پزشکان؛ بیشترین فراریان مالیاتی در فارس

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس گفت: این مبلغ هریال به استناد قانون بودجه ثبت و تبصره ۱۰۰ تعیین می‌شود. امسال هم همین اتفاق افتاده و به استناد قانون بودجه میران ثبت فروش کالا و خدمات تعیین شده است.

 

او گفت: هرگاه پس از صدور اوراق قطعی پذیرش مالیات مقطوع بر اساس اسناد و مدارک مثبته مشخص شود که فروش کالا و درآمد بیش از ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده مودی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نبوده و افزون بر مطالبه مالیات مشمول جرایم متعلقه و عدم استفاده از معافیت‌ها و نرخ صفر خواهد شد.

او گفت: در پرونده‌های مشارکت، مدنی چنانچه سهم درآمد یا فروش حداقل یکی از شرکا بیش از حد نصاب این دستورالعمل و یا مجموع درآمد مشارکت بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال باشد.

ابراهیمی گفت: صاحبان مشاغلی که برای آن‌ها فرم موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امورمالیاتی کشور قرار داده نشده است.

ابراهیمی گفت: با توجه به آخرین زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و اعلام شرایط استفاده برخی از مشاغل از تبصره ماده ۱۰۰، مشمولین این تبصره مهلت دارند تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ نسبت به این امر اقدام کنند.

مدیرکل امور مالیاتی فارس گفت: اداره کل امور مالیاتی فارس تمام اهتمام خود را برای وصول مالیات حقه طبق منویات قانون قرار داده است؛ بنابراین می‌توان اطمینان داد که هیچ نهاد و بنیادی درصورت قرارگرفتن در شمول مالیات، از حکم قانون استثنا نمی‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس گفت: در صورتی که فروش و درآمد تا ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان و مبلغ مابه التفاوت نیز بیش از ۱۵ درصد باشد مالیات مابه التفاوت بدون جریمه ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌ها مطالبه خواهد شد.

او با اعتقاد به اینکه فرار مالیاتی بزرگترین جرم محسوب می‌شود، افزود: کسب اطلاعات در زمینه فرار مالیاتی و تشخیص درآمد‌های کتمان شده بسیار دشوار است و اگر همکاری و نظارت سایر دستگاه‌ها نباشد سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند به تنهایی از عهده این کار برآید.

بخوانید:  جام را به آرژانتینی‌ها بدهید!

ابراهیمی اعلام کرد: ۱۰۰ مورد گزارش فرار مالیاتی هم از مرکز اطلاعات مردمی یعنی سامانه ۱۵۲۶ دریافت شده ست. در چقع تعداد پرونده‌های فرار مالیاتی تشکیل شده در فارس در ۹۰ فقره و ارزش آن را ۹۰۰ میلیارد تومان است که با اضافه شدن پرونده‌های سوری، این رقم به عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.


آیا این خبر مفید بود؟

او گفت: مهلت پرداخت مالیات مقطوع تعیین شده تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ بوده و حداکثر تا ۴ ماه بصورت مساوی تقسیط می‌شود.

او گفت: در واقع اگر کتمانی صورت بگیرد که بیش از ۱۵ درصد اختلاف وجود داشته باشد شخص به استناد قانون دیگر نمی‌تواند از تسهیلات تبصره ۱۰۰ استفاده کند و اقدام او در حکم عدم تسلیم اظهارنامه محسوب می‌شود. یعنی هر مالیاتی که برای فعال اقتصادی تشخیص داده می‌شود مشمول جریمه ماده ۱۹۹ می‌شود و ۳۰ درصد جریمه غیرقابل بخشش عدم تسلیم اظهارنامه به آن‌ها تعلق می‌گیرد؛ لذا فعالان اقتصادی باید توجه ویژه به روند فروشی داشته باشند که می‌خواهند در سامانه‌ها لحاظ کنند.

ابراهیمی به تخلف برخی شرکت‌ها با مدیرت سوری برای پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی در این شرکت‌ها با همکاری دادگستری فارس در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با بیان اینکه بیشتر موارد تخلف مربوط به شکایات فرار مالیاتی در فارس مربوط به پزشکان بوده است، گفت: از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۲ تاکنون ۱۷۹ مورد گزارش و شکایت مردمی از فرار مالیاتی در سامانه سوت زنی ثبت شده که بازدید و رسیدگی از ۶۵ مورد از این تخلفات انجام و در دستور کار قرار گرفته است.

