وعده صادق جلوه بارزی از همکاری میدان و دیپلماسی بود

رئیسی ادامه داد: پیشینه این عملیات جنایات و نسل کشی و کودک کشی علیه بشریتی بود که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شد. غزه تابلویی است که در آن هم جلوه نورانیت و مقاومت و ایستادگی و صبر و دلدادگی به خدا را می‌توان از مردم غزه مشاهده کرد و هم صفحه سیاه و ظلمانی هست که نشان می‌دهد اوج بی‌رحمی و جنایت و نسل کشی و کودک کشی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده است.

وی بیان کرد: وعده صادق جلوه بارزی از همکاری میدان و دیپلماسی و رسانه بود و همکاری همه بخش‌ها را به نمایش گذاشت ونشان داد ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سرش بردارد و گزینه نظامی را از روی میز حذف کند.

وی افزود: در کشور قانون حاکم است و همه باید به قانون پایبند باشند و قانون مداری اصلی مورد توجه همه است. دشمن به دنبال حیا زدایی از جامعه است و مردم ما نخواهند گذاشت دشمن به این هدف برسد، پایبندی مردم به عفاف و حجاب ریشه در اعتقادات آنها دارد و باید کسانی را که به این امر بی‌توجه شده‌اند را توجه داد و دستگاه‌های قانونی باید نسبت به کسانی که با برنامه‌ریزی به دنبال هنجارشکنی هستند برخورد کنند.

رئیسی تاکید کرد: اتفاقات اخیر نشان داد که هم موشک و هم مذاکره می‌تواند مسئله را حل کند.

رئیس جمهور، گفت: تلاش کرده‌ایم که فشار اقتصادی در قشرهای کم درآمد و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اثرگذار نباشد و تلاش کرده‌ایم که یارانه این مددجویان را افزایش دهیم. همچنین کالابرگی ارائه داده‌ایم که بتوانند ۱۱ قلم کالاهای اساسی را به صورت یارانه‌ای تهیه کنند.

وی، گفت: وعده صادق احساس غرور ملی بود که در کشور ما حقیقتا از نقاط عطف اجماع ساز بود و همه جریانات و صاحبان اندیشه و تفکر با هر سلیقه‌ای این کار را ستودند.

وی تاکید کرد: اولین بار است که در دولت بعد از ۴۵ سال به بازرسی ریاست جمهوری مجوز داده شده است که بتواند اصل ۱۲۷ قانون اساسی را اجرا کند. قریب ۱۰۰ نفر از مسئولین به دلایل مختلف همچون ناکارآمدی جابجا شدند و این مسئله‌ای است که نهاد ریاست جمهوری آن را دنبال می‌کند.

رئیسی  با اشاره به گشت ارشاد مدیران اظهار داشت: اگر بخواهیم عدالت را درست تعریف کنیم و یا از طرفی بگوییم کاری که عدالت را نقض می‌کند فساد است و ما از همان اول اعلام کردیم.معتقدیم دولت باید دولت عمل و اجرا باشد و در همین زمینه تراز مالی ۲۰۰۰ شرکت را شفاف سازی کردیم. همچنین با کمک رسانه ها صدور مجوزها را تسهیل کردیم به طوری که یک میلیون و ششصد مجوز ثبت شده و سامانه تجارت نیز راه اندازی شد.

رئیس جمهور یادآور شد: وقتی دولت را تحویل گرفتیم مسکن مهر  ۲۴۰ هزار تعهد تحویل مسکن داشت و تا امروز از این میزان ۱۴۰ هزار مسکن تحویل مردم شده است. دولت کار می‌کند ولی ساخت مسکن زمین و هزینه می‌برد و امیدواریم بتوانیم با کمک مردم ساخت و ساز مسکن را انجام دهیم چون این حوزه حوزه پیشران اقتصاد کشور است.

بخوانید:  حضور پررنگ هواداران ایرانی در خیابان‌های دوحه

رییس جمهور بیان کرد: هرجایی که حس کنیم برخلاف عدالت است برخورد می‌کنیم و بر نمی‌تابیم چون بی‌عدالتی شایسته این دولت و نظام اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه از جلوه‌های عقلانیت انقلابی عضویت در شانگهای و بریکس است، گفت: رونق اقتصادی از جلوه‌های این عقلانیت انقلابی خواهد بود.ما کشور قدرتمندی هستیم و این کشور داشته‌های زیادی دارد و امروز جلوه‌ای که جمهوری اسلامی ایران با حرکت وعده صادق نشان داد سایه جنگ از کشور برداشته شد و سرریز همین اقتدار را می‌توان در عرصه‌های اقتصادی نیز مورد استفاده قرار داد.

