پروژۀ آبیاری زیرسطحی ایران در کجا قرار دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور تعامل، هم افزایی و آشنایی با پروژه های فناورانه کشور و در راستای طراحی راهکارهایی جدید برای مدیریت بحران کمبود آب استان بوشهر با تمرکز بر تغییر در شیوۀ آبیاری در کشاورزی، برنامه بازدید از پروژه آبیاری زیرسطحی با حضور اعضای کارگروه آب و کشاورزی بنیاد نخبگان استان بوشهر برگزار شد.



آیا این خبر مفید بود؟

در ادامه عنوان شد: با توجه به مشکلات متعددی که باغداران و نخلداران استان، هر ساله بر اثر تنش‌های آبی به آن دچار می‌شوند، تغییر شیوۀ آبیاری و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی، ضرورتی انکارناپذیر به نظر می‌رسد. امید است با همکاری هر چه بیشتر کشاورزان با مجموعه‌های علمی و نخبگانی، راهکارهای نوینی که در سطح کشور و دنیا برای عبور از بحران مدیریت آب به کار گرفته شده است، در استان بوشهر هم در حوزۀ کشاورزی و نخیلات استفاده شود تا شاهد حفظ منابع حیاتی آب استان و کشور باشیم.

در این بازدید بیان شد: طبق بررسی‌های اولیه، مصرف آب درختان انار این باغ به روش سنتی، حدود 170 متر مکعب در طول دورۀ آبیاری بوده که با اجرای طرح آبیاری زیرسطحی، حجم آب مصرفی این درختان به حدود 3 متر مکعب در کل دورۀ آبیاری کاهش پیدا کرده است. در این روش آبیاری، با قرار گرفتن شبکۀ توزیع آب در عمق حدود 70 سانتی‌متری خاک، از طرفی تبخیر آب که در سطح خاک رخ می‌دهد، به حداقل رسیده و از سوی دیگر با تغذیۀ مستقیم ریشه توسط شبکه زیرسطحی و نشت آرام و مستمر آب برای گیاه، نیاز آبی درخت با کمترین پرتی در دسترس ریشه قرار خواهد گرفت. همچنین به دلیل جاری نشدن آب در سطح خاک، رویش علف‌های هرز هم نزدیک به صفر خواهد بود.

بخوانید:  شهادت یک نیروی بسیجی در مشهد توسط اغتشاشگران


|

پروژۀ آبیاری زیرسطحی ایران در کجا قرار دارد؟

انتهای پیام/

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف





منبع

برنامه بازدید از پروژه آبیاری زیرسطحی با حضور اعضای کارگروه آب و کشاورزی بنیاد نخبگان استان بوشهر برگزار شد