وزارت نیرو برای تغییر منابع آب مصرفی صنایع ضرب‌الاجل بگذارد

در این نشست گزارشی نیز از اقدامات وزارت نیرو در مدیریت منابع آب سال گذشته و اقدامات جهادی در جهت تأمین آب در بخش کشاورزی ارائه شد که بر اساس این گزارش با وجود خشکسالی و کمبود منابع آب، در سال زراعی گذشته با مدیریت صورت گرفته شاهد بهبود تولید در محصولاتی نظیر گندم و برنج بوده‌ایم و در تولید ذرت علوفه‌ای به خودکفایی رسیده‌ایم. ارائه گزارش در خصوص وضعیت سدهای مهم کشور از دیگر بخش‌های این جلسه بود که به دلیل وابستگی شرب شهرها به آب های سطحی، ضرورت مدیریت مطلوب سدهای کشور مورد تأکید قرار گرفت.



منبع در این جلسه که وزیران نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، و معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز حضور داشتند، وزیر نیرو گزارشی از خشکسالی طی سال های اخیر ارائه کرد و گفت: در سال‌های اخیر میزان خشکسالی بی سابقه بوده و استمرار شرایط خشکسالی، اثرات منفی کم آبی را به شکل تصاعدی نشان می‌دهد. بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی وارد سومین سال خشکسالی پیاپی شده ایم و پاییز گرم و خشکی را پشت سر خواهیم گذاشت. بر این اساس گرچه مخازن سدهای کشور در استان های همجوار با رشته کوه‌های البرز و زاگرس شرایط مطلوبی ندارند اما برنامه‌ریزی لازم برای عبور از خشکسالی با توجه به واقعیت‌های اقلیمی و با اولویت آب شرب انجام شده است که در این زمینه صرفه جویی در مصرف آب شرب و کشاورزی ضروری است.

مخبر افزود: در بخش کشاورزی هم باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که استفاده از منابع آب شرب به حداقل ممکن کاهش یابد ضمن آنکه اشتغال و تولید این بخش نیز دچار آسیب نشود.

بخوانید:  سرویس‌های اطلاعاتی نزدیک به ۲۰کشور در اغتشاشات ۱۴۰۱ نقش‌آفرینی کردند/ سازمان سیا در اغتشاشات به دنبال تشکیل تیم مشترک با موساد و ام‌آی‌شش برای فعال‌سازی مجدد پروژه ترور دانشمندان کشور بود

همچنین در این جلسه گزارشی از تغییرات منابع آب تجدید شونده در کشور در برش‌های زمانی مختلف و تغییرات کسری مخزن تجمعی آب زیرزمینی ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد مخبر روز سه شنبه در جلسه بررسی مسائل آب، وزارت نیرو را مکلف کرد طرح‌ها و برنامه‌های اضطراری برای جلوگیری از بحران کم‌آبی در شهرها و مناطق دارای تنش آبی را به همراه منابع مالی مورد نیاز احصاء کند تا تدابیر لازم برای پیشگیری از بحران کم آبی اندیشیده شود.

مخبر تاکید کرد باید برنامه‌ریزی‌ها به شکلی انجام شود که از کمبود و تنش‌های آبی پیشگیری شود که البته این امر همکاری و همراهی جدی مردم را می‌طلبد و جامعه باید آگاه باشد که خشکسالی مستمر، مدیریت و برنامه ریزی را دشوار کرده است.

معاون اول رییس جمهور از تلاش‌ها و اقدامات وزارت نیرو در دولت مردمی سیزدهم به خاطر مدیریت مطلوب تولید و مصرف بخش آب و همچنین برق قدردانی و تصریح کرد: وزارت نیرو ظرف یکسال گذشته به نحوی برنامه ریزی کرد که مشکلی در بخش تأمین برق نداشتیم و مواردی که با تنش آبی مواجه شدیم نیز با تدابیر این وزارتخانه و همکاری مردم مرتفع شد.

معاون اول رییس جمهور به مصرف آب شرب در بخش صنعت به ویژه در صنایع و کارخانجات اطراف استان تهران اشاره و تصریح کرد: نیاز صنایع نباید از منابع آب شرب تامین شود و لازم است وزارت نیرو مهلتی را تعیین کند تا این صنایع ظرف مدت تعیین شده منابع آب جایگزین نظیر پساب به جای آب شرب را فراهم کنند.

بخوانید:  رونمایی از طرح دوام نوجوان در محلات شهر تهران