رئیسی ادامه داد: کارگاه‌های تولید مسکن در سراسر کشور به نحوی فعال است که در جای جای کشور در شهر و روستا تولید مسکن مسئله کشور شده و هم مسکن ویلایی و هم مسکن آپارتمانی با کمک مردم ساخته می‌شود.در برخی مراکز استان به دلیل کمبود مسکن مشکل وجود دارد ولی با فاصله‌ای از شهر در حال ساخت و ساز مسکن هستیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: عامل بعدی اضافه برداشت‌هاست که در همین راستا چند موسسه که اضافه برداشت داشتند را منحل کردیم و اگر برخی موسسه‌ها نیز منضبط نشوند اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و لازم باشد منحلشان می‌کنیم.

رئیسی تاکید کرد: وعده صادق اثبات کرد که موضع جمهوری اسلامی ایران درست است و همواره به همه کشورها اعلام کرده‌ایم که ایران دوست شماست و جلوه‌های مختلف این دوستی نیز اثبات شده است. مسئولین اقلیم کردستان عراق دیروز معترف بودند که کار حاج قاسم برای دفاع از اقلیم و جلوگیری از اهداف پلید داعش هیچگاه از خاطرات مردم کردستان عراق بیرون نخواهد رفت.

وی ادامه داد: بنای این دولت این است که ضمن ایجاد انضباط با سوداگری و تخلف برخورد کند. حتماً نظم بخشی به بازار و برخورد با سوداگری و سودجویان مورد توجه جدی دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: ابتدای دولت ۱۰ هزار روستا تنش آبی داشت ولی در دو سال گذشته تنش آبی ۵۰۰۰ روستا رفع شده است. نسبت به برق و گازرسانی هم به همین شکل عمل شد. عدد روستاها و مناطق روستایی که در آن فیبر نوری اجرا شده بیش از مناطق شهری هست و توجه به مناطق کم برخوردار در توزیع امکانات در دستور کار و اولویت دولت است.

رئیسی گفت: وعده صادق نشان داد که عقلانیت انقلابی در برابر دیپلماسی التماسی جواب می‌دهد و نشان داد که می‌تواند گفتمان برتر کشور باشد، در ابتدای دولت با کرونا مواجه بودیم که روزانه ۷۰۰ خانواده داغ‌دار می‌شدند. آن زمان برخی می‌گفتند مگر می‌شود با یک یا چند تماس تلفنی مشکل را حل کرد ولی دیدیم که مشکلات حل شد. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عدالت امریست که بعد از توحید هیچ موضوعی اینقدر مورد تاکید در فرهنگ دینی ما نیست، گفت: همه تلاش ما بر اجرای عدالت است و در اولین بودجه‌ای که تقدیم مجلس کردیم بنای مان این بود که بر مبنای آمایش سرزمینی باشد و سعی کردیم بودجه و اعتبارات را با توجه به مناطق محروم توزیع کنیم.تلاش کردیم امکانات تحصیلی برای بخش‌هایی فراهم شود که کمتر برخوردار هستند و برای جاده‌ها و وام‌های روستایی اقدام شود.

بخوانید:  آیا پیشتازی یزد در ابتلا به سرطان در کشور صحت دارد؟

رئیسی با اشاره به مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر سوداگری گفت: زنجیره تامین و تولید تا مصرف باید کنترل شود و نیاز نیست که این کنترل دولتی باشد. اتحادیه‌ها و اصناف می‌توانند نقش آفرین باشند. مقابله با سوداگری مخصوصاً در مسئله مسکن بسیار مهم است و نظام بخشی به بنگاه‌های معاملات بسیار مهم بود که با همکاری بنگاه‌ها در این دولت انجام شد و با برخی تخلفات مقابله شد.

رئیسی گفت: دولت باید وظیفه قانونی‌اش را در این زمینه هم در دستگاه‌های اداری و هم در بخش‌های عمومی انجام دهد تا مسئله عفاف و حجاب مورد توجه قرار گیرد. وظیفه بیش از ۲۰ دستگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده و اگر همه دستگاه‌ها به وظیفه قانونی خود عمل کنند مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و دولت خود را موظف به پایبندی به قانون می‌داند.

رئیسی در پاسخ به سوالی پیرامون محسوس نبودن کاهش تورم در زندگی مردم از جمله در حوزه‌هایی چون اجاره بها و مواد غذایی تصریح کرد: باید آنچه را که تورم در کشور ایجاد می‌کند از بین برد و اولین عامل ایجاد تورم کسری بودجه است. دولت تلاش کرد که کسری بودجه نداشته باشد. در سال اول تلاش شد نه با چاپ پول و خلق نقدینگی داشته باشیم بلکه با رونق تولید کسری بودجه را جبران کنیم. در سال ۱۴۰۲ نیز به همین ترتیب بود و از مجلس خواهش کردیم که تمام همتشان این باشد که هزینه را افزایش ندهند چون افزایش هزینه عامل افزایش تورم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان  امشب در دهمین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، ضمن تبریک روز دختر و میلاد امام رضا علیه السلام و دهه کرامت اظهار داشت: موضوع عملیات وعده صادق ابعادش باید در نشست‌های مختلف رسانه ملی و محافل علمی و سیاسی و امنیتی مورد پردازش قرار گیرد.