ابراهیمی گفت: سازمان امور مالیاتی هم با لحاظ قرار دادن این شرایط و با استفاده از اطلاعاتی که از تمامی دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی و بانک‌های اطلاعاتی سایر دستگاه‌ها از سوابق مالیاتی فعال اقتصادی وجود داشته شرایط را سنجیده که چه شخصی می‌تواند شامل تبصره ۱۰۰ شود. فعالان اقتصادی می‌توانند از طریق پیامک و مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی اطلاعات لازم را برای بهره‌گیری از مزایای تبصره ۱۰۰ کسب کنند.

بخوانید:  پایان فرایند بررسی صلاحیت اولیه داوطلبان انتخابات نمایندگی مجلس

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، حمیدرضا محمدابراهیمی در نشستی خبری گفت: نمی‌توان آمار دقیقی از فرار مالیاتی ارائه داد. البته اقدامات خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی صورت گرفته و حتی یک اداره برای بررسی فرار مالیاتی راه‌اندازی شده است.

ابراهیمی بر ضرورت درج میزان فروش واقعی در سامانه توسط مودی تأکید کرد و گفت: در صورت عدم قبول مالیات تعیین شده مودی از شرایط دستورالعمل خارج و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ است.

ابراهیمی عنوان کرد: صاحبان مشاغلی که مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی بوده و با توجه با اطلاعات دریافتی و یا بر اساس اطلاعات واصله از سامانه سوت زنی نسبت به تصب آن اقدام نکرده‌اند.

محمدابراهیمی گفت: نمی‌توان به اطلاعاتی که گاهی منتشر می‌شود و مبنا قرار می‌گیرد اکتفا کرد. وقتی بررسی می‌شود به آمار و اطلاعاتی بالغ بر همین مبلغ ۴۰ درصد خواهیم رسید.

مدیر کل امور مالیاتی استان فارس گفت: بخش زیادی از فعالان اقتصادی که درآمد آن‌ها سقف پایینی داشته توسط سامانه از پرداخت مالیات معاف شدند؛ سامانه این شرط را براساس مبلغ فروشی که فعال اقتصادی داشته برای او گذاشته است. اگر فعالان اقتصادی دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند و فروشی را کتمان کنند بر اساس دستورالعمل صادره از سازمان از آن‌ها مالیات متعلقه مطالبه می‌شود.

محمدابراهیمی گفت: میزان مالیات مقطوع پزشکانی که در عملکرد ۱۴۰۱ مشمول حکم جز (۱) بند (ز) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده‌اند معادل مالیات تعیین شده مطابق با این دستورالعمل یا مالیات مکسوره آنان هرکدام که بیشتر باشد تعیین می‌شود.

 

بخوانید:  دقیقه 45: قیچی برگردون زیبای سوفیان بوفال که با مهار عالی لوریس و در ادامه برخورد به تیرک دروازه وارد دروازه نشد





او به بیان شرایط مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلقه هستند، پرداخت و گفت: همان مودیانی که میزان فروش کالا و ارایه خدمات آن‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان بوده است.

این مقام مسئول در استان با اعتقاد به اینکه عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود، گفت: در صورتی که مودی متقاضی اعمال مقررات مفاد مواد ۱۳۷، ۱۴۵ و ۱۷۲ قانون مالیات‌ها در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۱ باشد مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.

او گفت: در حال حاضر بازدید‌های حضوری با همراهی دادگستری فارس انجام و اسناد و مدارک فعالانی که مشکوک به فرار مالیاتی هستند اخذ و بررسی و مالیات‌های واقعی از آن‌ها مطالبه می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط استفاده فعالان اقتصادی از تبصره ۱۰۰ اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی شرایط استفاده برای تبصره ۱۰۰ را دارند و درآمد آن‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند از این تبصره بهره ببرند. در واقع حداکثر درآمد مشمولین برای استفاده از این تبصره با در نظر گرفتن مجموع فروش کالا و خدمات به مبلغ ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان است.

او گفت: مالیات عملکرد ۴.۲ میلیون نفر یعنی بالغ بر ۵۸ درصد از مودیان مالیاتی صفر است. مالیات ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مشمولین کمتر از ۱۵ میلیون تومان است. در واقع ۴ درصد از مودیان مشمول مالیات مازاد می‌شوند.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

او عنوان کرد: مالیات مقطوع مودیان مشمول این دستورالعمل با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان و سوابق مودی تعیین و طی فرمی در my tax.gov.ir بارگذاری می‌شود.