وی در گفت وگو با خبرنگار میراث فرهنگی برنا اظهار کرد: شاید خانه های تاریخی در بافت های شیراز، مشهد، اصفهان و … صد و خرده ای ساله باشند اما خود بافت بیش از هفتصد سال قدمت دارد اما به صورت مصنوعی آن را فرسوده کرده اند، بعد می گویند فرسوده است، خب فرسوده اش کرده اید!
اگر ما را که به عنوان خادم حرمین می شناسند و در حرم های مختلف در حال خدمت تخصصی هستیم و بابت همین موضوع هم از سوی رهبری مورد توجه قرار گرفتیم، راجع موضوع صلاحیت نداریم چه کسی می خواهد بیاید نظر دهد؟
شیعهزدایی و ایرانزدایی شدید و رادیکال در حال رخ دادن است
خبرگزاری برنا –سعیده اسدیان:بافت تاریخی شیراز و موضوع تخریب خانه های تاریخی در این محدوده همچنان داغ است، هرازگاهی خبری از یک مصوبه و نامه جدید به گوش می رسد اما آنچه پیداست، فشارهای افکار عمومی و جامعه تخصصی تا این لحظه مانع از تخریب های مجدد در این بافت تاریخی شده است.
اما در دسته دوم پاسخ ها ما به پروژه نفوذ می رسیم که در شیراز به حدس و گمان و در مشهد به یقین می توانیم درباره آن صحبت کنیم. اینکه گرافیک مستر پلانی که اقدامات آتی در بافت شیراز و شاهچراغ را نشان می دهد همان مسیر حج بهائیت است، می تواند محل سوال باشد و احتمال آن صفر نیست.
اکبرزاده تأکید کرد: آقای طبسی در اواخر عمرشان نسبت به اتفاقاتی که افتاده بود انتقاد داشتند، تولیت فعلی از طرح حریم رضوی که یک طرح صیانتی است دارد حمایت میکند. امام جمعه مشهد که در کشور به عنوان یک چهره دست راستی شناخته میشوند از زمان خود تخریبها، کاملاً به این تخریبها معترض بودند که داریم مشهد را شبیه کیشی با گنبد طلا درست میکنیم.
وی ادامه داد: این برای ما هم واضح است، ما با اسناد و مشخصات واضح و عدد و کمیت میتوانیم از این گزاره دفاع کنیم، ره باغ هایی که قبلاً تعریف میکردند عامدانه طوری جهتیابی میشود که بیشتر مسجد خراب کند و به بابهای حرم نرسد، ره باغ بهشت با ره باغ سلام، مسیرهایی که امکان تشرف داشتند را بارگذاری سنگین تجاری کردند. دستگاه امنیتی استان درباره آن ورود کردند و شناساییهایی هم صورت گرفته، اقداماتی هم صورت گرفته است که این را هم نمیشود چندان مطرح کرد
اکبرزاده ادامه داد: می گویند ما می خواهیم بین حرم شاه چراغ و سید علا الدین حسین ارتباط ایجاد کنیم، در این میان 8 امام زاده واجب التعظیم هم هستند که می خواهیم به زوار آن ها سرویس بدهیم.
مهره های ارزشمند شما کجا هستند؟ چه پشتوانه تئوریک قدرتمندی دارید؟ اینها سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.
وی افزود: وقتی در مسیر حرم امام رضا (ع) و در بافت اطراف حرم 30 مسجد و 70 حسینیه تخریب می شود، دیگر نشانه های بارز می بینیم که یک محور که از یک نقطه قرار بوده به میدان برسد و اگر با خط صاف پیش می رفت هیچ مسجدی خراب نمی شد، خط شکسته شده تا 3 مسجد بیشتر تخریب شود، این همان نفوذ قطعی است.
وی افزود: من در طرح حرم حضرت امیر (ع) درگیر بودم و هستم، در سامرا کار کردم و الان هم مسئول مطالعات و طراحی طرح جامع حرم رضوی هستم، من به عنوان کسی که دکترای معماری اسلامی دارم و کارم این است می گویم آن صحن کارآیی ندارد، سال قبل قصد احداث داشتند اما فشار افکارعمومی و جامعه تخصصی منجر به این شد که عقب نشینی کنند. اولین یادداشتی که من درباره بین الحرمین سازی بین دو حرم مطهر نوشتم مربوط به سال 1386 است، 15 سال پیش گفتم اینجا بحران داریم اما به تنهایی نمی توانستم کاری انجام دهم، اما امروز موضوع عمومی شده و چون فشار افکار عمومی روی کار است، دست نگه داشته اند.
چه کسی در سفر به شیراز همزمان به زیارت 10 امامزاده می رود؟
این استاد دانشگاه گفت: آقای تولیت شاهچراغ، شما که می گویید نیاز به تعریض وجود دارد مطالعات نیازسنجی تان را نشان دهید، مشاورتان کجاست؟ ما در حرم امام رضا (ع) از طریق آنالیز داده های موبایلی رصد می کنیم که به چه چیزهایی نیاز داریم، داده های موبایلی شیراز کجاست؟ بر مبنای همان توسعه دهید.
