گیرند، ندارند و اوضاع بسیار بدتر از قبل می شود. در شرایط فعلی که خصوصی سازی به درستی در کشورمان اتفاق نمی افتد، بهتر است امور تخصصی هر صنعت به وزارتخانه مربوطه محول شود. در این شرایط امکان نظارت بر عملکرد شرکت ها نیز بیشتر وجود دارد.

دفتریان افزود: دلیلش همین سیاست گذاری های نادرست است. سپردن امور تخصصی به نهادهای غیرتخصصی مانند نهاد سهام عدالت روش درستی نیست و کشور را در توسعه صنعتی به عقب می اندازد.

وی افزود: اما متاسفانه الان می بینیم که شرکت های تخصصی به نهادهایی سپرده می شود که تخصصی در آن حوزه ندارند و صنایع را با مشکل مواجه می کنند.

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران، پیرامون واگذاری امور تخصصی به وزارت‌خانه تخصصی گفت: باید بهره وری در بخش های دولتی نیز بالا برود و وزارتخانه ها نسبت به عملکرد خودشان پاسخگو باشند. باید امور تخصصی هر صنعت به وزارت تخصصی مربوطه سپرده شود.

بخوانید:  هیئتی از مصر راهی اراضی اشغالی شدند

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران ادامه داد: اگر قرار است شرکتها در یک روند خصولتی واگذار شود، بهتر است زیر نظر وزارتخانه تخصصی خودش باقی بماند. واگذاریها در صورتی مفید خواهد بود که به بخش خصوصی کارآمد، با تجربه و متخصص سپرده شود.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

دفتریان در ادامه گفت: شاید در موارد استثنا در واگذاری هایی که تاکنون انجام داده ایم، اتفاق خوبی افتاده باشد. اما در کلیت امر واگذاری هایی که در راستای خصوصی سازی در کشور انجام شد، در روال غلطی اتفاق افتادند و بیشتر همان خصولتی سازی را داشتیم.

اخیراً نهاد سهام عدالت تلاش هایی را در راستای در اختیار گرفتن بخشی از زنجیره ارزش نفت و گاز در پیش گرفته است. این موضوع نگرانی کارشناسان را برانگیخته است مبنی بر اینکه سپردن بخشهای تخصصی نفت و گاز به این نهاد غیرمتخصص بسترساز بروز مشکلات بعدی می شود.

واقعیت این است که نهاد سهام عدالت هیچ نگاه توسعه ای به صنعت پتروشیمی ندارد و واگذاری شرکت های نفت و گاز به این سازمان موجب عقب ماندگی صنعت پتروشیمی کشور خواهد شد. قطعاً تنها نتیجه این اتفاق ایجاد هرج و مرج در کارهای توسعه ای صنعت پتروشیمی است.