وکیل خاشقچی محکوم به پرداخت یک میلیون دلار شد

پیشتر دادگاه پولشویی ابوظبی «  غفور » وکیل سابق « جمال خاشقچی » روزنامه نگار سعودی را در غیاب وی، به اتهام دو جرم فرار مالیاتی و پولشویی به سه سال زندان و سه میلیون درهم معادل حدود ۸۰۰ هزار دلار و اخراج از امارات محکوم کرده بود. 

به گزارش خبرگزاری برنا، دادگاه امارات چهارشنبه با لغو حکم زندان « غفور » که پیش از این برای این وکیل آمریکایی به اتهام پرونده فرار مالیاتی و پولشویی صادر شده بود، موکلش را به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ  پنج میلیون درهم معادل یک میلیون و ۳۶۰ هزار دلار و ضبط پول های مربوط به اتهامات فرار مالیاتی و پولشویی محکوم کرد.

«غفور» عضو هیات مدیره سازمان « دموکراسی جاری برای جهان عرب » مستقر در واشنگتن است و از دوستان نزدیک « جمال خاشقجی » نویسنده و روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن پست و از مخالفان نظام « آل سعود » بود که در سال ۲۰۱۸ توسط عوامل سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به صورت فجیعی به قتل رسید و آثاری از جسد وی به دست نیامد. 

ابوظبی پیشتر گفت که دستگیری « عاصم غفور » وکیل آمریکایی با همکاری و هماهنگی بین امارات و آمریکا صورت گرفته است اما آمریکا این موضوع را رد کرد و به روایت ابوظبی اعتراض کرد.

« عاصم غفور » وکیل آمریکایی که برای شرکت در یک مراسم خانوادگی از آمریکا عازم استانبول بود، در ۱۴ جولای پس از ورود به فرودگاه دُبی دستگیر شد. « عاصم غفور » قصد داشت از دبی عازم استانبول شود، پس از ورود به فرودگاه دبی پیامکی ارسال کرد و گفت در حالی که منتظر پرواز خود به استانبول بودم دو نفر از نیروهای امنیتی امارات با لباس های شخصی در فرودگاه بین المللی دُبی به او نزدیک شدند و وی را بازداشت کردند. 

بخوانید:  لزوم توجه به نقش مسئولیت اجتماعی هم‌زمان با اجرای واحدهای صنعتی
عاصم غفور وکالت  خاشقچی  و نامزدش « خدیجه چنگیز» را بر عهده داشت.



منبع

وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد که درخواستی برای دستگیری غفور نداشته است و هرگونه سوال دیگری را به وزارت دادگستری ارجاع داده است در حالی که این وزارتخانه به سوال ها در این باره پاسخ نداد.

ماموران امنیتی امارات به او گفتند که باید او را به ابوظبی ببرند تا « در مورد پرونده ای علیه او توضیح دهد . سپس « عاصم غفور » را با ماشین پلیس به ابوظبی منتقل کردند. « غفور » تصویری از  خود در خودروی پلیس ارسال کرده است در حالی که پلیس امارات ادعا کرد که پس از دریافت این عکس، ارتباطش با « عاصم غفور» قطع شده است.