ما مدام می گوییم بافت تاریخی شیراز و دوستان می گویند حرم شاهچراغ، نتیجه این شده که رسانه های معاند می گویند حرم علیه بافت است، دوستانی که حرم را وسط می اندازند و آن را خرج اهداف خودشان می کنند در حال گروگانگیری حوزه های اعتقادی جمهوری اسلامی هستند و مدام برای رسانه های معاند خوراک ایجاد می کنند، آن وقت به ما برچسب همراهی با معاند را می زنند.
شما که میآیید در حرم قم، صحن زیبای تاریخی را تغییر وضعیت میدهید دارید یک کُد تاریخی را تغییر میدهید، دیگر نمیتوانید ادعای این را کنید که اینجا میراث تاریخی است. ما عامدانه و بدون ضرورت واقعی کاربردی در حال حذف مستنداتی هستیم که ثابت میکند شیعه در ایران پیشینه دارد. اگر 70 سال دیگر، 100 سال دیگر، با هژمونی سنگین رسانهای گفتند شیعه ساخته 1357 است و ما قبل از آن تاریخ تشیع نداریم، دو نسل بعد از من، دفاع کالبدی ندارد بکند! ما نه دیگر در حرمهایمان کالبد تاریخی داریم نه بافت تاریخی در اطرافشان داریم نه حتی هندسه تاریخی داریم، حتی فرودگاههای ما از اینها قدیمیترند!
این استاد دانشگاه تصریح کرد: من خودم شیرازی هستم، نوروز 1401 که اوج شلوغی شیراز است تمامی این مسیرها خلوت بود، اصلاً مگر چنین چیزی ممکن است که مسافر اینگونه زیارت کند؟ ممکن است یک اقلیتی از خانواده ها و آدم های مذهبی این تقید و شوق را داشته باشند که اگر خانوادگی رفتند، به زیارت هر دو حرم بروند اما همین خانواده های اصیل شیرازی هم همه امام زاده ها را زیارت نمی کنند، بنابراین اینکه بگویید به دنبال راه اندازی یک شبکه زیارتی در این 360 هکتار بافت تاریخی هستید، پذیرفتنی نیست.
اکبرزاده با طرح این سوال که کدام تقاضا می گوید که باید تعریض صورت گیرد، گفت: قطعاً هدف، زیارت و تعریض کوچه و خیابان های بافت تاریخی شیراز نیست، تقاضای زیارت حتی کنار معبر خلوت هم وجود ندارد. به تجربه و با قطعیت می گویم مدیران و تصمیم گیرانی دور از مسأله و کارگزارانی غیر صادق با اهداف غیر رسمی پشت پرده هستند که با هم کار می کنند.
آیا این خبر مفید بود؟
«پروژه نفوذ» و احتمال تکرار آن در بافت تاریخی شیراز
این استاد دانشگاه گفت: وقتی در طرح حریم رضوی مشغول کار بودیم یک نقطهای است که مردم مشهد به آن ارادت دارند که به آن کوچه پنجه میگویند، یک قدمگاهی منسوب به حضرت رضا(ع) است که مردم از اینجا کرامات زیاد دیدند، ما از حضرت رضا(ع) و از ائمه(ع) اینجور آثار را داریم، در شیراز هم هست، کوچه قدمگاه را داریم و جاهای مختلف دیگر. قطعاً و قطعاً در تخریبهای بافتهای اطراف حرم در مشهد، انگیزه ضد مذهبی برای این تخریبها وجود داشته و این برای متولیان و گروه کارشناسی دانشگاه تهران که این طرح را تهیه کردند روشن و واضح شده است.
وی افزود: علمای مشهد در صحنهای جدیدی که ساخته شده، حاضر نیستند نماز برگزار کنند، یعنی من نمیتوانم به راحتی باور کنم که اتفاقاتی که دارد میافتد و پوست موزی که زیر پای تولیت شیراز و یا زیر پای امام جمعههای شیراز گذاشته میشود، انگیزه شخصی یا باور فکری خودشان است
علمای مشهد در صحن های جدید نماز نمی خوانند
معاون پژوهشی پژوهشگاه ثامن ادامه داد: سالها پیش یک آقایی آمد “ناصر پورپیرار” یک حرفهایی را زد سی.دی هم شد پخش هم شد، هنوز مردم ما میآیند تخت جمشید از این نگهبانان و راهنمایان میپرسند که راست است که تخت جمشید برای همین 400- 500 سال پیش است؟ راست است که تخت جمشید پروژهای است که اصلاً اجرا نشده بوده؟ راست میگویند که قبلاً در ایران زندگی نمیکردند و یهودیها ایرانیها را آوردند؟ چهارتا گزاره تشکیکی هنوز دارد در جامعه ما دور می خورد.