وی افزود: امروز شاهد تولید ۲ میلیون و چهارصد هزار مسکن در کشور هستیم و مسکن روستایی فعال است به نحوی که بیش از ۲۶۰ مسکن روستایی تحویل شده داریم و یا ۱۰۰ هزار مسکن تحویل مددجویان کمیته امداد شده است.

وی بیان کرد: روزی بر من نمی‌گذرد  که از وضعیت سفره و زندگی مردم مطلع شوم و وزرا می‌دانند که شخصاً پیگیر این مسئله هستم.آمار تورم روز به روز رو به کاهش است. از ۴۷ درصد به ۳۰ رسیده است و کاهش تورم اثر خود را قطعاً در قیمت‌ها خواهد گذاشت.

رئیس جمهور گفت: امروز در جای جای عالم حمایت از مردم غزه را در دانشگاه‌ها و محافل مختلف می‌بینیم و زدن سفارت جمهوری اسلامی در دمشق نشان از استیصال رژیم صهیونیستی بود.

انتهای پیام/



منبع

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی پیرامون موضوع عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: خوشبختانه زنان کشور ما در طول تاریخ همیشه نسبت به عفت، حیا و حجاب پایبند بوده‌اند و این پایبندی‌شان به ارزش‌ها همواره زبان زد بوده است و اکنون نیز این پایبندی را دارند.

بخوانید:  کمک‌های نظامی غرب به اوکراین به طرز چشمگیری کاهش یافت

وی افزود: پیام وعده صادق این است که کسانی که بخواهند مقابل جمهوری اسلامی بایستند مقابلشان با توان کامل خواهیم ایستاد و هر کس بخواهد کنار جمهوری اسلامی باشد کنارش می ایستیم و هیچگاه میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و آماده‌ایم حرفمان را منطقی بیان کنیم.

وی با اشاره به تحرکات دیپلماتیک ایران برای بهره‌برداری از عملیات وعده صادق گفت: بارها اعلام کردیم جمهوری اسلامی دست همه کشورهای همسایه و اسلامی و منطقه که بخواهند با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشند را می فشارد که البته دشمن نیز در تلاش است که ایران هراسی را در دنیا دامن بزند.

وی تاکید کرد: از نظر همه کارشناسان و صاحب نظران پس از ۷ ماه پیروز میدان مردم غزه و شکست خورده میدان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها هستند. شاهدیم که حماس با انعطاف آتش بس را می‌پذیرد ولی رژیم صهیونیستی به کودک کشی خود ادامه می‌دهد و این شرمی بر رژیم صهیونیستی است.

وی اظهار داشت: اقدامات دولت در راستای فقر زدایی در راستای این است که آب، برق، گاز و بیمه سلامت به صورت رایگان حل شود که هرچند مشکلات را حل نمی‌کند ولی کمکی برای خانواده‌های نیازمند است. همچنین در راستای توانمندسازی مددجویان هستیم و این اولین بار است که کمیته امداد و بهزیستی پشت نوبت ورود ندارند.

وی، گفت: مردم، تعاونی ها، کارخانجات و نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها پای کار آمده‌اند و همه امروز در خصوص تولید مسکن حس مسئولیت دارند و دولت نیز کمک‌هایی همچون اعطای زمین و تسهیلات می‌دهد.کار در سراسر کشور انجام می‌شود و مسئله مسکن از وعده‌هایی است که دولت به طور جدی به دنبال تحقق آن است.

رئیس جمهور، گفت: امروز خود دولت مدعی است و گشت ارشادی که به مردم وعده داده شده بود عملیاتی شده است.

وی افزود: دومین عامل اثرگذار در تورم رشد نقدینگی است. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم تلاش کردیم که رشد نقدینگی را مهار و کاهش دهیم و امروز رشد نقدینگی به ۲۳ درصد رسیده است و این موفقیتی است که همه معترف به آن هستند.

رئیس جمهور در پاسخ به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال تاثیر منفی عملیات وعده صادق بر اقتصاد کشور گفت: این نقطه اقتدار آثار خود را در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی نشان خواهد داد و اگر در زمان مناسب اقدام مناسب صورت گیرد تاثیرات مثبتی را بر کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون وعده دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال اظهار داشت: چندین بار گفته‌ام که ۴ میلیون مسکن نیاز کشور است و همچنین تاکید قانون است. همچنین من بنابر همین تشخیص نیاز گفتم که باید در جهت رفع مشکل مسکن تلاش شود و اگر در سال‌های گذشته با عدم ساخت مسکن مواجه نبودیم امروز در حوزه مسکن مشکل وجود نداشت.